آخرین بروز رسانی: 30ام بهمن, 1401

مراحل تولید پیچ و مهره کدام است؟

  در میان انواع اتصالات از جمله جوشکاری و پیچ […]

 

در میان انواع اتصالات از جمله جوشکاری و پیچ و مهره، پیچ و مهره‌ها از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. این ویژگی باعث شده است، طیف وسیعی از صنایع برای ساخت قطعات، از پیچ و مهره با سایزهای مختلف استفاده کنند. پیچ و مهره‌ها را می‌توانید در انواع متریال، سایز و البته کیفیت خریداری کنید. روش تولید تاثیر بسیاری در کیفیت و استحکام پیچ و مهره‌ها دارد. در ادامه شما را با انواع روش تولید پیچ و مهره بیشتر آشنا خواهیم کرد.

متریال مناسب برای تولید پیچ و مهره

از متریال‌هایی که برای تولید پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به آلومینیوم، تیتانیوم، برنج، مس، نیکل و فولاد اشاره کرد. اما فولاد ضد زنگ، متداول‌ترین متریالی است که برای تولید پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای مقاومت بیشتر آلیاژها در برابر خوردگی آن‌ها را با روکش‌هایی همچون کروم و روی آبکاری می‌کنند. هر یک از پیچ و مهره‌هایی که با متریال‌های مختلف تولید می‌شوند کاربردهای خاص خود را دارند، که بدین لحاظ باید با توجه به نوع کاربرد، جنس پیچ را انتخاب کنید.

آشنایی با مراحل تولید پیچ و مهره

از مراحل تولید پیچ و مهره، گرم کردن مفتول است. مفتول‌ها را در یک محلول گرم حدود ۳۰ ساعت قرار می‌دهند تا روند تولید آسان‌تر شود. سپس مفتول‌ها باید کاملا تمیز شوند، مفتول‌های آماده شده را در محلول سود سوزآور غوطه‌ور می‌کنند، با انجام این کار روغن یا موادی که در طول فرآیند تولید مفتول بر روی سطح آن جمع شده است، به طور کامل حذف می‌شود. پس از شستشوی مفتول‌ها، آن‌ها را در اسید سولفوریک غوطه‌ور می‌کنند، اسید سولفوریک کمک می‌کند تا رسوباتی که بر روی سطح مفتول وجود دارد، از سطح فولاد جدا شوند. مجدداً آن‌ها را شستشو می‌دهند و قطعات را در محلول فسفر قرار می‌دهند، این ماده شیمیایی کمک می‌کند تا فلز روی به فولاد اتصال محکم‌تری داشته باشد.

سپس مفتول‌هایی که رسوب‌زدایی و تمیز شده‌اند در مخازن مملو از روی مذاب با دمای ۸۴۰ درجه فرو می‌روند، پس از حدود ۲ تا ۴ دقیقه غوطه وری، مفتول‌ها را خارج و برای مراحل بعدی آماده می‌کنند. پس از اینکه مفتول کاملاً به روی مذاب آغشته شد، آن‌ها را از مخزن خارج کرده و در یک سانتریفیوژ قرار می‌دهند تا روی اضافی که بر روی مفتول باقی مانده است، جدا شود. اینک مفتول‌ها آماده شکل دهی هستند و شکل دهی آنها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

تولید پیچ با روش فورج سرد

 

تولید پیچ با روش فورج سرد

برش مفتول

مفتول‌های آماده به صورت کلاف به کارخانه آورده می‌شوند، دستگاه فورج مفتول را از کلاف جدا کرده و آن را کاملا صاف می‌کند. سپس با توجه به طول پیچ مورد نظر، مفتول باید برش بخورد. در این مرحله باید این نکته را به خاطر بسپارید که طول مفتول را از طول پیچ آماده، بلندتر در نظر بگیرید چرا که باید بخشی از مفتول را برای گل پیچ در نظر بگیرید.

ایجاد گل پیچ

در مرحله بعدی باید گل پیچ روی مفتول زده شود که این کار توسط دستگاه فورجینگ انجام می‌شود. توسط این دستگاه مفتول در سه مرحله پرس زنی می‌شود. در مرحله اول پرس، یقه زنی انجام می‌شود به این معنا که سر پیچ که گل پیچ قرار خواهد گرفت، به حالت مخروطی، شکل داده می‌شود. در مرحله دوم پرس زنی ارتفاع مخروط ایجاد شده تراشیده شده و مسطح می‌شود. بر روی قسمت مسطح ایجاد شده گرید، استاندارد یا نام برند نیز حک می‌شود. در مرحله سوم پرس زنی، اطراف مخروط که حالت گرد دارد، تراشیده و به شکل شش گوش می‌شود. در این مرحله گل پیچ به طور کامل شکل گرفته است.

ایجاد رزوه

از دیگر مراحل تولید پیچ و مهره، ایجاد رزوه است. در این مرحله باید سر دیگر پیچ که مهره وارد آن می‌شود، را آماده کرد. در مرحله اول توسط دستگاه فورجینگ، تنها کمی انتهای پیچ به سمت بالا تراشیده و باریک می‌شود. اما پیچ‌ها باید دارای رزوه باشند، برای ایجاد رزوه، پیچ‌ها در میان دستگاهی که به حالت فک است، قرار می‌گیرند. این دستگاه دارای الگوهایی است که زمانی که پیچ در میان آن‌ها قرار می‌گیرد با حرکت فک‌ها، رزوه‌ها ایجاد می‌شوند. عملکرد این دستگاه در دمای بالا است تا ایجاد رزوه زنی با سرعت بالاتر انجام شود. این دستگاه این توانایی را دارد در یک دقیقه برای ۳۰۰ پیچ رزوه ایجاد کند.

در قسمت گل پیچ می‌توان گل پیچ‌های متعددی را ایجاد کرد یا در قسمت رزوه، رزوه‌ها نیز می‌توانند کوتاه، بلند، با فاصله یا کم فاصله باشند. در پایان هر مرحله با بررسی و تست چند پیچ، از کیفیت آن اطمینان حاصل کرده سپس روند تولید را ادامه می‌دهند. پیچ‌ها باید در طول و قطرهای استاندارد تولید شوند، بدین ترتیب برای اندازه گیری طول از میکرومتر دیجیتال و برای اندازه گیری قطر پیچ از کولیس استفاده می‌کنند. در صورت تایید، خط تولید به کار خود ادامه می‌دهد. در نهایت پیچ‌ها آماده و در وزن‌های مختلف بسته‌بندی و به فروش می‌رسند.

تولید مهره با روش فورج گرم

تولید پیچ با روش فورج گرم

مفتول‌ها پس از آماده‌سازی برای تولید مهره به شکل اسلاگ برش می‌خورند. اسلاگ‌ها برای رسیدن به فرم مهره باید تا ۱۲۰۰ درجه حرارت ببینند تا فرم دهی آن‌ها آسان‌تر انجام شود. توسط چکش‌های هیدرولیکی اسلاگ‌ها به فرم شش گوش و با پرس درون مهره‌ها یک حفره ایجاد می‌شود. داخل مهره‌ها باید رزوه وجود داشته باشد تا به داخل پیچ برود که این رزوه‌ها توسط یک قلاویز ایجاد می‌شوند. البته برای ایجاد حفره توسط قلاویز باید زمان زیادی صرف شود.

بالا بردن استحکام پیچ و مهره

گرچه فرایند تولید پیچ و مهره‌ به اتمام رسیده است اما از نظر مقاومت نیز باید کیفیت آن‌ها بالاتر رود. عملیات حرارتی از جمله مراحلی است که باعث افزایش سختی پیچ و مهره‌ها می‌شود. در این فرایند ابتدا پیچ و مهره‌ها را به مدت یک ساعت در یک کوره در معرض ۸۷۰ درجه حرارت قرار می‌دهند. تا حدودی این مرحله می‌تواند استحکام پیچ و مهره را افزایش دهد، اما برای سختی بیشتر و انسجام ساختار فولاد، پیچ و مهره‌ها را به مدت ۵ دقیقه در روغن خنک غوطه‌ور می‌کنند.

اما این امکان وجود دارد که پیچ و مهره‌ها همچنان شکننده باشند، بنابراین مجددا پیچ و مهره‌ها را یک ساعت داخل کوره در معرض حرارت قرار می‌دهند تا محصول نهایی بسیار مستحکم شود و در برابر فشار و نیروهای وارد شده مقاومت بالایی پیدا کند. قبل از اینکه پیچ و مهره را برای فروش عرضه کنند، از طریق صیقل کاری تمام ایرادات و برجستگی‌های اضافی را از روی پیچ و مهره برطرف می‌کنند.

تولید پیچ و مهره با روش تراشکاری

یکی از روش‌هایی که برای تولید پیچ و مهره به کار می‌رود، تراشکاری است. پیچ و مهره‌هایی که از این طریق تولید می‌شوند بسیار گران‌تر هستند چرا که هر قطعه به طور جداگانه تراش داده می‌شوند، در نتیجه در مدت زمان کوتاه تعداد کمی پیچ و مهره تولید می‌شود. معمولا برای انواع پیچ و مهره‌هایی که به تعداد کم نیاز است از این روش جهت تولید استفاده می‌کنند. در کنار معایب این روش از جمله هزینه بالای تولید، زمان طولانی تولید، دقت زیاد در ساخت، استحکام مکانیکی پایین به دلیل پارگی الیاف، از مزیت این روش تولید پیچ و مهره در سایزهای مختلف است.

برای تولید پیچ به روش تراشکاری سطح خارجی مفتول تراش داده می‌شود و برای تولید مهره قسمت داخلی مهره جهت ایجاد رزوه توسط قلاویز تراشکاری می‌شود و برای ایجاد رزوه در سطح خارجی از روش حدیده استفاده می‌کنند. پیچ و مهره‌هایی که با روش قلاویز و حدیده تولید می‌شوند معمولا دارای متریال نرم هستند. کیفیت این قطعات چندان بالا نیست و از مقاومت خوبی برخوردار نیستند.

تولید پیچ و مهره با روش غلتک کاری و نورد

تولید پیچ با روش غلطک کاری

غلطک‌هایی وجود دارد که بر روی آن‌ها شکل رزوه ایجاد شده است و زمانی که پیچ در بین غلتک قرار می‌گیرد، شکل رزوه‌ها بر روی پیچ ایجاد می‌شود. پیچ و مهرهایی که از این روش تولید می‌شوند دارای قیمت مقرون به صرفه‌ای هستند چرا که در زمان کوتاه می‌توان پیچ و مهره‌های بیشتری را در سایزهای مختلف تولید کرد.

تولید پیچ و مهره با روش ریخته‌گری

از فرآیند تولید پیچ و مهره می‌توان به ریخته‌گری اشاره کرد. بر روی یک قالب شکل کامل پیچ یا مهره را ایجاد می‌کنند، سپس مواد مذاب را در داخل قالب ریخته و اجازه می‌دهند تا مواد به حالت قالب شکل بگیرید. با سرد شدن مواد، شکل قالب گرفته را از قالب خارج می‌کنند. سپس از طریق صیقل کاری سطح پیچ و مهره را صاف می‌کنند. پیچ و مهره‌هایی که از این طرق تولید می‌شوند دارای اندازه‌های دقیقی نیستند و معمولا این تولیدات برای مصارف معمولی کاربرد دارند. از نظر قیمت نیز این پیچ و مهره‌ها نسبت به سایر پیچ و مهرها از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

سخن پایانی

قطعاتی که باید با پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند، نوع پیچ و مهره را مشخص می‌کنند. از این طریق انتخاب پیچ و مهره برای شما آسان‌تر خواهد شد. همچنین آشنایی با روش تولید پیچ و مهره کمک می‌کند تا در انتخاب‌های خود دقت کافی داشته باشید. بولت صنعت، مرکز فروش انواع پیچ و مهره، محصولات خود را با کیفیت و تعداد بالا به فروش می‌رساند. برای دریافت هرگونه مشاوره تنها کافیست به سایت این مجموعه مراجعه و با بررسی انواع محصولات، پیچ و مهره مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. غلامعلی تهرانی 18 آبان, 1401 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس

  2. هادی هامون 22 آبان, 1401 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  3. محمدتقی سهرابی 23 آبان, 1401 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  4. میلاد امامی 26 آبان, 1401 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود

  5. عبدالحسین قاضی 2 آذر, 1401 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    حرفتون خیلی عالیه

  6. بهرام عسگری 4 آذر, 1401 در 9:10 ق.ظ - پاسخ

    afarin matlab khobi bood

  7. اسماعیل داوودی 5 آذر, 1401 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    مرسی از محتوای خوبتون

  8. علیرضا توسلی 7 آذر, 1401 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی خوب بود

  9. موسی افشار 8 آذر, 1401 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  10. مهران آذری 15 دی, 1401 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    محتوای خوبی بود

  11. جواد جمشیدی 19 دی, 1401 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  12. مجتبی فرهادی 26 خرداد, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  13. ایمان داوودی 7 تیر, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    چقد خوبین شما

  14. صادق توکلی 8 تیر, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  15. اسماعیل اشکان 9 تیر, 1402 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود

  16. غلامعلی پناهی 15 تیر, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین