آخرین بروز رسانی: 12ام شهریور, 1402

انکر بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت چشمگیری کرده است. به گونه‌ای که […]

امروزه صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت چشمگیری کرده است. به گونه‌ای که از روش‌ها و وسایل بی‌شماری برای سهولت، ایمنی و تسریع کار استفاده می‌شود. یکی از این وسایل، انکر بولت است. شاید برای‌تان سؤال ایجاد شود که انکر بولت چیست؟ انکرها نوعی میله مهاری با قطر بیست هستند. طول این میله‌ها بر اساس تحمل فشار لنگری متغیر است. این میله‌ها در انواع مختلفی وجود دارد و کاربرد‌های بسیار گوناگونی را نیز شامل می‌شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این میله مهاری آشنا شوید.

انکر بولت چیست؟

به انکر، میخ مهاربند نیز می‌گویند چرا که به طور معمول در ساخت و ساز برای نگه داشتن و ثابت کردن اجزای سازه‌ای به سطح زیرین یک سازه استفاده می‌شود.

این قطعه‌ها که شبیه به میخ هستند، عموما از جنس فولاد ساخته می‌شوند و به طور عمده در کف‌بندی‌ها، دیوارهای بتنی، ستون‌ها و تیرهای فلزی و چندین برنامه دیگر در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شوند. میخ‌های مهاربند به طور کامل در بتن ریزی فعالیت می‌کنند و با استفاده از سیستم‌هایی مانند پیچ و سرب برای ثبات و تثبیت در بتن تنظیم می‌شوند.

عموما یک سر میخ مهاربند درون بتن قرار داده می‌شود و سر دیگر آن به قسمت دیگری از سازه (مانند پایه یا سطح زیرین بتنی) متصل می‌شود. بسته به نوع و کاربرد میخ، اندازه و طول آن متغیر است. برای اطمینان از عملکرد مناسب، میخ‌های مهاربند باید به درستی نصب شوند و به صورت صحیح در بتن مهار شوند.

انواع انکر بولت

انواع انکر بولت

انکر بولت یا پیچ انکر، یک عنصر مکانیکی است که استفاده می‌شود تا سازه‌ها را به زمین یا سطحی مستحکم متصل کند. این پیچ‌ها به طور معمول در ساختمان‌ها، پل‌ها، تجهیزات صنعتی و سایر سازه‌های بنایی استفاده می‌شوند. برای نصب انکر با توجه به اختلاف سایز سوراخکاری نسبت به انکر، متریال مورد استفاده و عملکرد، دو روش رایج وجود دارد:

انکرهای شیمیایی: تزریقی

در این روش، یک ماده شیمیایی خاص (معمولا یک رزین) به داخل سوراخی که در بتن یا سنگ ایجاد شده است تزریق می‌شود. این ماده شیمیایی با تماس با هوا یا آب تصلب می‌کند و در نتیجه پیچ را در محل ثابت می‌کند. این روش به طور معمول برای سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

مراحل اجرایی روش شیمیایی – تزریقی عبارت‌اند از:

  1. حفر سوراخ در بتن یا سنگ با اندازه و عمق مناسب براساس نیاز سازه و انکر بولت.
  2. پاک کردن و خشک کردن سوراخ از گرد و غبار و ذرات موجود.
  3. تزریق ماده شیمیایی به داخل سوراخ تا پر شدن آن به طور کامل.
  4. در صورت نیاز، قرار دادن پیچ یا bolt در محل تزریق شده و منتظر بمانید تا ماده شیمیایی تصلب کند.

انکرهای شیمیایی: چسب کاشت

در این روش، از یک چسب خاص استفاده می‌شود که معمولا دو بخش دارد. ابتدا بخش اول چسب را بر روی پیچ یا bolt قرار داده و سپس آن را به داخل سوراخ در بتن یا سنگ فشار می‌دهند. در نهایت، بخش دوم چسب را به بخش اول اضافه می‌کنند و صبر می‌کنند تا چسب تصلب کند و پیچ را به سطح ثابت بچسباند.

مزایای استفاده از روش چسب کاشت شامل این است که نیازی به انتظار برای تصلب ماده شیمیایی نیست و امکان جابجایی پیچ قبل از تصلب کامل وجود دارد. اما نیاز به یک چسب خاص و کیفیت مناسب سطح سوراخ برای این روش ضروری است.

در هر دو روش، مواد شیمیایی مورد استفاده باید متناسب با نیازهای سازه و محیط بکار گرفته شوند. همچنین، رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و استانداردهای مربوط در اجرای هر دو روش اهمیت دارد تا اتصال ثابت و قوی بین پیچ و سازه ایجاد شود.

انکرهای مکانیکی: رول بولت

رول بولت یا مهره سازه‌ای نوعی انکر بولت مکانیکی است که استفاده می‌شود تا اشیای سنگین را به سطوح بتنی یا ساختمان‌ها متصل و ثابت نگه دارد. این بولت‌ها به طور معمول از فولاد ساخته می‌شوند و در قسمت‏هایی از ساختمان یا سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به اتصال محکم و ثابت دارند.

رول بولت‌ها به شکلی طولانی و مستقیم طراحی می‌شوند و در سطح بتنی یا ساختمان که به عنوان پایه استفاده می‌شود، جاسازی می‌شوند. برای نصب رول بولت، در ابتدا یک سوراخ عمود بر سطح بتن یا سازه حفر می‌شود. سپس رول بولت در سوراخ قرار داده می‌شود و با استفاده از مهره‌ها و اتصالات مکانیکی دیگر، به سطح بتن یا سازه متصل می‌شود.

رول بولت‌ها برای نگهداری اجسام سنگین مانند ماشین آلات صنعتی، تجهیزات نفت و گاز، سازه‌های فلزی، تیرآهن و غیره استفاده می‌شوند. طراحی رول بولت‌ها به گونه‌ای است که نیروهایی که به آن اعمال می‌شود، بتوانند به طور ایمن و مؤثر منتقل شوند و سازه را در مقابل ارتعاشات، لرزش‌ها و نیروهای خارجی محافظت کنند.

عوامل مؤثر در خرید انکر بولت

قبل از خرید انکر بولت، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • فاصله دو انکر
  • شرایط محیطی و آب و هوایی
  • قطر انکر بولت و عمق کاشت
  • فاصله انکر بولت از لبه مصالح پایه
  • نوع و میزان انکر
  • نوع مصالح پایه

کاربرد‌های انکر بولت

کاربرد انکر بولت

انکر بولت، ابزاری است که به طور معمول در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت و سازهای صنعتی استفاده می‌شود. این اجزای پیچ مانند، معمولا از فولاد ساخته شده و در بتن یا مواد سخت دیگر جایگزینی ثابت و پایدار فراهم می‌کنند. انکر به دلیل مقاومت بالا و قابلیت چسبندگی به محیط هدف، برای بسیاری از کاربردها مناسب است. در زیر، برخی از کاربردهای انکر را بررسی می‌کنیم.

نصب و نگهداری تجهیزات صنعتی

بولت انکر برای نصب و نگهداری تجهیزات سنگین صنعتی مانند ماشین آلات، تانک‌ها، پمپ‌ها و کمپرسورها استفاده می‌شود. این پیچ‌ها به بستر سنگین این تجهیزات متصل می‌شوند و ثبات و استحکام آن‌ها را تضمین می‌کنند.

نصب تجهیزات و الکترونیک

برخی از تجهیزات و الکترونیک‌ها نیاز به نصب دقیق و ثابت دارند. بولت انکر می‌تواند در این موارد استفاده شود تا تجهیزات را به سطوح صلب مانند دیوارها و سقف‌ها بچسباند و جلوی حرکت ناخواسته آن‌ها را بگیرد.

سیستم‌های حفاظتی و ایمنی

در ساختمان‌ها و سازه‌های صنعتی، سیستم‌های حفاظتی و ایمنی مانند دیواره‌های جداکننده، سیستم‌های پله‌ها و نرده‌ها نیاز به نصب انکر دارند. این استوانه‌ها اجزای این سیستم‌ها را به سطح سازه متصل کرده و استحکام و پایداری را به آن‌ها اضافه می‌کنند.

تاسیسات برقی و مکانیکی

از جمله کاربرد انکر بولت در تاسیسات برقی و مکانیکی است. آن‌ها برای نصب و نگهداری تابلوهای برق، پایه‌های ماشین‌آلات، پایه‌های دستگاه‌های HVAC و سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شوند.

سازه‌های بتنی

در ساختمان‌های بتنی مانند ساختمان‌های تجاری و مسکونی، از این قطعه برای نصب و نگهداری کولون‌ها، بالکن‌ها، نرده‌ها و بسیاری از اجزای سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند. آن‌ها به سازه بتنی متصل می‌شوند و قدرت نگهداری و ایمنی سازه را افزایش می‌دهند.

سازه‌های خودرویی

دیگر کاربرد انکر بولت در صنعت خودروسازی است. در این صنعت انکر برای نصب و نگهداری اجزای سازه‌ای خودرو مانند موتورها، دستگاه‌های تعلیق و دستگاه‌های کنترل استفاده می‌شوند.

تثبیت ماشین آلات

در صنعت، برخی از ماشین آلات و تجهیزات باید به سطوح صلب و پایه‌ها متصل شوند تا جلوی حرکت ناخواسته آن‌ها را بگیرند. انکر می‌تواند در این موارد استفاده شود تا ماشین آلات را به سطوح ثابت کند و از حرکت غیرمجاز جلوگیری کند.

اتصال سازه‌های فلزی به بتن

در ساختمان‌هایی که شامل سازه‌های فلزی و بتنی هستند، بولت انکر می‌تواند برای اتصال سازه‌های فلزی به بتن استفاده شود. این بولت‌ها با نصب در بتن و بستر فلزی اتصال قوی و استحکام بین سازه‌های فلزی و بتنی فراهم می‌کنند.

ساخت و ساز

در صنعت ساخت و ساز، بولت انکر به عنوان یک روش اتصال استفاده می‌شود. معمولا در نصب سازه‌های فلزی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بولت انکر در ساختمان‌های بلند، پل‌ها، پله‌ها، تونل‌ها و سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تنها چند مثال از کاربردهای رایج پیچ انکر هستند و در واقع در صنعت ساختمان‌سازی و صنعت به صورت گسترده استفاده می‌شوند. همچنین، ویژگی‌های خاص انکر بولت مانند مقاومت بالا در برابر بارهای کششی و خمشی، قابلیت چسبندگی به محیط هدف و قدرت نگهداری، باعث می‌شود که در بسیاری از برنامه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

سخن پایانی

از آنجایی که انکر‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند و در واقع از جایگاه ویژه‌ای در مکان خود برخوردار هستند، باید در خرید آن‌ها دقت داشته باشید. در صورتی که می‌خواهید بدانید انکر بولت چیست؟ ابتدا این مقاله را بخوانید. سپس اگر قصد خرید انکر‌ها را دارید، به سایت بولت صنعت مراجعه کنید. این مجموعه در حال حاضر علاوه بر فروش حضوری، فروش آنلاین را در حوزه کاری خود گنجانده است و این موضوعی است که مشتریان از آن رضایت کامل دارند. چرا که در کجای کشور که باشند، در هر ساعتی از شبانه روز بدون صرف انرژی، هزینه رفت و برگشت و زمان می‌توانند سفارش خود را ثبت کنند و محصول را درب منزل تحویل بگیرند.

بولت صنعت در زمینه تولید انواع پیچ و مهره‌ ها و انواع استد بولت‌ها سابقه چندین ‌ساله دارد. از آنجایی که تولید این قطعات با رعایت استانداردهای جهانی و تست کنترل کیفیت انجام می‌شود، مشتریان همواره از خدمات این مجموعه و کیفیت راضی بوده اند. در صورتی که سوالی برایتان پیش آمده یا قصد خرید دارید حتما با کارشناسان تماس بگیرید. کارشناسان ۲۴ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. اکبر نامور 25 خرداد, 1402 در 9:10 ق.ظ - پاسخ

    چقد خوبین شما

  2. عبدالرضا عسکری 26 خرداد, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    دستخوش

  3. حبیب الله خوش نیت 1 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنید چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم؟

  4. غلامرضا صدر 8 تیر, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  5. عبدالله امینی 9 تیر, 1402 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  6. نادر رضایی 11 تیر, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    محتوای خوبی بود

  7. نادر قهرمانی 11 تیر, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  8. مهدی سلیمی 11 تیر, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  9. جلال فتحی 12 تیر, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  10. محمدعلی براتی 13 تیر, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

  11. امیرحسین حیدری 14 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    شادکام و سلامت باشید

  12. بهنام نقدی 15 تیر, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود

  13. اسماعیل کشاورز 19 تیر, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید؟ چون دیدم نداشتید

  14. مهران آزاد 19 تیر, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    حرف نداشت👌🏻

  15. مسعود پناهی 21 تیر, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    سلام عالی بود

  16. یوسف شریعتی 22 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید