آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

گل پیچ و مهره چیست؟

  امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنایع، استفاده از انواع […]

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنایع، استفاده از انواع پیچ و مهره نیز افزایش یافته است؛ زیرا پیچ یک ابزار ضروری و مهم جهت اتصال قطعات مختلف به یکدیگر می‌باشد. از این وسیله در کارگاه‌های تولیدی، نجاری و … استفاده بسیار زیادی می‌شود؛ اما پیچ و مهره دارای انواع و اقسام متنوعی هستند و گل‌های متنوعی دارند. به طور کلی هنگامی که از گل پیچ و مهره استفاده می‌شود، دیگر نیازی به پیچ‌گوشتی نخواهد بود.

برای خرید گل پیچ از مجموعه بولت صنعت کلیک کنید.

جالب است بدانید که تفاوتی میان جنس گل پیچ و مهره وجود ندارد. گل پیچ و گل مهره فلزی شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند و تنها در کاربردشان متفاوت هستند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این محصولات آشنا سازیم. پس شما را به مطالعه ادامه این مطالب دعوت می‌کنیم:

گل پیچ و مهره چیست؟

پیچ یک وسیله میله‌ای شکل و از جنس فلز است که سر آن دارای انواع و اشکال مختلفی است. به طور کلی در صنعت می‌توان پیچ و مهره را به هر شکل و فرمی تولید کرد. مهره نیز ابزاری به شکل فلزی حلقوی است که اشکال هندسی و شیارهای دورانی منظمی دارد. مهره می‌تواند همراه با پیچ جهت اتصالات مختلف، به پیچ چفت شود.

گل مهره، مانند گل پیچ یک سری و دالبری شکل دارد. با این تفاوت که در بخش انتهایی آن، میله رزوه شکل وجود ندارد. در انتهای گل مهره، حفره‌ای رزوه دار وجود دارد که دارای قطرهای متفاوتی است. به طور کلی گل مهره یک نوع پیچ مخصوص است که افراد از آن جهت اتصال انواع گونیا، کلمپ و… بر روی دستگاه‌هایی مانند اره میزی استفاده می‌کنند.

همان‌طور که اشاره کردیم مهره دارای جنس‌های متفاوتی است. به گونه‌ای که گاهی شما تنها با استفاده از دستان خود می‌توانید برخی از این نوع گل مهره‌ها را بچرخانید و یا آن‌ها را باز و بسته کنید. پیچ و مهره می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند آهن، برنج، فولاد، آلومینیوم، استیل و مس تولید شود.

معرفی انواع گل پیچ

شما با شناخت انواع پیچ و مهره می‌توانید در هنگام خرید، بهترین نوع آن را انتخاب کنید؛ زیرا هر یک از گل پیچ و مهره‌ها کاربرد متفاوتی دارند و در شرایط خاصی از آن‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که نوع آچار و پیچ‌گوشتی، این محصول نیز با یکدیگر متفاوت است. در واقع هر نوع گل پیچ و مهره به آچار و پیچ‌گوشتی مخصوص خود نیاز دارد.

برخی از انواع پیچ و مهره، به قرار زیر است:

پیچ سر چهارگوش

این نوع پیچ را با نام پیچ سر مربعی نیز می‌شناسند و دارای استانداردهای DIN 480 و DIN 479 است. باز و بسته کردن این پیچ توسط آچار انجام می‌شود. اگر زیبایی ظاهری و استحکامات دارای اهمیت زیادی باشد، از پیچ سر چهارگوش استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد آن در ساختمان سازی است.

پیچ سر شش‌گوش

گل این نوع پیچ، شش‌گوشه دارد. به همین دلیل برای باز و بسته کردن آن باید از آچارفرانسه و یا آچار معمولی استفاده کرد. پیچ شش گوش آهنی مطابق استاندارد DIN 558 و DIN 961 و به صورت تمام دنده تولید می‌گردد. بیشترین کاربرد این نوع پیچ در خودروسازی، سدها، پل‌ها و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است. به دلیل شکل پیچ سر شش‌گوش، این نوع پیچ می‌تواند استحکام زیادی را به اتصالات ببخشد.

پیچ اتاقی

پیچ اتاقی بیشتر در مواردی کاربرد دارد که امکان ارتعاش در قطعات وجود داشته باشد؛ زیرا در بخش زیر گل پیچ، قطعه مربعی شکل وجود دارد که می‌تواند در زمان لرزش از باز شدن پیچ، جلوگیری کند. سرپیچ اتاقی، تخت است و شبیه قارچ یا عدسی تولید می‌شود. این محصول دارای استاندارد DIN 603 است.

پیچ سر خزینه آلنی

گل پیچ سرتخت آلن کاملاً تخت و خزینه‌ای است. خزینه‌ای به معنای وجود حفره در گل این نوع این پیچ است. این پیچ دارای استاندارد DIN 799 است. اغلب از پیچ‌گوشتی دوسو و یا آچار آلن، جهت باز و بسته کردن این پیچ استفاده می‌شود. پیچ سر خزینه آلنی کاملاً در قطعه فرو می‌رود، از این رو می‌تواند استحکام بسیار زیادی را به وجود آورد. این محصول به صورت تمام رزوه است.

گل پیچ بکسی

این گل پیچ را با نام‌های دیگری مانند قلاب دینام یا پیچ گوشواره‌ای نیز می‌شناسند. گل پیچ بوکسی اغلب برای بکسل کردن قطعات و یا خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش رزرو شده آن به خودرو باربری متصل می‌گردد و بخش حلقه دار آن، توسط سیم بکسل و یا زنجیر فولادی، قطعه را حمل می‌کند.

گل پیچ تی

نام دیگر پیچ تی پیچ داربستی است. این پیچ و مهره جهت کمک مهره‌های داربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باز و بسته کردن گل پیچ تی راحت است. این محصول در استانداردهای DIN 188، DIN7992، DIN 787 و DIN 261 تولید و روانه بازار می‌شود.

پیچ چشمی

نام دیگر گل پیچ سر سوراخ‌دار، پیچ سر حلقه‌ای یا پیچ چشمی است. این محصول در استاندارد DIN 444 تولید می‌شود. برای باز و بسته کردن این گل پیچ، نیاز به ابزار خاصی نیست. این محصول استوانه‌ای رزوه شده دارد که روی آن یک حلقه قرار گرفته است. اغلب برای نصب لوستر و… از این مدل گل پیچ و مهره استفاده می‌شود.

پیچ بدون سر

پیچ بدون سر، هیچ گلی ندارد و تنها از یک استوانه رزوه ساخته شده است. از این محصول جهت اتصال دو ورقه فلزی در صنایع استفاده می‌شود و برای استفاده از آن، باید به دو طرف قطعه دسترسی داشت. این استوانه در حفره‌ای که به وجود آمده است، وارد می‌شود و از دو طرف با مهره محکم می‌گردد.

پیچ خزینه پیچ‌گوشتی خور

این نوع پیچ دارای سری خزینه‌ای است، به همین علت در قطعات کاملاً فرو می‌رود و می‌تواند اتصال مستحکمی را به وجود آورد. جهت باز و بسته کردن پیچ سر خزینه پیچ‌گوشتی خور، از پیچ‌گوشتی استفاده می‌شود؛ اما پیچ‌گوشتی به نوع پیچ بستگی دارد و می‌تواند دو سو یا چهارسو باشد.

گل پیچ سر پهن

گل این نوع پیچ در مقایسه با سایر گل پیچ و مهره‌ها بزرگتر و پهن‌تر است. این محصول دارای استوانه بلندی نیست و در استاندارد DIN 985 تولید می‌گردد. برای باز و بسته کردن این گل پیچ، به پیچ‌گوشتی دوسو و یا چهارسو نیاز است.

گل مهره راه به در

این نوع گل مهره، یکی از انواع گل مهرهای صنعتی است که می‌توان آن را به راحتی بر روی انواع دستگاه‌های صنعتی و کارگاهی مانند دورکن نصب کرد. گل مهره راه به در دارای سری دالبری شکل است که می‌توان به راحتی آن را با دست چرخاند و باز و بسته کرد. در بخش انتهایی این نوع گل مهره، حفره‌ای رزوه دار وجود دارد که می‌توان آن را به پیچ روی دستگاه نصب کرد.

اهمیت مهارت اتصالات درست پیچ و مهره

اتصالات پیچ و مهره باید به صورت کاملاً درست اجرا شوند. می‌توان گفت این اجرا دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ زیرا در صورت اتصال نادرست پیچ و مهره ممکن است مشکلاتی مانند شکستن، ترک خوردگی، هرز شدن پیچ‌ها و رزوه‌ها و له شدن آن‌ها به وجود آید. همچنین در صورت انتخاب نادرست جنس پیچ ممکن است پس از مدتی پیچ دچار خوردگی و یا زنگ‌زدگی شود که این اتفاق بسیار خطرناک است.

جالب است بدانید علیرغم ظاهر ساده پیچ و مهره‌ها، آن‌ها از نظر محاسباتی دارای مکانیسم‌های پیچیده‌ای هستند. پس تنها این که افراد استفاده از آچار و پیچ‌گوشتی را یاد داشته باشند کفایت نمی‌کند. آنها باید اطلاعات دقیقی درباره جنس، نحوه کار و نوع پیچ داشته باشند. در این صورت اتصالات پیچ و مهره به صورت مطمئن صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

اگر با دقت به محیط اطراف خود توجه کنید، تعداد بسیار زیادی پیچ و مهره را مشاهده خواهید کرد که اتصالات مختلف را به یکدیگر وصل کرده‌اند. در واقع وجود این پیچ و مهره‌ها زندگی را برای ما راحت‌تر کرده است. پیچ‌ها با یکدیگر تفاوت زیادی دارند که مهم‌ترین بخش تفاوت آن‌ها مربوط به گل پیچ است. شما می‌توانید گل پیچ و مهره را با توجه به نیاز خود در اجناس مختلف و با کاربردهای مختلف خریداری کنید؛ اما همان‌طور که اشاره کردیم توجه به جنس پیچ و مهره اهمیت بسیار زیادی دارد. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت برده باشید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. بهمن بزرگ نیا 12 خرداد, 1401 در 0:05 ق.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  2. مصطفی محمدزاده 12 خرداد, 1401 در 1:05 ب.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  3. رامین سعیدی 13 خرداد, 1401 در 2:05 ب.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  4. عباسعلی توسلی 6 مرداد, 1401 در 8:05 ب.ظ - پاسخ

    Awli bood

  5. منصور امینی 2 آذر, 1401 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    سلام عالی بود

  6. جلال محمدی 3 آذر, 1401 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    محتوای خوبی بود

  7. علی محمد بهمنی 4 آذر, 1401 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس

  8. محمد روزبه 4 آذر, 1401 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  9. میثم ایرانی 7 آذر, 1401 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  10. قربانعلی رحمتی 28 خرداد, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    احسنت عالی بود

  11. بهنام غفاری 28 خرداد, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  12. عبدالرضا سهرابی 29 خرداد, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  13. مجید کریمی 8 تیر, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  14. حمیدرضا نهاوندی 18 تیر, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه