آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

تفاوت پیچ خودکار و معمولی

تفاوت پیچ خودکار و معمولی چیست؟ پیچ‌ها، این قطعات کوچک […]

تفاوت پیچ خودکار و معمولی چیست؟

پیچ‌ها، این قطعات کوچک فلزی که برای اتصال اجسام مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. پیچ‌ها از نظر رزوه بیش از ۱۲۵ مدل هستند که متناسب با اتصالات مختلف، کاربرد دارند. از نظر جنس نیز، پیچ‌ها معمولا از جنس تیتانیوم، فولاد ضد رنگ، فولاد سخت شده، روی، کروم، پلاستیک، مس، برنج و آلومینیوم ساخته می‌شوند. اما تقسیم بندی دیگری در پیچ‌ها وجود دارد که مربوط به کارکرد آنها است که می‌توان به پیچ‌های خودکار و معمولی اشاره کرد. در این مقاله سعی شده است تفاوت پیچ خودکار و معمولی به طور کامل شرح داده شود.

پیچ خودکار چیست؟

برای اینکه به تفاوت پیچ خودکار و معمولی اشاره کنیم، باید تعریف دقیقی از پیچ خودکار را برای شما بیان کنیم. پیچ‌های خودکار از پرکاربردترین بست‌ها در دنیای صنعت به شمار می‌آیند. این پیچ‌های سخت، که در جهت اتصال سازه‌های سبک کاربرد دارند، باعث انقلاب بزرگی در این صنعت شده اند. پیچ‌های خودکار امروزه به طور باورنکردنی توانسته‌‌اند در اتصال بیشتر قطعات مفید واقع شوند.

برای استفاده از این پیچ‌ها نیازی به مهره نیست و این اولین تفاوت پیچ‌ خودکار با پیچ معمولی است. این پیچ‌ها می‌توانند به دلیل شکل ظاهری که دارند، بدون مهره نیز دو جسم مختلف را به یکدیگر اتصال دهند. نکته قابل توجه دیگر در پیچ‌های خودکار شکل ظاهری آنها است، که دارای نوک تیزی هستند. این شکل ظاهری کمک می‌کند، تا پیچ به راحتی در قطعه مورد نظر فرو رود. پیچ‌های خودکار را با نام پیچ‌های رو پلاک و پیچ های ‌‌ام دی اف نیز می‌شناسند. همچنین به دلیل اینکه این پیچ در صنعت چوب و کابینت کاربرد زیادی دارد، به نام پیچ چوب نیز شناخته می‌شود.

پیچ غیرخودکار چیست؟

در مقابل، پیچ‌های غیرخودکار یا معمولی برای اتصال دو قطعه نیاز به مهره دارند. در واقع بدون استفاده از مهره، اتصال دو قطعه به مرور زمان سست و استحکام خود را از دست می‌دهد. پیچ‌های غیرخودکار یا معمولی تنوع زیادی دارند که می‌توان به انواع پیچ استوانه، پیچ شش گوش، پیچ آلن، پیچ جوشی و سایر پیچ‌ها اشاره کرد.

ویژگی‌های پیچ خودکار

پیچ‌های خودکار را می‌توانید با جنس آهن، استیل ۳۰۴ یا ۳۱۶، فولاد و برنج انتخاب کنید. از نظر طول این پیج‌ها می‌توانند با ۱ تا ۷ سانتیمتر طول تولید شوند. بدین ترتیب استفاده از آنها، طیف گسترده ای از اتصالات را در بر می‎گیرد. از دیگر ویژگی‌های پیچ‌های خودکار می‌توان به نوع رزوه آنها اشاره کرد، معمولا این پیچ‌ها را با دو نوع رزوه ریز و رزوه درشت تولید می‌شوند.

کاربرد پیچ خودکار

کاربرد پیچ خودکار

توجه داشته باشید به دلیل اینکه در اتصال این پیچ‌ها از مهره استفاده نمی‌شود، قدرت نگهداری آنها نسبت به پیچ‌هایی که از مهره استفاده می‌کنند، کمتر است. از این رو بیشتر از این نوع پیچ‌ها برای پروژه‌های سبک استفاده می‌کنند، در حالی که معمولاً برای پروژه‌های سنگین از پیچ همراه مهره استفاده می‌کنند. این موضوع یکی دیگر از تفاوت پیچ خودکار و معمولی است. به طور کلی می‌توان گفت این محصول در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، صنعت چوب، صنعت پلاستیک، صنعت لوازم خانگی و صنعت ساخت درب و پنجره سازی بسیار کاربرد دارد.

همچنین به دلیل اینکه پیچ‌های خودکار را می‌توان پس از اتصال، از جای خود خارج کنید و مجدداً در همان جای خود جاسازی کنید، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید برای اتصال قطعات بیشتری این نوع پیچ را انتخاب کنید. با توجه به این ویژگی، برای قطعاتی که باید ابتدا مونتاژ سپس دمونتاژ شوند، بسیار کاربرد دارند.

می‌توان گفت بیشترین کاربرد پیچ‌ های خودکار در اتصال قطعاتی است که از جنس آهن و استیل هستند، چرا که نوک تیز این پیچ‌ها به راحتی می‌تواند در قطعه مورد نظر فرو برود. اما می‌توان برای اتصال صفحات ‌‌ام دی اف نیز از این پیج استفاده کرد.

کاربرد پیچ معمولی

از آنجا که پیچ‎های معمولی بیشتر در دسترس هستند و به واسطه مهره می‎توانند اتصالات محکم‎تری را ایجاد کنند، کاربرد بسیار زیادی دارند. همچنین پیچ‎های معمولی به دلیل اینکه از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند و دارای رزوه‌ پیچ متنوعی هستند، زمینه استفاده آنها نیز بسیار گسترده است و در بیشتر صنایع کاربرد موثری دارند. شاید در ظاهر تفاوت پیچ خودکار و معمولی، نامحسوس باشد اما دارای عملکرد متفاوتی هستند. معمولا از پیچ‌های معمولی به دلیل وجود مهره در اتصال قطعات سازه‌های سنگین استفاده می‌کنند.

انواع پیچ‌ خودکار

از تفاوت پیچ خودکار با پیچ معمولی، تنوع کمتر در پیچ‌های خودکار است. پیچ‌های خودکار در انواع آچار خور، تلگرافی و سر خزینه تولید می‌شوند که هر یک از این پیچ‌ها با توجه به شکل ظاهری و اندازه‌‌ای که دارند، در مصارف خاصی استفاده می‌شوند.

اگر نوع آچارخور را انتخاب کرده‌اید، یک پیچ استوانه‌‌ ای تمام رزوه با نوک تیز است. گل پیچ این پیچ از نوع شش گوش است که برای سفت کردن آن می‌توانید از آچار شش گوش استفاده کنید.

اگر مدل سر خزینه را انتخاب کرده‌‌اید، یک پیچ نوک تیز استوانه‌‌ای نیم رزوه است، به این معنا که قسمت بالایی پیچ بدون رزوه است، معمولاً گل پیچ آن نیز به شکل دو سو است که برای بستن آن باید از یک پیچ گوشتی دو سو استفاده کنید.

اگر نوع تلگرافی را انتخاب کرده‌‌اید، یک پیچ نوک تیز استوانه‌‌ای تمام رزوه با رزوه‌های نوک تیز است که برای بستن آن باید از پیچ گوشتی استفاده کنید.

شکل ظاهری پیچ خودکار

از تفاوت پیچ خودکار و معمولی، می‌توان به شکل ظاهری آن اشاره کرد. از نظر شکل ظاهری پیچ خودکار را می‌توانید با سرهای متفاوت انتخاب کنید. پیچ خودکار سر شیپوری و پیچ خودکار سر فلنجی از جمله پیچ‌های خودکار هستند که هر یک از آنها با توجه به شکل متفاوت گل پیچ، کاربردهای مختلفی دارند.

اگر پیچ خودکار سر فلنجی را انتخاب می‌کنید معمولاً این پیچ برای اتصال دو قطعه پلاستیکی یا دو قطعه فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با انتخاب پیچ خودکار سر شیپوری، می‌توانید تخته‌های گچی، قطعات چوبی و گل پیچ‌های فلزی را به یکدیگر متصل کنید.

همچنین این پیچ در انواع دیگر از جمله، پیچ خودکار آلنی یا سر سوکتی، پیچ سرمته‌‌ای شیروانی، گل پیچ دو سو، گل پیچ چهار سو، گل پیچ عدسی، گل پیچ تخت نیز تولید می‌شود. همچنین در برخی از پیچ‌های خودکار واشر در زیر گل پیچ چسبیده است.

نکات مهم در خرید پیچ خودکار

از جمله نکات مهم در خرید پیچ خودکار این است که شما باید قطعاتی که توسط پیچ به یکدیگر متصل می‌شوند را مشخص کنید، اینکه از چه جنسی هستند و چه شکلی دارند. سپس با توجه به شکل ظاهری و نوع قطعه مورد نظر، باید پیچ خودکار را در گرید و اندازه مناسب خریداری کنید.

نکته بعدی کیفیت استحکام پیچ است، سعی کنید پیچ خودکار را از بین متریالی انتخاب کنید که مقاومت بالایی داشته باشد. در خرید پیچ خودکار شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید، اگر پیچ را برای قطعاتی استفاده می‌کنید که در معرض رطوبت هستند، باید پیچ با جنس استیل را انتخاب کنید، چرا که به دلیل وجود کروم، از مقاومت خوردگی کمتری برخوردار هستند. بنابراین، با توجه به تنوع پیچ‌ها در بازار به هنگام خرید دقت داشته باشید تا پیچ‌های خودکار از متریال با کیفیت ساخته شده باشند و دارای استانداردهای ASTM، DIN یا ISO باشند.

سخن پایانی

با توجه به تنوع پیچ در بازار، شما باید متناسب با کاربرد پیچ، نوع پیچ مورد نظر را انتخاب کنید. با بررسی تفاوت پیچ خودکار و معمولی، می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. به دلیل اینکه در استفاده از پیچ‌های خودکار از مهره استفاده نمی‌شود، کار با سرعت بالایی انجام می‌شود. به همین دلیل با توجه به عدم استفاده از مهره، توصیه می‌شود برای سازه‌های سبک از این پیچ استفاده کنید. پیچ‌های خودکار در انواع مختلف، جنس و اندازه، در همه جا به فروش می‌رسند. بنابراین می‌توانید با توجه به عملکرد خاصی که دارند، این محصول را در حجم بالایی خریداری کنید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. میثم غفاری 16 مرداد, 1401 در 9:05 ب.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود

  2. میثم کشاورز 18 مرداد, 1401 در 2:05 ق.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  3. مجید رستمی 18 مرداد, 1401 در 4:05 ق.ظ - پاسخ

    احسنت عالی بود

  4. محمدحسن نعمتی 19 مرداد, 1401 در 10:05 ق.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  5. غلامحسین رمضانی 20 مرداد, 1401 در 8:05 ق.ظ - پاسخ

    مهندس جان عالی بود

  6. رمضان اسکندری 23 مرداد, 1401 در 5:05 ق.ظ - پاسخ

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  7. مسعود بردبار 18 آبان, 1401 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  8. مجید شفیعی 19 آبان, 1401 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    محتوای خوبی بود

  9. علیرضا احمدی 19 آبان, 1401 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  10. علی محمد توکلی 24 خرداد, 1402 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا!

  11. رسول نقدی 26 خرداد, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  12. حمیدرضا بهبهانی 29 خرداد, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

  13. قربانعلی احمدی 2 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  14. امیر بهبهانی 3 تیر, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    ایول