آخرین بروز رسانی: 29ام بهمن, 1401

آبکاری پیچ و مهره چگونه انجام می‌شود؟

  یکی از موثرترین روش‌ها جهت افزایش طول عمر و […]

 

یکی از موثرترین روش‌ها جهت افزایش طول عمر و مقاومت انواع مختلف تجهیزات از جمله پیچ و مهره، آبکاری است. پیچ و مهره یکی از مهم ترین تجهیزات جهت اتصال انواع مختلف سازه است که استحکام و مقاومت آن ضروری است. فرآیند آبکاری پیچ و مهره سبب استحکام بیشتر و افزایش ماندگاری و طول عمر آن می‌شود‌. در این مطلب قصد داریم به انواع آبکاری پیچ و مهره بپردازیم.

 

آبکاری پیچ و مهره چیست؟

آبکاری فرآیندی است که طی آن پوشش نازکی از مواد مختلف روی سطح قطعات فلزی جهت افزایش استحکام، طول عمر و مقاومت در برابر خوردگی کشیده می‌شود. آبکاری پیچ و مهره یکی از موثرترین روش‌ها جهت افزایش مقاومت آن است که امروزه از آن استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین فلزاتی که امروزه جهت روکش کردن پیچ و مهره از آن استفاده می‌شود، روی است. پوشش روی در برابر خوردگی و زنگ زدن از پیچ و مهره‌های فولادی محافظت می‌کند. در ادامه به انواع روشهای آبکاری مورد استفاده برای پیچ و مهره اشاره خواهیم کرد.

انواع آبکاری پیچ و مهره

انواع آبکاری پیچ و مهره

امروزه از روش‌های مختلفی جهت آبکاری اتصالات پیچ و مهره استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به پوشش داکرومات، تفلون، کادمیوم، گالوانیزه‌ سرد و گرم و …. اشاره کرد.

  • آبکاری داکرومات

    طی این روش پیچ و مهره‌ها درون حوضچه‌ای از پوشش آلومینیوم و روی قرار می‌گیرند. پس از پوشش دهی کامل و خشک شدن سطح جهت صافکاری پیچ و مهره‌ها درون سانتریفیوژ قرار می‌گیرند. در مرحله بعد جهت جذب مواد روکش و افزایش مقاومت، پیچ و مهره‌‌ها درون کوره با دمای ۳۰۰ درجه قرار می‌گیرند.
    پیش از آبکاری تمام پیچ و مهره‌ها باید در حمام اسید یا الکی ضدعفونی شده و سطح آن‌ها کاملا صاف شود. آبکاری پیچ و مهره داکرومات دارای دو نوع کرومات زرد و کرومات شفاف است که مقاومت کرومات زرد بیشتر از شفاف است.

 

  • پوشش گالوانیزه سرد و گرم

    طی این روش از پوشش گالوانیزه جهت آبکاری استفاده می‌شود‌. در میان انواع روشهای آبکاری پیچ و مهره این روش کاربرد فروانی دارد. پوشش دهی گالوانیزه به دو روش سرد و گرم دسته بندی می‌شود:

  • پوشش دهی گرم

    در این روش پیچ و مهره درون محلول مذابی از گالوانیزه با دمای ۵۶۰ تا ۶۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند. پس از خروج پیچ و مهره‌ها از این محلول تمام سطح آن توسط گالوانیزه پوشیده می‌شود.

  • پوشش دهی سرد

    با توجه به این که این روش از طریق جریان الکتریسته انجام می‌شود به آن آبکاری الکترولیتی نیز گفته می‌شود. طی این فرآیند پوشش دهی با استفاده از جریان الکتریسیته و در حمام هایی با استفاده از روی یا زینک در دمای ۲۶۰ درجه انجام می‌شود‌. از جمله کاربردهای آبکاری گالوانیزه سرد می‌توان به آبکاری پیچ و مهره و استفاده در صنایع تولید کننده ورق گالوانیزه اشاره کرد.

 

  • پوشش دهی تفلون

    طی این روش از تفلون‌های رنگی مانند زرد، قرمز، مشکی، آبی و … جهت پوشش دهی پیچ و مهره استفاده می‌کنند. از جمله مزایای این روش به نسبت انواع آبکاری پیچ و مهره می‌توان به عایق الکتریکی، ضد آب بودن، مقاومت حرارتی بالا، مقاومت و ایستایی در برابر اسید و باز و …. اشاره کرد.

 

  • فسفاته کردن

    از این روش معمولا برای آبکاری در پیچ و مهره‌های فولادی استفاده می‌شود. طی این روش سطح فولاد باید وارد محلولی از فسفات شده تا شروع به واکنش کند. در اثر واکنش فولاد با فسفات ترکیب فسفات آهن و روی یا منگنز حاصل می‌شود‌. جهت افزایش مقاومت طی این روش از روغن ضد خوردگی در پایان کار استفاده می‌شود.

 

  • پوشش دهی کادمیوم

    این آبکاری شامل دو روش مکانیکی و الکتروپلیتینگ است. روش مکانیکی ارزان‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش مقاومت بالا در برابر خوردگی است. بنابراین می‌توان گفت در محیط‌هایی که احتمال خوردگی و سایش بالا است پوشش دهی کادمیوم روش مناسبی است.

 

هدف از آبکاری پیچ و مهره چیست؟

پوشش دهی و انواع آبکاری پیچ و مهره با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • جلوگیری از زنگ زدن
  • زیباسازی ظاهر
  • مقاومت در برابر سایش و خوردگی
  • افزایش مقاومت حرارتی
  • عایق الکتریکی
  • استحکام بالا و افزایش طول عمر

فلزات مورد استفاده در آبکاری پیچ مهره

فلزات مورد استفاده در آبکاری پیچ مهره

همان گونه که گفته شد در انواع آبکاری پیچ و مهره از فلزات مختلفی استفاده می‌شود. از جمله انواع فلزاتی که در آبکاری به کار می‌روند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کادمیوم

    کادمیوم یکی از فلزات واسطه با رنگ سفید مایل به آبی است‌. به دلیل داشتن خاصیت الکترون دهی و جلوگیری از خوردگی، این فلز یکی از مناسب‌ترین انواع فلزات جهت آبکاری پیچ و مهره شناخته شده است.

 

  • روی

    روی یا زینک Zn نوعی فلز به رنگ سفید متمایل به آبی است. فلز روی نیز مانند کادمیوم دارای خاصیت الکترون دهی بالا است. بنابراین می‌توان گفت که علاوه بر زیبا و صیقلی کردن پیچ و مهره مقاومت آن را نیز در برابر خوردگی افزایش می‌دهد‌.

 

  • کروم

    کروم یکی از انواع فلزات واسطه‌ به رنگ خاکستری و با سطح براق است‌. این فلز سبب ایجاد مقاومت بالا و زیبایی پیچ و مهره خواهد شد.

 

  • نیکل

    نیکل پنجمین عنصر فراوان در پوسته و هسته کره زمین است. این فلز دارای ویژگی‌هایی چون چکش خواری، براق بودن، دارای ساختار بلورین، مکعبی و به رنگ سفید است. از این فلز برای افزایش مقاومت و انواع آبکاری پیچ و مهره استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های فلز نیکل در آبکاری انواع پیچ و مهره می‌توان به عایق الکتریکی، جوش پذیر، دارای خواص مغناطیسی، مقاومت بالا و … اشاره کرد.

 

بولت صنعت فروشگاهی فعال در زمینه تولید انواع پیچ و مهره و آبکاری آن با کیفیت بالا است. این مجموعه دارای فروش اینترنتی و آنلاین بوده و سفارش‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل خواهد داد. جهت ارتباط با ما می‌توانید وارد وب سایت بولت صنعت شوید.

 

جمع‌ بندی

فرآیند آبکاری روشی مؤثر جهت افزایش مقاومت و استحکام پیچ و مهره، افزایش طول عمر، عایق سازی، زیباسازی، مقاومت در برابر حرارت، شوک، خوردگی، سایش، فشار، ضربه و …. است. عدم آبکاری صحیح پیچ و مهره سبب خوردگی و پوسیدگی آن در کوتاه مدت شده و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
امروزه از فلزات مختلفی در انواع آبکاری پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این فلزات می‌توان به گالوانیزه، نیکل‌، کروم، کادمیوم و …. اشاره کرد. در این مطلب به بررسی اهداف مهم و انواع روش‌های مختلف آبکاری پیچ و مهره پرداخته‌ایم.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. غلام تبریزی 16 دی, 1401 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  2. جعفر حاتمی 19 دی, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  3. عباس رضا 23 دی, 1401 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  4. ملک 24 دی, 1401 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

  5. غلامرضا سبزواری 27 خرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    دست مریضاد استاد

  6. احسان کاظمی 28 خرداد, 1402 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    سلام عالی بود

  7. روح الله عبدی 29 خرداد, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  8. مجید آخوندی 30 خرداد, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    حرف نداشت👌🏻

  9. جواد زارعی 30 خرداد, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    عاااااااااااالی

  10. حسین پارسا 4 تیر, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  11. یدالله رضایی 16 تیر, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  12. بهرام حبیبی 16 تیر, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  13. حامد جعفری 22 تیر, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  14. محمود سلطانی 23 تیر, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  15. رحیم شریعتی 28 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنید چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم؟

  16. وحید اصغری 7 مرداد, 1402 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا!