آخرین بروز رسانی: 30ام بهمن, 1401

تفاوت پیچ خودکار و سرمته چیست

  در دنیای امروز که صنایع نقش مهمی را ایفا […]

 

در دنیای امروز که صنایع نقش مهمی را ایفا می‌کنند، نیازمند قطعات بسیار کوچکی همچون پیچ و مهره‌ ها هستند. این قطعات کوچک اما ارزشمند در اشکال، اندازه و گریدهای مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از پیچ و مهره‌هایی که تولید می‌شوند دارای خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی هستند. در نتیجه انتخاب نامناسب پیچ و مهره در اتصالات می‌تواند منجر به آسیب دستگاه‌ها شود. در ادامه شما را با انواع پیچ خودکار و تفاوت پیچ خودکار و سر مته‌ای بیشتر آشنا خواهیم کرد تا بتوانید در خرید خود انتخاب درستی داشته باشید.

معرفی پیچ خودکار

برای درک تفاوت پیچ خودکار و سر مته، ابتدا باید آن‌ها را معرفی کنیم. از نظر ظاهری پیچ‌های خودکار دارای یک سر نوک تیز هستند که داخل سطح وارد می‌شود و یک سر دیگر آن‌ها دارای گل پیچ است که گل پیچ‌ها در اشکال مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. در بین ابتدا و انتهای این پیچ‌ها رزوه وجود که رزوه‌ها نیز در سایزهای مختلف برای کاربردهای متنوع طراحی می‌شوند.

نحوه بستن پیچ خودکار

در بستن پیچ‌های خودکار بر روی متریال‌های نرم همچون پلاستیک یا چوب نیازی به سوراخ کاری قبلی نیست. اما اگر پیچ برای اجسام سخت استفاده شود، باید یک سواخ کاری انجام، سپس پیچ بسته شود. سوارخ کاری باید با دقت بالایی انجام شود، به این معنا که ابتدا باید سایز پیچ را بدانید و سوراخ را کوچک‌تر از سایز پیچ ایجاد کنید. سوراخ بزرگتر از پیچ منجر به شل شدگی پیچ می‎شود و در نتیجه استحکام لازم را نخواهد داشت. سوراخ کوچک شرایطی را فراهم می‌کند تا رزوه‌های پیچ به خوبی در بافت فرو روند و باعث استحکام بیشتر شوند.

معرفی پیچ سر مته‌ای

شکل ظاهری این پیچ‌ها نسبت به پیچ‌های خودکار نوک تیز متفاوت است. سر این پیچ‌ها به حالت مته‌ای است و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. به دلیل مته‌ای بودن سر پیچ، رزوه‌های موجود بر روی پیچ در قسمت بالایی پیچ قرار دارند و در نیمه پایین پیچ به دلیل حالت مته‌ای بودن، هیچ رزوه‌ای وجود ندارد. گل پیچ‌های این پیچ‌ها نیز متفاوت است و برای کاربردهای مختلف، می‌توانید انواع گوناگون را انتخاب کنید. بیشترین متریالی که برای تولید این پیچ به کار می‌رود گالوانیزه و فولاد زنگ نزن است.

نحوه بستن پیچ سر مته‌ای

پس از آشنایی با پیچ خودکار، برای تفاوت پیچ خودکار و سر مته ای، اینک پیچ سرمته‌ای را معرفی خواهیم کرد. همان طور که شرح دادیم، سر مته‌ای این پیچ کمک می‌کند تا به راحتی در تمام سطوح فرو رود و اجسام مختلف را به یکدیگر متصل کند. عدم نیاز به سوراخ کاری باعث می‌شود سرعت عمل استفاده از این محصول بالاتر رود. بنابراین می‌توان از این محصول علاوه بر سطوح نرم برای سطوح آهنی و آلومینیومی نیز استفاده کرد.

انواع پیچ خودکار

انواع پیچ خودکار

پیچ خودکار با گل پیچ شش گوش

همان طور که از نام این پیچ مشخص است، گل پیچ آن دارای شش گوش است که قطعا نمی‌توان آن‌ها را با پیچ گوشتی باز یا بسته کرد. برای باز و بسته کردن این پیچ‌ها باید از آچار استفاده کرد. علاوه بر آچار فرانسه می‌توانید متناسب با سایز پیچ از آچار شماره مناسب استفاده کنید. از این رو این پیچ‌ها را با نام پیچ آچارخور نیز می‌شناسند. تفاوت پیچ خودکار و سر مته ای، در نوک تیز بودن پیچ خودکار است. فرم شش گوش بودن گل پیچ کمک می‌کند تا استحکام بین دو قطعه افزایش پیدا کند. از این رو در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی همچنین ساخت پل و سد بسیار کاربرد دارد. به دلیل اهمیت این پیچ، در ساخت آن استاندارهای DIN558 و DIN961 لحاظ می‌شود. این پیچ در کلاس‌های مختلفی از جمله ۵.۶، ۸.۸، ۱۰.۹. ۱۲.۹ تولید می‌شود، هر چه گرید و کلاس پیچ بالاتر باشد، به معنای استفاده بیشتر کربن و در نتیجه افزایش استحکام بیشتر پیچ است.

پیچ خودکار با گل پیچ ستاره‌ای

برای باز و بسته کردن این پیچ باید از آچار ستاره‌ای یا پیچ گوشتی ستاره‌ای استفاده شود. به هنگام بستن این پیچ ها، پیچ گوشتی از گل پیچ جدا نمی‌شود و تا انتها به راحتی و با سرعت بالا می‌توانید پیچ را محکم کنید. البته در کارخانه‌ها از پیچ گوشتی‌های اتوماتیک یا خودکار استفاده می‌کنند که سرعت عمل بستن را بسیار بالاتر می‌برند. دقت داشته باشید پیچ‌های سر ستاره‌ای در دو نوع پیچ ستاره‌ای خارجی و امنیتی تولید می‌شوند. در نوع خارجی گل پیچ به صورت یک ستاره با ۶ وجه است و در نوع امنیتی در وسط گل پیچ یک طرح ستاره وجود دارد. به دلیل شکل ظاهری این گل پیچ بیشتر برای اتصالات در انواع دوچرخه، موتور سیکلت و لوازم الکترونیکی و رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچ خودکار واشردار

پس از آشنایی با تفاوت پیچ خودکار و سر مته، پیچ خودکار واشردار را معرفی خواهیم کرد. یکی دیگر از انواع پیچ‌های خودکار، نوع واشردار است که در شکل ظاهری آن در قسمت زیر گل پیچ یک واشر قرار دارد و دیگر نیازی نیست از واشر جداگانه استفاده کنید. گل پیچ آن نیز به صورت یک سر گرد و شیار چهار گوش است. وجود این واشر به دلیل ایجاد استحکام و مقاومت بالا در اتصال است. برای اتصلاتی که امکان نشتی وجود دارد و اتصالاتی که با لرزش همراه هستند و امکان شل شدن پیچ وجود دارد، این پیچ می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در ساخت آن‌ها استاندارد DIN968 به کار گرفته شده است. طول و قطر این پیچ‌ها متغیر است و با توجه به اتصالاتی که باید انجام دهید، می‌توانید آن‌ها را از طول ۵ تا ۱۵۰ میلیمتر خریداری کنید. قطر آن‌ها نیز از ۱.۶ تا ۶ میلیمتر متغیر است.

متریالی که برای ساخت این پیچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل آلومینیوم، برنج و استیل است. هر یک از این متریال‌ها با توجه به مقاومتی که دارند برای اتصالات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته برای مقاومت بیشتر بر روی این محصول از پوشش گالوانیزه نیز استفاده می‌کنند. نوع استیل این محصول برای کاربردهای دریایی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

پیچ خودکار تلگرافی

شکل ظاهری این پیچ دارای یک سر نوک تیز و گل پیچ شش گوش است. در ساخت این محصول استانداردهای ISO، DIN و ASTM رعایت شده است و یک محصول باکیفیت به شمار می‌آید. بیشترین متریالی که برای این پیچ به کار می‌رود، استیل با دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ است. عمده‌ترین مصرف این پیچ‌ها نیز در صنایع چوب است. البته به خاطر داشته باشید برای استفاده از این پیچ قبل از اتصال باید یک سوراخ کوچکتر از پیچ را ایجاد، سپس پیچ را در سوراخ قرار داده و سفت کنید. نوک تیز آن کمک می‌کند تا به راحتی در انواع چوب و الوار فرو رود. در فروشگاه‌های پیچ و مهره معمولا این محصول را به رنگ‌های زرد یا نقره‌ای به فروش می‌رسانند.

انواع پیچ سر مته‌ای

انواع پیچ سرمته ای

پیچ سرمته‌ای سرتخت

تفاوت پیچ خودکار و سر مته‌ای سرتخت، تنها در انتهای پیچ است. شیاری که بر روی سر تخت این پیچ قرار دارد به شکل دوسو یا چهارسو است و برای باز و بسته کردن آن از پیچ گوشتی‌های دوسو و چهارسو استفاده می‌شود. متریال قابل استفاده در ساخت این پیچ فولاد و استیل است و طول آن تا ۱۰۰ میلیمتر و قطر آن تا ۵ میلیمتر می‌رسد. از استانداردهای به کار رفته در این محصول می‌توان به استاندارد din7534 اشاره کرد. به دلیل فرم این پیچ و عدم نیاز به رولپلاک و واشر، بیشتر برای اتصالات آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچ سرمته‌ای واشردار

تفاوت پیچ خودکار و سر مته واشردار در قسمت انتهایی پیچ است. سر دیگر این پیچ‌های سر مته ای، دارای واشر است. در زیر گل پیچ یک واشر قرار دارد تا استحکام بیشتری ایجاد کند و فشار به طور یکنواخت پخش شود. نقش واشر می‌تواند بسیار مهم باشد و از نشت مایعات یا ورود گرد و خاک به سطح مورد نظر جلوگیری کند. طول این محصول تا ۱۰۰ میلیمتر و قطر آن تا 4.2 میلیمتر می‌رسد. شیاری که بر روی گل پیچ وجود دارد به صورت دوسو یا چهارسو است و برای باز و بسته کردن آن تنها به یک پیچ گوشتی نیاز است.

پیچ سرمته‌ای شیروانی

گل پیچ این پیچ‌ها به صورت آچار خور است و در زیر گل پیچ یک واشر پلاستیکی قرار دارد تا اتصال قوی‌تری ایجاد کند. بهترین پیچ‌های سرمته‌ای شیروانی از جنس فولاد یا استیل یا آهن ساخته می‌شوند. از این رو برای مصارفی همچون اتصال سقف‌های شیروانی، ساخت کانکس و خانه‌های پیش ساخته، ساخت پنجره‌های دوجداره و سایر موارد بسیار کاربردی هستند. قطر این پیچ‌ها می‌تواند تا ۶ میلیمتر و طول آن‌ها تا ۱۵۰ میلیمتر متغیر باشد. کیفیت بالای این محصول به دلیل وجود رعایت استاندارد DIN7504 است.

سخن پایانی

اینک که با تفاوت پیچ خودکار و سر مته‌ای بیشتر آشنا شدید، انتخاب برای شما آسان‌تر خواهد بود. اگر قصد دارید پیچ‌های سرمته‌ای را خریداری کنید نیازی به سوراخ کاری ندارند، اما پیچ‌های خودکار را اگر برای سطوح سخت انتخاب کنید، باید قبل از اتصال، سوراخ کاری انجام دهید. بولت صنعت، فعال در حوزه فروش انواع پیچ‌های صنعتی، یکی از مراکز مهم برای خرید پیچ‌ های خودکار و سرمته ای است. کافیست به سایت بولت صنعت مراجعه و سفارش خود را در حجم بالا سفارش دهید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. مسعود عبدی 4 آذر, 1401 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    متشکرم

  2. منصور حسنی 9 آذر, 1401 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  3. اسماعیل انتظامی 15 دی, 1401 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    Awli bood

  4. یدالله محمدزاده 20 دی, 1401 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    سلام عالی بود

  5. علی مدنی 23 دی, 1401 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  6. روح الله بهبهانی 23 خرداد, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  7. ناصر بردبار 1 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  8. غلامرضا نامور 5 تیر, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  9. امیر یوسفی 9 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس

  10. بهمن دهقان 14 تیر, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا!

  11. حبیب الله خمسه 22 تیر, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  12. محمدرضا داوودی 26 تیر, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  13. علی اکبر اسلامی 28 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  14. احمد نجفی 31 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  15. ایمان جعفری 3 مرداد, 1402 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  16. امیر عسکری 6 مرداد, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین