آخرین بروز رسانی: 28ام خرداد, 1402

رول بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

رول بولت چیست؟ شکل ظاهری رول بولت یک استوانه دارای […]

رول بولت چیست؟ شکل ظاهری رول بولت یک استوانه دارای شیار است که یک سر آن رزوه شده و سر دیگر آن مخروطی شکل است. بر روی این استوانه یک مهره فلزی و یک واشر تخت قرار می‌گیرد. بهترین متریالی که برای ساخت این قطعه کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فولاد است که می‌تواند روکش گالوانیزه نیز داشته باشد. با توجه به عملکرد، تنوع و ویژگی‌هایی که این قطعه دارد، برای اتصال یک قطعه فلزی به سازه‌های آجری، بتنی و دیگر مصالح، یک انتخاب هوشمندانه خواهد بود. در ادامه انواع و کاربرد رول بولت را بیشتر توضیح خواهیم داد.

آشنایی با انواع رول بولت و کاربرد آن‌ها

رول بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

رول بولت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها کاربرد ویژه‌ای دارند. با تفکیک رول بولت‌ها انتخاب برای شما راحت‌تر خواهد بود.

  • رول بولت سقفی لوستری / قلاب دار

رول بولت سقفی را با نام‌های رول بولت لوستری و قلابدار نیز می‌شناسند. بیشترین کاربرد این قطعه برای نصب لوستر، پنکه سقفی و گلدان‌های آویز است. با توجه به کاربرد این پیچ، می‌توان گفت این قطعه نمی‌تواند بار زیادی را تحمل کند و برای اتصال قطعات سبک بیشتر استفاده می‌شود. بیشترین وزنی که این قطعه می‌تواند تحمل کند حدود ۱۵ کیلوگرم است. بنابراین توصیه می‌شود به دلیل اینکه توانایی تحمل وزن زیاد را ندارد، برای اتصال قطعات سنگین استفاده نشود.

  • رول بولت سقفی پروانه‌ای

نوعی دیگر از رول بولت سقفی، مدل پروانه‌ای است که برای پایه‌هایی که مقاومت کمی دارند استفاده می‌شود. این قطعه بیشتر برای نصب سقف کاذب و کناف مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که فشار کمتری به مصالح پایه وارد می‌کند. به دلیل وجود دو بازو در کنار باعث شده است آن را به نام رول بولت پروانه‌ای بشناسند.

این بازوها در داخل متریال فرو رفته و یک اتصال محکم را ایجاد می‌کنند. رول بولت پروانه‌ای خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که می‌توان به نام معمولی، پیچ سر گرد و پیچ قلابدار اشاره کرد. ابعاد این پیج می‌تواند از ۲ تا ۵ اینچ متغیر باشد. دنده رزوه به کار رفته در این پیچ‌ها نیز از نوع دنده اینچی است و حدود یک چهارم اینچ فاصله دارند.

  • رول بولت سقفی پلاستیکی

با توجه به جنس این قطعه، نمی‌توان اجسام سنگین را به آن متصل کرد. بنابراین برای اتصال اجسام سبک همچون چوب پرده می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. تنها مزیتی آن، قیمت پایین به دلیل متریال پلاستیک است.

  • رول بولت سقفی هالوکور

کاربرد رول بولت سقفی هالوکور برای سقف‌های بتنی است. این رول بولت سقفی رزوه داخل را به نام گلدانی یا ضربه‌ای نیز می‌شناسند که برای آویزان کردن قطعات در بخش تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید این قطعه نمی‌تواند تحمل نگه داشتن وزن بالا را داشته باشد.

  • رول بولت دیواری

همانطور که از نام این پیچ مشخص است، آن‌ها را بر روی دیوار نصب می‌کنند. شکل ظاهری رول بولت دیواری یک استوانه توخالی شیاردار است که همراه با یک پیچ، یک مهره شش گوش و یک واشر تخت، اتصال را ایجاد می‌کند. این قطعه فلزی با متریال‌های مختلفی تولید می‌شود که شما باید با توجه به شرایط محیطی بهترین رول بولت دیواری را انتخاب کنید.

این قطعه با سر مخروطی شکل برای جایگذاری پیچ و رولپلاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به کاربردی که دارند می‌توانید آن‌ها را در سایزهای مختلفی خریداری کنید. هیچ محدودیتی برای نصب آن‌ها وجود ندارد و می‌توان آن‌ها را بر روی دیوارهای گچی، آجری، سنگی و بتنی نصب کنید.

  • رول بولت غلاف معمولی

از مهمترین مزیت این قطعه فلزی می‌توان به قفل شوندگی بالا در متریال بتن اشاره کرد. نصب آن بسیار سریع است و با توجه به تنوع سایز می‌توانید آن‌ها را برای مصارف مختلفی انتخاب کنید. برای اتصال قطعات برای سطوح افقی و عمودی این قطعه کاربرد دارد و عملکرد آن به صورت مکانیکی و انبساطی است. طول آن تا ۱۰ سانتیمتر می‌تواند افزایش پیدا کند و با روکش آبکاری گالوانیزه زرد رنگ به فروش می‌رسد. متریالی که در این قطعه به کار رفته است آهن با گرید ۵٫۶ است.

  • رول بولت توخالی

نوعی دیگر از رول بولت‌ها، نوع توخالی هستند. این رول بولت یک استوانه توخالی است که از داخل دارای رزوه است و پیچ در داخل استوانه قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید این رول بولت برای اتصال اجسام سبک مناسب است و به ضخامت کم مصالح و سوراخ کاری با عمق کم نیاز دارد.

  • رول بولت HSA

رول بولت HSA با قطر ۱۶ میلیمتر و طول ۱۸۰ میلیمتر در بازار موجود است. گرچه استاندارد طول برای این پیچ‌ها در حدود ۱۴۰ میلیمتر در نظر گرفته شده است، اما اگر شما به این پیچ با طول بیشتری نیاز داشته باشید تا ۱۸۰ میلی‌متر می‌تواند افزایش پیدا کند. این رول بولت که به عنوان بولت‌های چینی نیز آن‌ها را می‌شناسند، دارای مهره شش گوش هستند. در واقع این پیچ‌ها از روی مدل‌های اروپایی ساخته شده اند اما با کیفیت بسیار پایین‌تر. توجه داشته باشید فروش این پیج‌ها در ایران بدون هیچ گونه تاییدیه استحکام است.

می‌توان این پیچ را برای اتصال به بتن و سنگ طبیعی استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که آن‌ها ضد لرزه نیستند و در بتن ترک دار نمی‌توانند مورد استفاده گیرند. توجه داشته باشید که شرایط آب و هوایی برای استفاده از این قطعه باید گرم و خشک باشد و بیشتر برای اتصال قطعات در فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این پیچ می‌توان به حداقل فاصله بین دو بولت و ۴۰ درصد تحمل بار بیشتر اشاره کرد. متریالی که در ساخت آن به کار رفته است، آهن با گرید ۵٫۸ است. این قطعه را با نام رول بولت غلافی کوتاه نیز می‌شناسند.

  • رول بولت HSL

اگر قطعه مورد نظر وزن متوسطی دارد، این رول بولت می‌تواند انتخاب مناسبی برای اتصال باشد. بر روی سطوح بتنی ترک دار و بدون ترک و سنگ ساختمانی کاربرد دارد. به دلیل وجود سر شش ضلعی آن را رول بولت سر شش گوش نیز می‌نامند. این پیچ دارای یک مهره ساده و واشر است. بیشتر برای اتصال سازه‌های سنگین همچون بادبند، تیر و ستون، در صنایع سنگین برای نصب جرثقیل استفاده می‌شود. این قطعه آلمانی با فولاد گرید ۸٫۸ تولید می‌شود در نتیجه مقاومت بسیار بالایی دارد.

از ویژگی این قطعه می‌توان به قابلیت انبساط، ظرفیت باربری کششی و برشی بالا، تاییدیه‌های مختلف، بالاترین مقاومت در برابر کمترین عمق کاشت، اشاره کرد. این قطعه با توجه به کاربردی که دارد در انواع مختلفی همچون HSL-GR، HSL-3-3K، HSL-3-G، HSL-3B، HSL-3 تولید می‌شود که هر یک از انواع آن می‌تواند برای بارهای سنگین و فوق سنگین مورد استفاده قرار گیرد.

  • رول بولت HSC

اگر فضای کار شما محدود است، این رول بولت می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. معمولا عمق کاشت آن متوسط است و در فضاهای باریک و یا حتی بتن‌های ترک خورده می‌تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. این پیچ دارای سایزهای مختلفی است که برای کاشت آن باید از مته‌های مناسب استفاده شود. این قطعه را می‌توانید حتی برای مکان‌هایی که رطوبت بالایی دارند، استفاده کنید چرا که از جنس استنلس استیل هستند و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند و به مرور زمان دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.

  • رول بولت HST

یکی دیگر از انواع رول بولت‌ها HST است. اگر شرایط آب و هوای مرطوب را تجربه می‌کنید، این قطعه به دلیل روکش روی می‌تواند گزینه ایده آل باشد. موارد استفاده آن در بتن ترک دار است و با توجه به تحمل بار دینامیک برای سدسازی می‌تواند بهترین گزینه باشد. بر روی این پیچ خط علامت رزوه وجود دارد که نصب را آسان می‌کند. از کاربرد رول بولت HSTمی‎توان به استفاده در پروژه‌های ساختمانی در مناطق زلزله‌خیز اشاره کرد.

  • رول بولت HKD

این رول بولت را به نام رول بولت ضربه‌ای نیز می‌شناسند. عملکرد آن شبیه به رولپلاک است و می‌توانید با قطر ۸ میلیمتر تا طول ۳۰ میلیمتر آن را خریداری کنید.

مهم‌ترین ویژگی آن لبه‌های نگهدارنده در ابتدایی آن است که از نفوذ بیش از اندازه در بتن جلوگیری می‌کند. این پیچ با جنس فولاد و روکش روی برای محیط داخلی و خشک بهترین انتخاب است.

برای اتصال جسم به سطوح بتنی و سنگی این پیچ قابلیت استفاده دارد. نکته قابل توجه برای استفاده از این پیچ انتخاب بتن بدون ترک و ضخامت ۱۰۰ میلیمتری است. مزیت‌های این پیچ باعث شده است در بخش تاسیسات برای نصب سینی کابل، سیستم اطفای حریق، اتصال آسانسور، اتصال کانال‌های تهویه ، داکت و نصب لوله مورد استفاده قرار گیرد. دقت داشته باشید عملکرد این پیچ طوری است که باید قبل از جاگذاری پلیت یا سازه آن را نصب کنید. همچنین به راحتی می‌توانید از طریق چشم نحوه صحیح نصب را بررسی کنید.

سخن پایانی

همان طور که اشاره شد رول بولت‌ها دارای عملکرد منحصر به فردی هستند که این موضوع باعث شده است آن‌ها را به صورت اختصاصی برای کاربردهای خاص نیز طراحی کنند. زمانی که برای خرید رول بولت اقدام می‌کنید، با تنوع بسیاری از این نوع پیچ‌ها روبرو می‌شوید که باید متناسب با فضای مورد نظر، تحمل وزن و شرایط آب و هوایی بهترین انتخاب را داشته باشید.

بولت صنعت فروشگاه اینترنتی در حوزه انواع پیچ و مهره است که انواع رول بولت را در سایزهای مختلف به فروش می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت بولت صنعت مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

چگونه محصول مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل، خرید قلاب صنعتی، خرید زنجیر صنعتی و خرید سیم بکسل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. امیر بردبار 26 خرداد, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  2. محمدجواد تقی زاده 27 خرداد, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    اینا فوق العادن

  3. مجید نهاوندی 4 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

  4. مهران جوادی 7 تیر, 1402 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  5. اصغر فروتن 10 تیر, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  6. امید نادری 11 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    سلام عالی بود

  7. اسماعیل طالقانی 11 تیر, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  8. بهروز عابدی 22 تیر, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    مرسی

  9. مسلم باستانی 25 تیر, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  10. زارعی 26 تیر, 1402 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    احسنت عالی بود

  11. کاظم عبدالهی 29 تیر, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    afarin matlab khobi bood

  12. مسعود رحمانیان 5 مرداد, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    حرف نداری

  13. سعید شریفیان 11 مرداد, 1402 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    دستخوش

  14. جعفر قربانی 13 مرداد, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید؟ چون دیدم نداشتید

  15. روح الله تقی زاده 22 مرداد, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود

  16. خلیل شکری 1 شهریور, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود