آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

پیچ چوب چیست و چه کاربردی دارد؟

پیچ چوب چیست و چه کاربردی دارد؟ برخی از پیچ‌ها […]

پیچ چوب چیست و چه کاربردی دارد؟

برخی از پیچ‌ها برای ورود به بدنه نیازی به سوراخ کاری ندارند و آن‌ها را می‌توان از قسمت بیرونی و رزوه‌های آن تشخیص داد. قسمت بیرونی پیچ وقتی به سطح رانده می‌شود، مواد را حفر می‌کند و سوراخ‌هایی ایجاد می‌کند تا پیچ‌ها به راحتی وارد جسم شوند. به عنوان مثال، در کارهای درگیر با چوب مانند نجاری، انواع خاصی از پیچ‌ها بهتر از بقیه عمل می‌کنند. یکی از رایج‌ترین انواع پیچ‌ هایی که برای اتصال چند شی چوبی به یکدیگر استفاده می‌شود، پیچ چوب است. این نوع پیچ عملکرد مطلوبی را برای چوب فراهم می‌کند و برای استفاده در انواع اتصالات ساخته شده است.

در ادامه از سایت بولت صنعت به نکاتی در مورد این نوع پیچ‌ها اشاره می‌کنیم.

پیچ چوب چیست؟

پیچ چوب یک قطعه فلزی بزرگ می‌باشد که به عنوان coach screw نیز شناخته می‌شود. آنها معمولا یک سر شش ضلعی دارند که عمدتاً برای کاربردهای فشار بالا طراحی شده است. پیچ‌های چوبی در اندازه‌های مختلفی وجود دارند، اما طول آنها حدود ۱ تا ۳ اینچ و حداقل 0.25 اینچ ضخامت دارد. لطفا توجه داشته باشید که این پیچ‌ها به دلیل ساختار طراحی خاص خود بسیار مستحکم هستند. البته سایر انواع پیچ‌ها بسیار کوچک هستند؛ با این حال، سر شش ضلعی و طراحی طولانی‌تر و ضخیم پیچ چوب بسیار بادوام و مستحکم است و آنها را برای کاربردهای چوبی که در آن برخی از اجسام سنگین به هم متصل می‌شوند، ایده آل می‌کند.

مزایای پیچ‌های چوبی

پیچ‌های چوبی می‌توانند فشارهای بالا را بدون آسیب یا تغییر شکل تحمل کنند. در نتیجه بسیاری از شرکت‌های تولید محصولات چوبی و بسیاری از شرکت‌های ساختمانی از پیچ و مهره چوب برای اتصال اجسام سنگین استفاده می‌کنند. همچنین از پیچ‌های دیگر بلندتر و ضخیم‌تر است و عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهد. خواص قوی و بادوام آنها حتی تحت فشار اجسام سنگین اتصالات را در جای خود نگه می‌دارد. علاوه بر این، انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) استانداردهایی برای پیچ‌های چوبی مانند B۱۸. ۲. ۱ دارند. پیچ‌های چوبی یک اتصال دهنده معمولی هستند که به دلایل مختلف در بسیاری از کاربردهای نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل داشتن سر شش ضلعی می‌توانند نیروی زیادی را تحمل کنند و از چندین شیء اتصالات قوی برقرار کنند.

کاربرد پیچ چوب

بهترین گزینه خرید پیچ چوب برای اتصال ورقه‌های چوبی، پلاستیک و ‌‌ام دی اف است و در صورت استفاده از این پیچ‌ها نیازی به سوراخ کردن مواد و استفاده از مهره نیست. به عبارت دیگر کافی است یک ماده نرم مانند پلاستیک یا چوب را با پیچ گوشتی مناسب پیچ کنید و برای سفت شدن پیچ فشار وارد کنید. با این حال، یکی دیگر از کاربردهای پیچ‌های چوبی، نصب تجهیزات بر روی دیوار است. در صورت نیاز به چنین اتصالی، ابتدا دیوار سوراخ شده رول پلاک در آن قرار می‌گیرد. سپس از پیچ‌های چوبی مورد نظر برای تقویت اتصال استفاده کنید. قبل از خرید پیچ چوب، باید اندازه آن را تخمین بزنید. چرا که بیرون ماندن پیچ‌ها از سطح اتصال مناسب نیست. اندازه پیچ‌های چوبی در بازار بین  M۲ و M۳۶ موجود است و می‌توانید از خط کش دریل برای تخمین اندازه پیچ چوب استفاده کنید.

روکش گالوانیزه در پیچ چوبی

پیچ‌های چوبی علاوه بر استحکام و دوام استثنایی، ماندگار هستند. یک پیچ چوبی معمولی دارای یک هسته فولادی با کربن بالا با نمای بیرونی گالوانیزه روی است. وجود گالوانیزه از هسته فولادی پایینی پیچ در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. رطوبت و اکسیژن به راحتی در گالوانیزه نفوذ نمی‌کند، بنابراین پیچ‌های چوب معمولاً خورده یا زنگ نمی‌زنند. آنها می‌توانند چندین دهه دوام بیاورند و در عین حال سطح بالایی از امنیت را برای اشیاء مورد استفاده فراهم کنند.

برای آشنایی با محتوای پیچ و مهره گالوانیزه کلیک کنید

جنس پیچ و مهره چوب

جنس پیچ چوب

جنس این پیچ معمولاً از فولاد و آهن یا استنلس استیل در دو گرید فولاد ۳۰۴ و ۳۱۶ ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ‌های فولادی راحت‌ترین و بهترین پیچ‌ها برای نجاران و پروژه‌های ساخت و ساز هستند. آنها مستحکم، مقرون به صرفه، در دسترس و در اندازه‌های مختلف موجود هستند. پیچ‌های چوبی دارای طول گام بلندی می‌باشند، بنابراین با سرعت زیاد به سطح فرو می‌روند. نوع دنده پیچ چوبی بزرگ و بسیار تیز است و نه تنها بافت چوب آسان برش می‌دهد، بلکه چسبندگی بالایی به بافت چوب دارد و با اعمال نیروی کششی به راحتی از روی چوب جدا می‌شود.

نوع رزوه پیچ و مهره چوب

رزوه‌ پیچ این نوع، به شکلی بزرگ و برنده طراحی شده‌‌اند، داخل دیواره‌های چوب شده و سفت می‌شود و هر بار که پیچ را می‌چرخانید باعث پیشروی بزرگتر یا گام بلندتر از پیچ‌های مورد استفاده برای فلز می‌شود. پیچ‌های چوبی بسته به نوع رزوه به دو نوع برش و رولد تقسیم می‌شوند. پیچ کات از نسل‌های قدیمی می‌باشد و رزوه‌های کوچکی دارند و قطر این رزوه‌ها به اندازه پیچ‌هاست. رزوه‌های رولد اتوماتیک که به عنوان رزوه‌های مدرن نیز شناخته می‌شوند، مقاومت بالاتری دارند. در مدل رولد، رزوه‌ها پهن‌تر و مستحکم‌تر هستند. گام‌های بالاتر رزوه در این نوع پیچ باعث افزایش کشش و مقاومت در برابر ضربه می‌شود.

انواع پیچ چوب

خوشبختانه به دلیل استفاده متفاوت از پیچ چوب، انواع مختلفی از آن ساخته شده است. برای ساخت پیچ‌های چوبی از مواد مختلفی از جمله فولاد، استیل و آهن گالوانیزه استفاده می‌شود. به دلیل عمر طولانی فولاد، مدل‌های فولادی عمدتاً در اتصالات دیواری و ماشین آلات ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیچ‌های چوب فولادی با استانداردهای ۳۰۴ و ۳۱۶ طراحی شده‌‌اند که جزء مدل‌های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون می‌باشند. پرفروش‌ترین انواع پیچ‌های چوبی عبارتند از: پیچ‌های سر خزینه استاندارد din ۹۷، پیچ چوب سر خزینه با استاندارد din ۷۹۹۵ و پیچ شش گوش با استاندارد din ۵۷۱ و با آچار باز و بسته می‌شود.

موارد مهم هنگام خرید پیچ چوب

هنگام خرید پیچ‌های چوبی به مواد و درجه استفاده شده توجه کنید. کیفیت پایین این محصول هنگام باز و بسته شدن می‌تواند به ناحیه گل پیچ آسیب برساند. دومین عاملی که بر کیفیت این محصول تأثیر می‌گذارد، کیفیت رزوه موجود در این محصول است.

جمع بندی

پیچ‌های چوبی در واقع پیچ‌های بزرگ و سنگینی هستند که در کارهای نجاری برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند. آنها معمولا دارای سرهای شش ضلعی با پوشش محافظ گالوانیزه هستند. پوشش بیرونی از پیچ‌ها و رزوه‌ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند و سر شش ضلعی آن امکان آچارخوردن را قرار می‌دهد تا سفت شدن و باز شدن پیچ‌ها را آسان‌تر کند. این پیچ‌ها در محیط‌های مختلفی قابل استفاده هستند و وجود رطوبت در محیط مانع استفاده از این نوع پیچ‌ها نمی‌شود.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. اکبر مقدم 6 مرداد, 1401 در 3:05 ب.ظ - پاسخ

    چه مطلب خوبی

  2. مهران مهرابی 7 مرداد, 1401 در 4:05 ب.ظ - پاسخ

    مهندس جان عالی بود

  3. منصور ذولفقاری 9 مرداد, 1401 در 2:05 ق.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  4. جلال فلاح 10 مرداد, 1401 در 0:05 ق.ظ - پاسخ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  5. ناصر غلامی 12 مرداد, 1401 در 4:05 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  6. عزیز 14 مرداد, 1401 در 10:05 ب.ظ - پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  7. خلیل سعیدی 21 آبان, 1401 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید؟ چون دیدم نداشتید

  8. منصور هامون 21 آبان, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    متشکرم

  9. غلام تقی زاده 24 آبان, 1401 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  10. محمدحسین صدیق 27 آبان, 1401 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    دستخوش

  11. محمدحسن گنجی 29 آبان, 1401 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  12. رحیم علوی 28 خرداد, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    سلام عالی بود

  13. محمدجواد مهدوی 29 خرداد, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    شادکام و سلامت باشید

  14. حسن سعادت 4 تیر, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  15. علی محمد نوروزی 9 تیر, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    مرسی

  16. علی اکبر فاظلی 11 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم