آخرین بروز رسانی: 21ام اردیبهشت, 1402

استاندارد سیم بکسل ها

استاندارد سیم بکسل‌ها

سیم بکسل نوعی سیم فلزی است که از تعدادی سیم کوچک‌تر که به هم تابیده شده‌اند تشکیل می‌شود. ظاهر سیم بکسل شبیه کلافی در هم تنیده شده از رشته‌های فلزی است که استحکام بالایی داشته و برای حمل و نقل و باربرداری به کار می‌رود. سیم بکسل در واقع یکی از اجزای اصلی جرثقیل به شمار می‌رود. در این مطلب قصد داریم به بررسی استاندارد سیم بکسلها بپردازیم، لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سیم بکسل چیست؟

سیم بکسل چیست؟در ابتدا لازم است به تعریف کلی از سیم بکسل بپردازیم چرا که بسیاری از افراد یا این ابزار آشنایی ندارند. سیم بکسل نوعی طناب فلزی ضخیم است که از پیچش، تابش و در هم تنیده شدن تعداد زیادی سیم فلزی نازک به وجود آمده است و در کل سبب ایجاد طنابی فلزی و ضخیم شده که تحمل و کشش بار زیادی را دارد.
عمده‌ترین کاربرد سیم بکسل در بلند کردن اجسام و کشیدن اجسام روی زمین است.

هر سیم بکسل دارای ۴ بخش اصلی است که این بخش‌ها شامل مغزی فولادی یا کنفی، رشته واحد، رشته مارپیچ و روغن کاری است. روغن کاری در سیم بکسل به منظور کم کردن اصطکاک، روان شدن حرکت، جلوگیری از زنگ زدگی و فرسایش سیم‌ها انجام می‌شود. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌ها و کاراکترهای استاندارد سیم بکسلها می‌پردازیم.

عوامل مهم و مؤثر در انتخاب سیم بکسل استاندارد

جهت انتخاب استاندارد سیم بکسلها باید نکاتی را در نظر داشته باشید. به عبارت دیگر جهت انتخاب سیم بکسلی که مناسب کارتان باشد و کاملا استاندارد باشد موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کاربرد سیم بکسل

با وجود این که عمده‌ترین کاربرد سیم بکسل بلند کردن اجسام است اما پیش از انتخاب آن باید توجه داشته باشید که کاربرد سیم بکسل برای شما چیست؟ یا به عبارت بهتر هدف شما از خرید سیم بکسل چیست؟ امروزه استفاده از سیم بکسل کاربردهای مختلفی دارد. به همین منظور در کارخانجات، صنایع، معادن، پتروشیمی‌ها، وسایل نقلیه، آسانسور، جرثقیل و ….. استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از سیم بکسل در هر یک از موارد گفته شده دارای ویژگی‌ها و استاندارد خاص خود است. به همین جهت پیش از انتخاب استاندارد سیم بکسلها ابتدا باید نوع کاربرد ان برای شما مشخص شود.

  • توجه به اقلیم منطقه

دومین فاکتوری که در انتخاب استاندارد سیم بکسلها باید در نظر داشته باشید نوع آب و هوا و اقلیم منطقه‌ای است که می‌خواهید در آن از سیم بکسل استفاده کنید. به عنوان مثال اگر در مناطق شرجی و مرطوب کار می‌کنید بهتر است از سیم بکسلی استفاده شود که در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نشود و کیفیت خود را از دست ندهد. بهترین انتخاب برای مناطق مرطوب استفاده از سیم بکسل گالوانیزه یا استیل است.

  • تحمل فشار بار

سومین عاملی که در انتخاب استاندارد سیم بکسلها باید در نظر داشته باشید نوع سیم بکسل است. سیم بکسل دارای انواع مختلفی است که هر کدام تحمل فشار بار مختلفی دارند. شما می‌توانید از طریق محاسبه ضریب اطمینان میزان فشار بار را محاسبه کرده و نوع سیم بکسل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • فروشگاه عرضه کننده و برند

امروزه فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری زیادی هستند که این محصول را در برندهای مختلفی به مشتریان عرضه می‌کنند. چهارمین فاکتوری که در انتخاب استاندارد سیم بکسلها باید در نظر داشته باشید این است که برند معتبر را از فروشگاه معتبر تهیه کنید.

مشخصات سیم بکسل استاندارد

توجه داشته باشید با وجود این که سیم بکسل دارای انواع مختلفی است اما سیم بکسل استاندارد دارای ویژگی‌های خاصی است. بنابراین جهت انتخاب استاندارد سیم بکسلها توجه کنید که سیم بکسل دارای مشخصات زیر باشد:

  • مقاوم در برابر زنگ زدگی
    سیم بکسل باید از جنس موادی مانند گالوانیزه و استیل ضد زنگ باشد تا در شرایط آب و هوایی مرطوب دچار زنگ زدگی نشود. البته اگر می‌دانید که کاربرد سیم بکسل برای شما در مناطق خشک است می‌توانید از سیم بکسل‌هایی با جنس‌های دیگر استفاده کنید.
  • روانکاری مناسب
    سیم بکسل باید دارای روانکاری مناسب باشد تا در هنگام انجام کار اصطکاک ناشی از حمل بار کم شده و راحت بوده و از زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری شود. جهت ایجاد روانکاری مناسب باید از روغن‌های مخصوص استفاده شود.
  • انعطاف پذیری بالا
    یکی دیگر از ویژگی‌های استاندارد سیم بکسلها داشتن انعطاف‌پذیری بالا است. سیم بکسل باید خشک نبوده و منعطف باشد تا بتواند به راحتی فشار بار را تحمل کرده و کار کردن با ان راحت باشد.
  • طول عمر بالا
    سیم بکسل استاندارد باید در برابر سایش و پارگی مقاوم بوده و طول عمر بالایی داشته باشد. هم چنین توجه داشته باشید که سیم بکسل باید دارای مقاومت قابل قبولی در برابر چرخش در هنگام کار باشد.

نکات مهم در نگهداری، تعمیرات و بازرسی سیم بکسل

جهت تعیین اصول بازرسی، تعمیرات و نگهداری از سیم بکسل استاندارد سیم بکسلها تعریف می‌شود. جهت نگهداری، نصب صحیح و تعمیرات نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر قصد جایگزینی سیم بکسل قبلی را دارید برای انتخاب استاندارد سیم بکسلها مشخصاتی که در قسمت بالا گفته شد را حتما در نظر داشته باشید.
    توجه داشته باشید که پیش از نصب سیم بکسل حتما باید گواهینامه سیم بکسل با آن مطابقت داشته باشد.پیش از نصب سیم بکسل اطمینان حاصل کنید که تمام اجزای مجموعه به درستی کار کنند.
  • هنگام نصب سیم بکسل توجه کنید که سیم بکسل باید در یک خط راست باز شود.
  • سعی کنید به صورت روزانه اجزای سیم بکسل را چک کنید و از درست کار کردن آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که فکر می‌کنید اجزای سیم بکسل دچار آسیب دیدگی و مشکل شده است هر چه سریع تر نسبت به تعمیر یا جایگزینی آن اقدام کنید.
  • یکی از مهم ترین بخش‌های اجزای سیم بکسل بست‌های آن است. بازرسی و چک کردن بست‌ها باید به صورت روزانه انجام شود چرا که بست در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب دیده و کل مجموعه سیم بکسل را با مشکل مواجه می‌کند.
  • بازرسی و اطمینان از سلامت سیم بکسل باید توسط افراد کارشناس و کاربلد انجام شود‌‌.
  • فرد کارشناس پس از بازرسی سیم بکسل باید گزارشی مبنی بر سلامت آن تهیه کرده و بیشترین فاصله زمانی تا بازرسی بعدی را تعیین کند.
  • اگر حادثه‌ای رخ دهد که امکان وارد شدن آسیب به سیم بکسل را افزایش دهد، پیش از شروع کار با سیم بکسل بهتر است سیم بکسل مورد بازرسی قرار گیرد.
  • جهت نگهداری و سلامت سیم بکسل لازم است به مواردی چون تناوب کار، نوع سیم بکسل و شرایط محیط توجه شود.

پایان عمر سیم بکسل چه زمانی است؟

جهت استفاده استاندارد سیم بکسلها باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید که این کار توسط افراد کارشناس و متخصص انجام می‌شود. گاهی این سؤال پیش می‌آید که این افراد چگونه تشخیص می‌دهند که سلامت سیم بکسل در چه حدی است و چه زمانی عمر سیم بکسل به پایان می‌رسد. جهت انجام این بازرسی سیم بکسل را در محلی که از نظر چشمی فکر می‌کنید فرسایش بیشتری دارد شروع به بازرسی کنید. در صورتی که هر یک از موارد زیر در سیم بکسل مشاهده شد بدانید که عمر سیم بکسل به پایان رسیده و هر چه سریع تر باید اقدام به تعویض آن کنید:

  • در صورتی که سیم بکسل بار عمودی را تحمل می‌کند، اگر مشاهده کردید که سیم‌ها آویزان شده و یک تا سه شکستگی وایر دارد عمر سیم بکسل به پایان رسیده است.
  • زمانی که ببینید سیم بکسل بیش از اندازه کشیده شده و قطر مقطعی آن نسبت به بقیه جاهای سیم کاهش پیدا کرده است.
  • آسیب‌های ناشی از سوختگی و برخورد حرارت می‌تواند سبب کاهش طول عمر سیم بکسل شود. بنابراین سیم بکسل را از لحاظ سوختگی نیز مورد بازرسی قرار دهید.
  • در صورت وجود هر گونه اتصال غیر استاندارد و وجود گره در اجزای سیم بکسل بهتر است سریعا اقدام به تعویض آن کنید.
  • در صورت وجود هر گونه پیچ خوردگی، بازشدگی رشته‌ها، سایش، پوسیدگی و …. باید اقدام به تعویض سیم بکسل کنید.
  • در صورت مشاهده شش شکستگی وایر یا بیشتر در قسمت درام یا قرقره در یک گام سیم بکسل یا سه شکستگی وایر در هر رشته از یک گام بهتر است سیم بکسل تعویض شود.

خرید سیم بکسل استاندارد از بولت صنعت

بولت صنعت یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی تولید کننده انواع پیچ و مهره استیل، فولادی، آهنی و ‌…. و سایر تجهیزات مانند سیم بکسل است. تمامی محصولات تولید شده توسط بولت صنعت با رعایت تمام استانداردهای جهانی و تست کنترل کیفیت انجام می‌شود. بنابراین می‌توانید با خاطر آسوده از این مجموعه خرید کنید. لازم به ذکر است که تمام محصولات ارائه شده توسط بولت صنعت علاوه بر کیفیت درجه یک دارای قیمت مناسبی نیز هستند.

سخن پایانی

سیم بکسل نوعی ابزار است که به شکل یک طناب فلزی ضخیم است که از در هم تنیده شدن و پیچش رشته‌های فلزی تشکیل شده است. عمده کاربرد سیم بکسل برای جا به جایی و بلند کردن اجسام از زمین است. جهت انتخاب استاندارد سیم بکسلها توجه داشته باشید که سیم بکسل دارای مشخصاتی چون روانکاری مناسب، انعطاف‌پذیری بالا، طول عمر بالا، مقاومت در برابر سایش و زنگ زدگی باشد.

توجه داشته باشید که تمام اجرای سیم بکسل از جمله بست‌ها باید روزانه توسط افراد کارشناس چک شده و از سلامت آن اطمینان حاصل شود. یکی از بزرگترین مراکز معتبر جهت خرید استاندارد سیم بکسل بولت صنعت است که می‌توانید خرید خود را از آنجا انجام دهید. در این مطلب به معرفی استاندارد سیم بکسلها و نکات مهم در تعمیرات و نگهداری آن پرداختیم. امید است که این مطلب برای شما مفید واقع شود.

دسته‌بندی: سیم بکسل, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

14 دیدگاه

  1. عبدالحسین بخشی 25 خرداد, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  2. علی اصغر قهرمانی 27 خرداد, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  3. علی اکبر رفیعی 10 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  4. محمدجواد جوادی 12 تیر, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  5. مجتبی محمد 13 تیر, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  6. اسماعیل خلیلی 18 تیر, 1402 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    نویسنده این متن کیه؟

  7. حمید بیگی 19 تیر, 1402 در 9:10 ق.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  8. مسلم وکیلی 21 تیر, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

  9. هادی کمالی 24 تیر, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود

  10. قاسم مدنی 30 تیر, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    این مطلب حرف نداشت

  11. علی اکبر عبدی 1 مرداد, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

  12. بهنام سهرابی 4 مرداد, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  13. حسین سهرابی 15 مرداد, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  14. جواد افشاری 28 مرداد, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس