آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

پیچ و مهره خشکه چیست؟

  پیچ و مهره خشکه چیست؟ پیچ و مهره خشکه […]

 

پیچ و مهره خشکه چیست؟

پیچ و مهره خشکه یکی از پرکاربردترین قطعات مصرفی در بین لوازم ابزار است. پیچ‌ها و مهره‌ها را می‌توان در اکثر وسایل زندگی یافت. بنابراین این وسیله پر کاربرد، یکی از موارد ضروری برای مونتاژ بسیاری از وسایل با کاربرد روزمره است.

همان طور که ذکر شد نیز یکی از پرکاربردترین پیچ و مهره‌ها، پیچ و مهره خشکه است. این نوع پیچ و مهره اغلب در صنایع خودروسازی، سد سازی و سایر موارد مشابه استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این نوع پیچ و مهره می‌پردازیم.

معرفی پیچ و مهره خشکه

عبارت خشکه در واقع معادل فارسی سازی شده کلمه فولاد است. به عبارتی منظور از به کار بردن این عبارت در کنار نام پیچ و مهره، به معنی جنس فولاد آن است.

پیچ و مهره ای که خشکه نام دارد از فولاد ضد زنگ ساخته شده و مقاومت بالایی دارد. این نوع پیچ و مهره به شدت مقاوم و با کیفیت اند، به صورتی که از آن‌ها در صنعت خودروسازی و یا سد سازی نیز استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که این نوع از پیچ‌ها نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این دسته بندی بر اساس رزوه پیچ، شکل ظاهر پیچ و مهره، گرید و سایر انجام می‌شود. پیچ و مهره خشکه را می‌توان در موارد مختلفی بر اساس دسته بندی استفاده کرد.

به عبارتی دسته بندی این نوع پیچ و مهره به مصرف کننده کمک می‌کند تا گزینه مورد نیاز خود را بهتر بیابد. ناگفته نماند که پیچ و مهره مورد استفاده در هر جایی بر اساس کاربرد خود طراحی شده است. لذا هر نوع پیچ با هر جنسی مناسب تمامی وسایل نیست.

نحوه تولید پیچ و مهره خشکه

تولید تمامی انواع پیچ‌ ها و مهره‌ها، با جنس فلزی انجام می‌شود و تنها تعداد محدودی از آنها به صورت تزئینی با استفاده از چوب تولید می‌شوند. پیچ و مهره خشکه یکی از انواع فلزی است. در تولید این نوع پیچ و مهره، از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. اما این به معنی خالص بودن این فولاد نیست.

چرا که پیچ‌ها و مهره‌ها از آلیاژهای مختلف ساخته می‌شوند. این مسئله به دلیل حفظ صرفه اقتصادی، در کنار کیفیت مطلوب محصولات است.

جنس پیچ و مهره خشکه

جنس پیچ و مهره خشکه

همان طور که ذکر شد به صورت کلی پیچ و مهره ای که از جنس فولاد ساخته شده باشد را خشکه می‌نامیم. اما میزان ترکیبات آلیاژ در هر کدام از انواع پیچ و مهره بر اساس کاربرد متفاوت است. یکی دیگر از موارد مؤثر در ترکیبات پیچ و مهره مورد نظر، گرید آن است.

گرید پیچ و مهره بیانگر کیفیت و مقاومت آن در برابر فشار است. لذا برای مصرف کنندگان نیز حائز اهمیت می‌باشد. از آن جایی که جنس پیچ و مهره تاثیر مستقیمی بر مقاومت آن دارد، تاثیر بالایی بر کاربرد آن نیز خواهد داشت. به عنوان مثال پیچی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود در سد سازی گرید و نوع نسبتا متفاوتی دارد. لذا بر اساس نیاز خود بایستی به پیچ و مهره مورد نظر توجه نمایید.

تفاوت پیچ خشکه 10.9 و پیچ خشکه 12.9

در واقع گرید یک پیچ خشکه بیانگر ویژگی‌های بارز آن است. در واقع گرید پیچ بیانگر مواد تشکیل دهنده آن، میزان استحکام و کاربرد آن است. گرید به مصرف کنندگان در تعیین نوع پیچ مورد نیازشان یاری می‌رساند. پیچ‌های گرید 10.9 و 12.9 از پرکاربردترین پیچ‌های موجود در بازار هستند.

همان طور که ذکر شد این دو گرید، کاربردهای مختلفی دارند. در واقع هر دو بسیار مقاوم اند و کربن بالایی نسبت به گریدهای پایین‌تر در ساخت آن‌ها استفاده شده است.

اما نکته مهم در خصوص این دو گرید، میزان استحکام آن‌ها است. در واقع پیچ گرید 12.9 مقاوم‌تر از گرید 10.9 می‌باشد. اما توصیه می‌شود برای خرید و انتخاب بین این دو مورد، تنها به استحکام و مقاومت آن‌ها توجه نکنید. در واقع پیچ گرید 10.9 نیز کاربردهای مختص به خود را دارد.

علاوه بر آن، مقرون به صرفه‌تر و در موارد مخصوص خود کارآمدتر است. به صورت کلی بررسی گرید یک پیچ از نوع خشکه، بر اساس کاربرد آن بسیار حائز اهمیت است. لذا خریداران بایستی دقت لازم را در این خصوص به کار گیرند.

انواع پیچ خشکه

همان طور که ذکر شد پیچ خشکه، دارای انواع مختلفی است. شناخت انواع آن به متقاضیان یاری می‌رساند تا بهترین انتخاب را در میان گزینه‌های موجود داشته باشند. به عبارتی به دلیل کاربرد این نوع پیچ در موارد تخصصی، بهتر است به انواع آن و گریدها اشراف داشت.

در صورت انتخاب بهترین گزینه در این خصوص، متقاضیان می‌توانند از کیفیت کار خود اطمینان خاطر حاصل نمایند. چرا که هم به لحاظ تناسب و استحکام و هم به لحاظ اقتصادی، گزینه مطلوبی را انتخاب کرده اند.

پیچ آلن خشکه

معرفی پیچ آلن خشکه

پیچ آلن خشکه یکی از انواع پرکاربرد پیچ است. این نوع پیچ در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ آلن خشکه معمولا با سرهای استوانه ای و تخت تولید می‌شود.

هر دو نوع سر تخت و استوانه ای این محصول در بازار موجود است که با گرید و استاندارد خاص در حال عرضه است. این نوع پیچ اغلب به صورت دنده درشت و با گام‌های 1 میلیمتری است. سایزهای موجود از این پیچ در بازار از 3 میلیمتر تا 36 میلیمتر متفاوت است.

متقاضیان می‌توانند با توجه به نیاز خود، طول مورد نظر خود را انتخاب کنند. توصیه می‌شود در این مورد نیز دقت لازم به کار رود. چرا که در غیر این صورت بایستی پیچ را با دقت بالایی برش دهند.

پیچ اتاقی خشکه

معرفی پیچ اتاقی خشکه

پیچ اتاقی خشکه به دلیل ظاهر و طراحی متفاوت خود بدون آچار نیز بسته می‌شود. این نوع از پیچ خشکه نیز در گریدهای متفاوتی عرضه می‌شود. دو مورد از پر کاربردترین گریدهای پیچ اتاقی 5.6 و 8.8 است. نام دیگر این پیچ سمانته است. اما اغلب آن را پیچ اتاقی می‌نامند.

برخی از تولید کنندگان این نوع محصول، با اجرای عملیات حرارتی استحکام آن را افزایش داده اند. عملیات حرارتی به منظور افزایش استحکام پیچ اتاقی خشکه اغلب بر روی گرید 5.6 انجام می‌شود.

پیچ سوکی خشکه

معرفی پیچ سوکی خشکه

پیچ سوکی خشکه نیز از خانواده پیچ‌های اتاقی به شمار می‌رود. به صورتی که به آن پیچ اتاقی سرتخت نیز می‌گویند. این نوع پیچ نیز نیازی به آچار و پیچ‌گوشتی ندارد و به راحتی بسته می‌شود.

این پیچ نیز مانند سایر پیچ‌های اتاقی، دارای گرید 5.6 است. این گرید از پیچ سوکی خشکه طی عملیات حرارتی استحکام بالایی می‌یابد که به نوبه خود، مزیت بزرگی است. این نوع پیچ به دو نوع تقسیم می‌شودکه مبنای آن، پل پیچ است. انواع پیچ سوکی عبارتند از:

  1. پیچ سوکی معمولی
  2. پیچ سوکی گل پهن

پیچ سرمته خشکه

معرفی پیچ سازه سرمته خشکه

پیچ سرمته ای خشکه از انواع پیچ‌های خشکه، دارای کاربردهای متنوعی می‌باشد. این نوع پیچ خشکه از خانواده ییچ‌های خودکار است. پیچ سرمته‌ای به دلیل ظاهر و سایز خود در اتصالات مختلفی به کار می‌رود. لذا از آن در بسیاری از موارد نیز می‌توان استفاده نمود.

تفاوت عمده پیچ‌های خودکار و سرمته‌ای در نوک این پیچ‌ها است. به عبارتی پیچ سرمته دارای نوک شبیه به مته و پیچ خودکار، دارای نوک تیز می‌باشد.

پیچ ام دی اف خشکه

معرفی پیچ ام دی اف MDF خشکه

پیچ ام دی اف خشکه به دلیل رزوه و گل منحصر به فرد خود در صنایع چوبی و کابینت سازی استفاده می‌شود. این نوع پیچ در قطعه فرو رفته و سفت می‌شود از این رو نیازی به مهره نیز ندارد. شایان ذکر است که استفاده از این پیچ در فلزات توصیه نمی‌شود و تنها مناسب چوب است.

پرکاربردترین گرید این پیچ، گرید 8.8 است. این گرید نیز دارای استحکام و مقاومت مورد نیاز صنعت چوب می‌باشد.

پیچ شش گوش خشکه

معرفی پیچ شش گوش خشکه

به جرئت می‌توان گفت پیچ شش گوش خشکه، یکی از پرکاربردترین پیچ‌ها در زمینه صنعت است. این پیچ نیز اغلب در گرید 8.8 تولید و به بازار عرضه می‌شود. شایان ذکر است در صورتی که نیاز به استفاده از مهره در کنار این پیچ را دارید، از کلاس پایین استفاده نکنید.

در واقع بایستی از مهره هم تراز یا کلاس بالاتر استفاده شود. آخرین نکته در خصوص این پیچ، استحکام آن است که در ازای هر میلیمتر مربع از سطح مقطع خود، قادر به تحمل 80 کیلوگرم است. پیچ شش گوش، دارای دو نوع واشر دار و آهنی است که هر کدام کاربردهای مختص به خود را دارند.

پیچ شش گوش واشردار

معرفی پیچ شش گوش واشردار خشکه

پیچ شش گوش واشردار مشابه پیچ شش گوش خشکه آهنی است و به لحاظ طراحی هر دو در یک دسته بندی قرار می‌گیرند. این پیچ اغلب در صنعت خودرو استفاده می‌شود. گریدهای پر کاربرد پیچ شش گوش واشردار عبارتند از:

  • گرید 5.6
  • گرید 8.8
  • گرید 12.9

انواع مهره های خشکه

مهره HV

معرفی مهره HV

مهره HV یک مهره شش گوش با مقاومت بسیار بالایی است. کاربرد این مهره در صنایع مختلف به صورت محسوس قابل مشاهده است. کاربرد اصلی این نوع مهره نیز در صنعت خودرو سازی قابل مشاهده است و عمده تقاضای آن در بازار خودرو سازان می‌باشد.

مهره HV حاصل یک آلیاژ فولادی است. که بیانگر استحکام بالای این مهره و تحمل وزن بالا است.

مهره خشکه

معرفی مهره خشکه

همان طور که ذکر شد برای استفاده از مهره در کنار پیچ، بایستی از کلاس برابر و یا بالاتر استفاده شود. اما نکته دیگر در این خصوص، فشار وارده بر مهره نیز می‌باشد. از این جهت مهره خشکه گزینه مطلوبی است. هنگام خرید مهره خشکه بایستی به گرید و سایز آن توجه کنید.

چرا که در غیر این صورت ممکن است منجر به هدر رفت هزینه شود. بر روی مهره خشکه معمولا 2 عبارت حک می‌شود که یکی برند و دیگری مقاومت کششی آن است. عزیزان می‌توانند با توجه به این مورد، مهره مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

موارد مصرف یا کاربرد پیچ خشکه چیست؟

همان طور که ذکر شد، پیچ خشکه حاصل یک آلیاژ فولادی است. ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع پیچ در واقع فولاد ضد زنگ است که استحکام بالایی دارد.

پیچ و مهره‌هایی که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شوند در صنایع مختلفی کاربرد دارند. اغلب این صنایع نیازمند اتصالاتی هستند که وزن بالایی را تحمل کند. برخی از صنایع مصرف کننده پیچ و مهره فولادی عبارتند از:

  • کشتی سازی
  • اسکله و بندر
  • صنعت نفت
  • پتروشیمی
  • خودرو سازی

تفاوت پیچ خشکه و آهنی چیست؟

اصلی ترین تفاوت بین پیچ مهره آهنی و فولادی، استحکام و مقاومت آن‌ها است. به عبارتی پیچ و مهره فولادی به دلیل استحکام بالای خود در صنایع و پروژه های سنگین به کار می‌رود.

همچنین پیچ و مهره آهنی نیز به دلیل صرفه اقتصادی در کنار کیفیت مطلوب برای صنایع سبک‌تر بهترین گزینه به شمار می‌رود. ناگفنه نماند که پیچ و مهره آهنی به دلیل استفاده عمومی بیشتر، نسبت به موارد فولادی پر کاربردتر است.

تفاوت پیچ خشکه و پیچ گالوانیزه چیست؟

پیچ‌های گالوانیزه در واقع همان پیچ‌های آهنی و خشکه آبکاری شده هستند. گالوانیزه شدن پیچ خشکه را گالوانیزه گرم و پیچ آهنی را گالوانیزه سرد می‌نامند. پیچ‌های گالوانیزه دارای یک لایه محافظ هستند. این لایه از پیچ در مقابل فرسایش توسط رطوبت محافظت می‌کنند.

لذا اغلب پیچ‌های گالوانیزه در مناطق مربوب به کار می‌روند. از آن جایی که پیچ‌های گالوانیزه هر دو موارد خشکه و آهنی را شامل هستند، کاربردهای بسیاری در تمام صنایع خواهند داشت.

نحوه خرید پیچ و مهره خشکه

خرید پیچ خشکه بایستی بر اساس نیاز انجام شود. به عبارتی پیچ‌های خشکه انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربرد خاصی تولید می‌شوند.

در نهایت توصیه می‌کنیم تا پیچ و مهره مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. چرا که ممکن است اجناس تقلبی و بی کیفیت به دست شما برسد. لذا تهیه پیچ و مهره خشکه از یک فروشگاه معتبر همیشه بهتر از تهیه آن از اشخاص متفرقه است.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. علی رضا شمس 11 خرداد, 1401 در 5:05 ق.ظ - پاسخ

    با اجازتون بازنشر شد 😍😍😍

  2. حمید دهقانی 11 خرداد, 1401 در 3:05 ب.ظ - پاسخ

    مهندس جان عالی بود

  3. خلیل خانی 15 خرداد, 1401 در 8:05 ق.ظ - پاسخ

    خیلی خوب بود

  4. ابوالقاسم باهنر 15 مرداد, 1401 در 9:05 ق.ظ - پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  5. موسی ترابی 17 مرداد, 1401 در 6:05 ق.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  6. موسی گودرزی 20 مرداد, 1401 در 2:05 ب.ظ - پاسخ

    حرف نداری

  7. عزیز امیری 21 آبان, 1401 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    چقد خوبین شما

  8. نادر جاوید 23 آبان, 1401 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  9. مسعود فرهادی 24 آبان, 1401 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    مرسی

  10. جمشید شفیعی 27 آبان, 1401 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  11. غلامعلی موسوی 14 دی, 1401 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  12. داوود نظری 23 خرداد, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  13. قربانعلی فروتن 31 خرداد, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  14. جعفر جعفری 6 تیر, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  15. ایمان علیزاده 8 تیر, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    ایول

  16. هادی جنتی 12 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس