آخرین بروز رسانی: 30ام بهمن, 1401

تاریخچه پیچ و مهره

  یکی از ابزارهای مهم و ضروری که در اکثر […]

 

یکی از ابزارهای مهم و ضروری که در اکثر وسایل کوچک و بزرگ اطرافمان در منزل، محل کار، مراکز عمومی و خصوصی و نظیر آن را مشاهده می‌کنیم، پیچ و مهره است. این وسیله مهم و کاربردی شاید به اندازه‌ای کوچک باشد که به چشم نیاید و متوجه عملکرد مؤثر و شگفت انگیز آن نشویم، اما زمانی که اختراع شد از آن به عنوان دستاوردی خارق العاده یاد شد. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در زمینه تاریخچه پیچ و مهره در اختیارتان قرار دهیم. دانستن موارد و مباحث جذابی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، خالی از لطف نیست. تا پایان همراه ما باشید.

تاریخچه طراحی و تولید پیچ و مهره

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که وسایل را به یکدیگر اتصال می‌دهد پیچ و مهره است و این قطعه برای اولین بار به دست یونانیان اختراع شد. البته نه به گونه‌ای که در حال حاضر می‌بینیم و از آن استفاده می‌کنیم. از دوران قدیم تا به امروز، پیچ و مهره فرآیند تکاملی بسیاری را طی کرده و در اولین حالت بسیار متفاوت از نمونه امروزی آن بوده است. برای پیدا کردن تاریخچه پیچ و مهره اگر نگاهی به اسناد و اوراق تاریخی بیاندازیم به نام ارشمیدس برخورد می‌کنیم. این فیلسوف بود که برای اولین بار پیچ و مهره را اختراع کرد.

بر اساس اسناد موجود، از یک طرف نام این مخترع وجود دارد که دستگاهی شبیه به پمپ آب را اختراع کرد که بسیار به پیچ شباهت داشت، اما ارشمیدس در عملکرد و کارایی پیچ نقش زیادی نداشت و از طرفی دیگر برای اولین بار ریاضیدانی که اهل یونان بود وسیله‌ای را اختراع کرد که حکم پیچ و مهره امروزی را داشت و در حقیقت برای اتصال وسایل، نقش مؤثری داشت. نام این ریاضیدان، آرشیتاس بود. شاید اولین سؤالی که ذهن شما را درگیر کند این باشد که ظاهر و جنس پیچ‌ های ابتدایی و اولیه چگونه بود؟

ظاهر و جنس پیچ‌های ابتدایی و اولیه چگونه بود؟

در پاسخ به این سؤال و با توجه به تاریخچه پیچ و مهره باید گفت که در آن دوران خبری از فلز و قطعات آهنی نبود و به نوعی فلز هنوز اختراع نشده بود. در حقیقت اولین پیچ و مهره‌ها از جنس چوب بودند و پیچ‌های فلزی برای اولین بار در قاره اروپا و قبل از قرن پانزدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفت. همان طور که عنوان شد پیچ و مهره به عنوان ابزار کوچکی برای اتصال وسایل و تجهیزات، سیر تکاملی خود را طی دوره‌های متعددی طی کرد و در دهه‌ها 1760 و 1770 میلادی از آنجا که پاسخگوی نیاز مردم آن دوره بود و کاربردهای زیادی داشت، وارد مرحله تولید انبوه شد که از آن به عنوان نقطه عطفی یاد می‌شود.

اگر چه امروزه استفاده و کاربرد پیچ و مهره را در هر نوع ابزار و وسیله‌ای و به ویژه در حوزه صنعتی و ماشین آلات صنعتی می‌بینیم اما در دهه‌های 1760 تا 1770 میلادی که برای اولین بار به تولید انبوه رسید و در تیراژ بالایی تولید شد، ابتدا در صنعت چوبی استفاده شد و پس از آن به دلیل کاربردها و قابلیت‌های فراوانی که داشت، در صنعت خودروسازی هم مورد استفاده قرار گرفت.

تولید پیچ و مهره به صورت انبوه

شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید افتخار تولید انبوه پیچ و مهره نصیب کشور انگلستان می‌شود. طبق مدارک مربوط به تاریخچه پیچ و مهره در واقع برادران رایت در سال 1960 میلادی کارخانه‌ای را برای تولید این قطعه مهم و پرکاربرد تأسیس کردند؛ اما نتیجه مطلوبی به دنبال نداشت و با شکست مواجه شد، اما کار به همین جا ختم نشد و این دو برادر در سال 1980 میلادی یعنی بیست سال بعد، مجدداً تلاش کردند؛ اما این بار کارشان توسط فرد دیگری رونق گرفت و به نتیجه رسید. در این سال تعداد 30 کارگر در کارخانه مشغول به کار شدند و موفق به تولید حدود 16 هزار پیچ و مهره در طول روز شدند. تولید این تعداد پیچ و مهره در آن دوره نقطه عطف دیگری به شمار می‌رفت.

رفع ایرادات پیچ و مهره های اولیه

اگر همچنان اطلاعات و تاریخچه پیچ و مهره را مرور کنید با نام‌های سرشناس دیگری نظیر جسی رامزدن و بس سان روبرو خواهید شد. بد نیست از نقش این دو نفر هم در روند پیشرفت پیچ و مهره اطلاعاتی کسب کنید. جسی رامزدن شخصی بود که گوی سبقت را از برادران رایت ربود و پیش از توسعه و پیشرفت کارخانه و رونق خط تولید آنها، دستگاهی را اختراع کرد که ایراد کار آن‌ها را نیز پوشش می‌داد و تکامل بیشتری را به دستگاه می‌بخشید.

ایرادی که در خط تولید برادران انگلیسی وجود داشت این بود که با مشکل بریدن فلز برای پیچ و مهره مواجه بودند و همین موضوع خللی در کار ایجاد می‌کرد، سختی کار را افزایش می‌داد و باعث می‌شد زمان بیشتری را از دست دهند؛ اما جسی با اختراع دستگاهی جدید، مشکل برش فلز را نیز بر طرف کرد.

اسم این دستگاه اختراع شده، دستگاه تراشکاری فلزات بود که جسی رامزدن اختراع آن را به نام خود ثبت کرد و در برخی منابع، نام بن سان که اهل کشور فرانسه بود در کنار او قرار می‌گیرد که در این اختراع نقش داشته و در سال 1568 میلادی این دستگاه تولید پیچ و مهره را به سرانجام رساند. از مراحل ابتدایی تاریخچه پیچ و مهره و نحوه تکامل آن که بگذریم، به شکل ظاهری و کاربرد پیچ و مهره می‌رسیم که تنوع و تکامل این موضوع هم در نوع خود جالب است.

پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در ادامه قصد داریم از چگونگی شکل گیری و اختراع انواع پیچ و مهره اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهید.

چگونگی شکل گیری و اختراع انواع پیچ و مهره

حتی اگر در قرن‌های پیشین هم زندگی می‌کردید، تنها با یک نوع پیچ، نیازها و مشکلات بر طرف نمی‌شد. بلکه نیازهای مختلفی وجود داشت که تحقق و انجام هر کدام نیازمند پیچ و مهره متفاوتی بود و به نوعی این تنوع و تعدد نیازها، تولید پیچ و مهره‌های متفاوتی را ایجاب می‌کرد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در تاریخچه پیچ و مهره، قدمت پیچ شش گوش و پیچ سر مربعی که امروزه نیز کاربردهای زیادی دارند به قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد. پیچ شش گوش در سال 1911 میلادی تولید شد و پیچ سر مربعی نیز در همان سال‌ها بود که با وجود دستگاه تراشکاری به راحتی تولید می‌شد و به دست متقاضیانی که روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شد می‌رسید.

در این میان کشور کانادا هم در اختراع پیچ و مهره نقش داشت. شخصی به نام رابرتسون که اهل کانادا بود، در سال 1908 میلادی موفق شد اختراع پیچ آلن را به نام خود ثبت کند. در حدود 20 سال بعد یکی دیگر از انواع پیچ‌ها که بعدها به پیچ چهارسو معروف شد، توسط فردی به نام هنری فیلیپ اختراع شد و به دلیل اینکه کاربرد زیادی هم داشت، پیچ آلن و پیچ چهارسو برای پاسخگویی به حجم نیاز متقاضیان به تولید انبوه رسیدند.

تدوین قوانین استاندارد سازی انواع پیچ‌ و مهره‌ها

از آنجا که طی سنوات و قرن‌های گذشته تاریخچه پیچ و مهره مسیر طولانی را طی کرد و در این میان پیچ‌های مختلفی تولید شد و همچنان در حال تولید بود، به منظور جلوگیری از هم گسیختگی و نا هماهنگی، نیازمند مدون کردن و یکپارچه سازی بودند و در این زمینه کشور آلمان وارد عمل شد و به ایفای نقش پرداخت. کشور آلمان به منظور جلوگیری از بروز اشتباه و یکپارچه سازی سازنده، با ایجاد استاندارد سازی لازم تلاش کرد انواع پیچ و مهره‌ها را یکسان کند.

به عبارتی دیگر برای اولین باردر سال 1919 میلادی قوانین استاندارد سازی به منظور همگام سازی این قطعه‌های کوچک ایجاد شد که از آن به نام Din یاد می‌شد و پس از آن واژه استاندارد ISO در سال 1940 میلادی مطرح شد. واژه‌ای که تا به امروز نیز برای اکثر کالاها داشتن آن الزامی است. در این میان پس از کشور آلمان، کشورهای آمریکا و کانادا هم در جهت تکمیل استانداردسازی و ISO قدم‌های مختلفی برداشتند و این فرآیند را تکمیل کردند.

سخن پایانی

به جز آشنایی با تاریخچه پیچ و مهره، در استفاده از پیچ و مهره باید با استاندارد و اصول و عملکرد آن، آشنایی کامل و یا نسبی داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی را انجام دهید. در صورتی که اطلاعات کافی فنی در این زمینه ندارید، پیشنهاد می‌شود از مشاوره با افراد متخصص بهره‌مند شوید و پیش از خرید از نمونه پیچ مورد نیاز خود مطمئن شوید.

استفاده از واسطه‌های سودجو و کم تجربه را کنار بگذارید و یک مرکز فروش امن و مطمئنی را پیدا کنید. پیشینه فروشگاه، میزان رضایتمندی مخاطبان، میزان اقلام فروش و جامع بودن آن، در دسترس بودن، ارسال سریع، توجه به نیاز مخاطب و ارائه مشاوره در صورت نیاز، از جمله موارد مهم و اساسی است که پیش از مراجعه به فروشگاه و یا ثبت خرید اینترنتی باید به آن توجه کنید. اگر علاوه بر این موارد، به دنبال مشاوره تخصصی، کادری پاسخگو، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش هستید، فروشگاه بولت صنعت گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

این مجموعه با برخورداری از تخصص و تجربه و با آشنایی کامل از تاریخچه پیچ و مهره به تولید انبوه انواع پیچ‌های مختلف نظیر پیچ‌های فولادی و آهنی، پیچ جوشی، پیچ اتاقی، پیچ استوانه‌ ای دو سو و چهارسو، پیچ آلن سر تخت، پیچ سر تخت دو سو و چهارسو، پیچ سوکی، پیچ گاردریل، پیچ خشکه، انواع واشر، پیچ متری استیل، مهره‌های آهنی، پیچ شش گوش آهنی و غیره در مدل‌ها، سایز و ابعاد مختلف برای مشتریان می‌پردازد و به صورت تکی و عمده به فروش می‌رساند و درب منزل یا محل کار تحویل می‌دهد. فرم رضایت‌مندی مشتری نیز از شما دریافت می‌شود تا نقاط مثبت و منفی کادر مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. رحیم گلپایگانی 28 آبان, 1401 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  2. غلام ذولفقاری 3 آذر, 1401 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    Awli bood

  3. امید رضا 3 آذر, 1401 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی خوب بود

  4. سعید خوش نیت 6 آذر, 1401 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود

  5. حسینعلی دهقانی 9 آذر, 1401 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  6. ناصر تابش 18 دی, 1401 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  7. جواد عابدی 22 دی, 1401 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    آدرس مغازتون کجاست؟

  8. علی اصغر طالب زاده 23 دی, 1401 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحات خوبتون

  9. محمود ناصری 25 خرداد, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  10. عباسعلی احمدی 27 خرداد, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  11. علی کلباسی 29 خرداد, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  12. علی محمد رنجبر 1 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  13. عزیز 2 تیر, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  14. سیدعلی رحیمی 11 تیر, 1402 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  15. محمد محمدی 14 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا