آخرین بروز رسانی: 12ام شهریور, 1402

فرق استیل ۳۰۴ با استیل ۳۱۶ در چیست؟

استیل یا فولاد ضد زنگ، یکی از کاربردی‌ترین آلیاژهای موجود […]

استیل یا فولاد ضد زنگ، یکی از کاربردی‌ترین آلیاژهای موجود در صنعت بوده که اصلی‌ترین عنصر سازنده آن، آهن است. از دیگر عناصر به کار رفته در ساختار استیل می‌توان به نیکل، کروم، کربن و … اشاره کرد. استیل با ویژگی‌هایی از جمله مقاوم بودن در برابر ضربه، گرما، خوردگی، زنگ‌زدگی و انعطاف‌پذیری بالا، جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف پیدا کرده است.

به دلیل اهمیت استیل و کاربرد گسترده آن، گریدهای متنوعی از این آلیاژ مشتق می‌شود. دو مورد از مهم‌ترین و پرکاربردترین گریدهای استیل، استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ هستند. برای آشنایی بیش‌تر با تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳1۶، کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر، لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

منظور از استیل ۳۰۴ چیست؟

استیل ۳۰۴ چیست؟

استیل ضد زنگ گرید ۳۰۴ یکی از آلیاژهای استیل بوده که به شکل‌های مختلفی از جمله رول، لوله، میله و … ساخته می‌شود. مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده غیر آهنی استیل گرید ۳۰۴، کروم و نیکل است. مقاومت استیل ۳۰۴ در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی بسیار بالاتر از استیل معمولی است.

ویژگی‌هایی هم‌چون انعطاف پذیری بالا و قالب گیری به شکل‌های مختلف، سبب استفاده گسترده از استیل ۳۰۴ در صنایع مختلف شده است. امروزه شاهد استفاده از این استیل در صنایع مختلفی مانند صنعت گاز، پتروشیمی، صنعت نفت، صنایع داروسازی، خوراکی و … هستیم.

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با عناصر مختلف

در صنایع مختلف، برای بهبود و افزایش خواص استیل ۳۰۴، آن را با عناصر مختلفی تلفیق می‌کنند. هر کدام از این عناصر به وجود آمده دارای ویژگی‌های خاصی بوده که آن‌ها را برای کاربرد در صنایع مختلف، مناسب کرده است. از مهم‌ترین استیل‌های تلفیق شده با عناصر مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تلفیق با عنصر کروم

تلفیق شیمیایی استیل ۳۰۴ با عنصر کروم، سبب افزایش استقامت کششی، سختی بالا، مقاومت در برابر ضربه، مقاوم در برابر زنگ زدگی و انعطاف‌پذیری بالا اشاره کرد. این ویژگی‌های سبب شده تا استیل تلفیقی با کروم، بسیار مورد توجه صنعت‌گران قرار گیرد.

تلفیق با عنصر مولیبدن

یکی از بهترین و بادوام‌ترین استیل‌‌های موجود، استیل ۳۰۴ تلفیق شده با مولیبدن است. از ویژگی‌های این نوع استیل می‌توان به استقامت بالا، سختی، چقرمگی، استقامت خزشی، مقاومت در برابر گرمای زیاد، انعطاف پذیری و قابلیت جوش‌پذیری در محیط‌های خورنده اشاره کرد.

تلفیق با عنصر نیکل

یکی از مزیت‌های افزودن نیکل به استیل ۳۰۴، افزایش مقاومت، استحکام و سختی بالای آن است. این استیل با توجه به سختی و استحکام بالا، قابلیت فرم‌پذیری مطلوبی دارد.

استیل ۳۱۶ چه نوع استیلی است؟

استیل ۳۱۶ چیست؟

از دیگر استیل‌های ضد زنگ پرکاربرد در صنعت، استیل گرید ۳۱۶ است. خواص فیزیکی و مکانیکی استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ خیلی به هم نزدیک بوده چرا که این دو گرید استیل، از مواد همانندی تشکیل شده‌اند. از تفاوت استیل ۳۰۴ با ۳۱۶، می‌توان به وجود ۳ درصد عنصر مولیبدن در استیل ۳۱۶ اشاره کرد. عنصر مولیبدن، سبب بهبود خواص مکانیکی، استحکام و مقاومت استیل ۳۱۶ می‌شود.

از ویژگی‌های استیل گرید ۳۱۶ می‌توان به مواردی همچون مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، مقاوم نسبت به درجه حرارت‌های بالا و مناسب بودن برای جوشکاری اشاره کرد. مجموع این ویژگی‌ها سبب شده تا از این آلیاژ در صنعت نساجی، پالایشگاه‌ها و صنعت نفت و گاز استفاده کرد.

مقایسه استیل گرید 304 و ۳۱۶

استیل ضد زنگ گرید ۳۱۶ و ۳۰۴، از نظر ظاهری شبیه به هم هستند؛ چرا که هر دو آلیاژ از استیل معمولی مشتق شده‌اند. عامل مهمی که سبب تفاوت استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ می‌شود، درصد عناصر تشکیل دهنده آن‌هاست. فرق استیل 304 و ۳۱۶ در موارد زیر است:

استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ هر دو از استقامت بالای برخوردار بوده و مقاومت زیادی در برابر فرسایش، زنگ زدگی و خوردگی دارند اما وجود عنصر مولیبدن در استنلس استیل ۳۱۶، سبب مقاومت بالای این استیل در برابر سیالات بسیار خورنده شده است. در استیل ۳۰۴ به دلیل عدم وجود عنصر مولیبدن، مقاومت در برابر خورندگی کم‌تر بوده و از این استیل در مواقعی استفاده می‌شود که سیالات موجود، خاصیت خورندگی نداشته باشند. عناصر تشکیل دهنده استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ به صورت زیر است:

استنلس استیل ۳۰۴

  • کروم: ۱۸ درصد
  • نیکل: ۸ درصد
  • فاقد مولیبدن

استنلس استیل ۳۱۶

  • کروم: ۱۶ درصد
  • نیکل: ۱۰ درصد
  • مولیبدن: ۲ درصد

به طور کلی برای مقایسه استیل ۳۰۴ گرید و ۳۱۶ می‌توان گفت، استیل گرید ۳۱۶ نسبت به گرید ۳۰۴، خواص مکانیکی بهتر و مطلوب‌تر، مقاومت و پایداری بالاتر در برابر فرسودگی، خورندگی و زنگ‌زدگی، مقاومت بیش‌تری نسبت به دماهای بالا دارد.

چگونه استیل ۳۰۴ را از ۳۱۶ تشخیص دهیم؟

آلیاژهای ۳۰۴ و ۳۱۶ از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و حتی کاربردهای مشترکی نیز در صنایع مختلف دارند. به همین دلیل تشخیص این دو آلیاژ از هم کار آسانی نیست و با استفاده از روش‌های گوناگونی انجام می‌شود‌‌. برای شناسایی و مقایسه استیل گرید ۳۱۶ و ۳۰۴ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از محلول هیدروکلریک اسید و نیتریک اسید

به منظور شناسایی استیل ۳۱۶ و ۳۰۴، می‌توانید سطح مقطع این دو استیل را سمباده کشیده و تمیز کنید. سپس محلول حاوی ۳۷ درصد هیدروکلریک اسید و ۶۵ درصد نیتریک اسید را بر روی سطح سمباده‌کشی شده بریزید و چند دقیقه صبر کنید. اگر پس از گذشت چند دقیقه مقطع مورد نظر زرد شد، استیل از گرید ۳۱۶ است.

استفاده از گاز ترش

همان گونه که در بالاتر به آن اشاره شد، مقاومت استیل ۳۱۶ در برابر خوردگی به دلیل وجود عنصر مولیبدن، از آلیاژ ۳۰۴ بالاتر است. برای تشخیص استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ می‌توانید این دو آلیاژ را در محیط حاوی گاز ترش قرار دهید. گاز ترش حاوی مقادیر زیادی H2S و مقدار کم‌تری CO2 بوده که سبب خوردگی فلزات می‌شود. اگر استیل مورد نظر دچار خوردگی شد، از نوع ۳۰۴ است.

آنالیز شیمیایی

یکی دیگر از راه‌های شناسایی آلیاژ ضد زنگ ۳۱۶ و ۳۰۴، آنالیز شیمیایی در آزمایشگاه متالوژی است. این کار باید توسط افراد متخصص و با تجربه در این زمینه انجام گیرد‌.

کاربرد استیل ۳۰۴ در صنعت

تفاوت استنلس استیل 304 و ۳۱۶ با هم، سبب شده تا از این دو نوع آلیاژ در صنایع بسیار زیادی استفاده شود. ویژگی‌هایی همچون شکل ظاهری زیبا، قابلیت شست و شو، قالب گیری و شکل پذیری راحت و انعطاف پذیری بالا، سبب شده تا آلیاژ ۳۰۴ در صنایع زیادی کاربرد داشته باشد. برخی کاربردهای استیل ۳۰۴ می‌توان به ساخت لوازم خانگی مانند صندلی، یخچال فریزر، سینک ظرفشویی و …، ساخت پیچ و فنر، لوله، قطعات ماشین آلات، تجهیزات فرآوری مواد غذایی و مواد خوراکی، مبدل حرارتی و … اشاره کرد.

کاربرد استیل ۳۱۶ در صنعت

استیل ضد زنگ ۳۱۶ به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی، کاربرد زیادی در پروژه‌های حاوی سیالات خورنده دارد. از دیگر کاربردهای این آلیاژ می‌توان به تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات جراحی در پزشکی، اتصالات مختلف از جمله اتصالات قایق، ظروف شیمیایی مقاوم، ساخت فنر، مبدل حرارتی و … اشاره کرد.

نکات استفاده از استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

استیل 304 و 316

به علت تفاوت استیل 304 با ۳۱۶، صنعت‌گران در هنگام استفاده از این دو آلیاژ، نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

  • اگر به دنبال استیل شکل‌پذیر هستید، استیل ۳۰۴ از ۳۱۶ بسیار مناسب‌تر است. استحکام و سختی بالای آلیاژ ۳۱۶ سبب شده تا از فرم‌پذیری کمتری نسبت به آلیاژ ۳۰۴ برخوردار باشد.
  • برای ساخت وسایل استیلی که نیاز به مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارند، استفاده از آلیاژ ۳۱۶ مناسب‌تر است.
  • اگر در پروژه کاری خود با سیالات خورنده کلرید دار مانند نمک و آب نمک، سروکار دارید، بهتر است از استیل گرید ۳۱۶ استفاده کنید چرا که مقاومت این استیل در برابر خوردگی بسیار عالی است.
  • کارخانه‌هایی که در نزدیکی ساحل و یا در معرض مواد خورنده مانند نمک، اسیدهای کلریک دار و … قرار دارند، برای استیل‌های ۳۰۴ مناسب نیستند. در چنین مکان‌هایی بهتر است از آلیاژ ۳۱۶ استفاده شود.

قیمت استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

وجود فرق استیل 304 و 316 با یکدیگر، یکی از عوامل مهم در یکسان نبودن این دو آلیاژ است. در ساختار استیل ۳۱۶ نسبت به آلیاژ ۳۰۴، مقادیر بیش‌تری نیکل وجود داشته که سبب استحکام، سختی و مقاومت بالای آن شده است. از طرفی وجود عنصر مولیبدن در آلیاژ ۳۱۶، سبب افزایش مقاومت و پایداری این آلیاژ در برابر خوردگی می‌شود.

به همین دلیل می‌توان گفت آلیاژ ۳۱۶ نسبت به ۳۰۴ از خواص مکانیکی و دوام بالاتری برخوردار است. با توجه به این موارد می‌توان گفت استیل ۳۱۶ در مقایسه با استیل ۳۰۴، قیمت بالاتری دارد. به طور کلی قیمت استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ با توجه به مواردی همچون کیفیت متریال به کار رفته در ساختار استیل، وزن استیل، نرخ ارز و دلار و شرکت سازنده استیل، در حال نوسان است.

سخن پایانی

استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ از رایج‌ترین و پرکاربردترین گریدهای استیل معمولی بوده که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. از ویژگی‌های این دو استیل می‌توان به استحکام و مقاومت بالا، ضد رنگ بودن، چقرمگی، فرم‌پذیری و ظاهر زیبای آن اشاره کرد. مهم‌ترین فرق استیل 304 و ۳۱۶، وجود عنصر مولیبدن در آلیاژ ۳۱۶ بوده که مقاومت آن را در برابر خوردگی بالا می‌برد.

صنعتگران از آلیاژ ۳۰۴ و ۳۱۶ در صنایع مختلفی مانند صنعت پزشکی، داروسازی، صنعت لوازم خانگی، ساخت انواع فنر و پیچ، قطعات ماشین آلات و … استفاده می‌شود. اما بهترین و مرغوب‌ترین آلیاژ ۳۰۴ و ۳۱۶ را از کجا باید تهیه کرد؟

بولت صنعت یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در زمینه تولید انواع پیچ و مهره، فنر، انواع اتصالات استیل و … است. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین استیل‌های ۳۰۴ و ۳۱۶ را از مراکز معتبر تهیه کرده و پس از تولید قطعات نامبرده، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. بولت صنعت در راستای جلب رضایت مشتریان، تمام محصولات خود را با قیمتی مناسب و پایین‌تر از بازار، به فروش می‌رساند‌.

چگونه محصول مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل، خرید قلاب صنعتی، خرید زنجیر صنعتی و خرید سیم بکسل خودتان را انجام دهید.

 

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. غلامرضا شعبانی 24 خرداد, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    این مطلب حرف نداشت

  2. عباسعلی احمدی 25 خرداد, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    مرسی

  3. علی رضا شکیبا 4 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  4. علی اکبر کشانی 5 تیر, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  5. رسول طاهری 7 تیر, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  6. رامین بابایی 15 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    دست مریضاد استاد

  7. نادر حجتی 15 تیر, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی خوب بود

  8. جواد گودرزی 18 تیر, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  9. سعید ایرانی 26 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  10. مجید حاجی 2 مرداد, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  11. هادی کاکاوند 2 مرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا!

  12. خلیل نوری 12 مرداد, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  13. محمدعلی خسروی 15 مرداد, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  14. سیدمحمد مرادی 17 مرداد, 1402 در 9:10 ق.ظ - پاسخ

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  15. اسدالله نیشابوری 20 مرداد, 1402 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  16. قربانعلی همت 23 مرداد, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود