آخرین بروز رسانی: 29ام بهمن, 1401

انواع پیچ‌های بی‌سر یا بدون گل کدام است؟

در دنیای پیچ و مهره ‎ها، برخی از پیچ‌ها را […]

در دنیای پیچ و مهره ‎ها، برخی از پیچ‌ها را بدون گل تولید می‌کنند که هر یک دارای کاربرد خاصی هستند. در ادامه برخی از انواع پیچ بی‌ سر را معرفی خواهیم کرد.

 

Slotted Set Screw with full dog point

شکل ظاهری این پیچ یک استوانه است که از ابتدای آن رزوه آغاز و نرسیده به انتها به پایان می‌رسد. مابقی استوانه ساده و بدون رزوه است. در قسمت بالایی آن یک سطح صاف وجود دارد که شیار بر روی آن قرار دارد و امکان استفاده از پیچ گوشتی‌های تخت را امکانپذیر می‌کند. معمولاً این پیچ برای اتصال دو جسم به یکدیگر اتصال استفاده می‌شود. با قرار گرفتن پیچ در سوراخ، دو جسم به یکدیگر محکم شده و یک اتصال قوی را ایجاد می‌کند. برای بسیاری از اتصالات، می‌تواند جایگزین پیچ و رولپلاک شود. بیشتر از آلیاژ برنج و فولاد برای ساخت این پیچ‌ها استفاده می‌شود. این پیچ را با استاندارد din 417 خریداری کنید.

Slotted Set Screw partially threaded

این پیچ بی سر یک استوانه است که نیمی از آن دارای رزوه و نیمه دیگر آن ساده است. در ابتدای قسمت ساده، سطح صافی وجود دارد که دارای یک شیار به جهت باز و بسته کردن پیچ است. قسمتی که دارای رزوه است داخل سوراخ وارد شده و قسمتی که بدون رزوه است بیرون می‌ماند و به عنوان یک نشانه عمل می‌کند. این پیچ از فولاد ضد زنگ و آلومینیوم تولید می‌شود. قطر این پیچ از ۳ تا ۱۰ میلیمتر و طول آن نیز می‌تواند از ۶ تا ۵۰ میلیمتر متغیر باشد. در برخی از موارد با توجه به نوع کاربردی که پیچ دارد، اندازه و قطر پیچ می‌تواند بنا به درخواست مشتری تغییر پیدا کند. این پیچ با استاندارد din 427 مطابقت دارد.

انواع پیچ‌ بی‌سر یا بدون گل

Slotted Set Screw with cup point

یکی از دلایلی که این پیچ بدون گل را فنجانی می‌نامند شکل ظاهری آن است. برای توصیف شکل ظاهری این پیچ می‌توان گفت یک استوانه تمام رزوه است که انتهای آن دارای تورفتگی به شکل فنجان است. انتهای دیگر این پیچ صاف، ساده، دارای شیار است و امکان استفاده از پیچ گوشتی دوسو را برای بستن و باز کردن فراهم می‌کند. در صنایع مختلف برای اتصال مستحکم این پیچ‌ها را انتخاب می‌کنند. در ساخت این پیچ ضد زنگ با عمر طولانی از استاندارد din 438 استفاده می‌شود.

Weld Stud

برای طراحی و ساخت این نوع پیچ بی سر از استاندارد din 525 استفاده شده است. شکل ظاهری این پیچ بسیار ساده است، یک استوانه که نیمی از آن دارای رزوه و نیم دیگر آن ساده است. در بخش مهندسی این پیچ بیشترین کاربرد را دارد، از آنجایی که سمت ساده پیچ از طریق جوشکاری به محل مورد نظر جوش داده می‌شود استحکام زیادی را ایجاد می‌کند. این نوع پیچ که از نوع استادبولت جوشی است، یک اتصال دائمی را ایجاد می‌کند.

پیچ‌های بدون گل

Foundation or Masonry Bolt

این گروه از پیچ‌های بدون سر در تیپ‌های A، B، C، D، E، F، و G طراحی و تولید می‌شوند. این نوع پیچ‌ها را که با نام پیج فونداسیون یا جی بولت نیز می‌شناسند، همانطور که از نام آن مشخص است در فونداسیون ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نقشه ساختمان در دیوار بتنی قرار گرفته و دور میلگرد قرار می‌گیرد. معمولاً این پیچ از جنس گالوانیزه تولید می‌شود و در بتن مقاومت بالایی دارد. برای بسیاری از فضاها که فشار بالایی وارد می‌شود این پیچ قابل استفاده است. استاندارد این پیچ din 529 است.

پیچ‌های بدون گل استوانه ای

Slotted Set Screw with flat point

شکل ظاهری این پیج بی سر یک استوانه تمام رزوه است که هر دو انتهای آن صاف و تخت است و در یک سمت آن یک شیار بر روی آن وجود دارد که امکان باز و بسته کردن با پیچ گوشتی را فراهم می‌کند. زمانی که از پیچ استفاده می‌شود کاملا در سطح فرو رفته و هیچ گونه بیرون زدگی ندارد. این پیچ با استاندارد din 551 تولید می‌شود.

Special Foundation Stud

شکل ظاهری این پیچ یک استوانه است که ابتدا و انتهای آن دارای رزوه است و در قسمت میانی هیچ رزوه‌ای وجود ندارد. یک سمت این استوانه صاف است و سمت دیگر آن شکل مخروطی دارد. نکته‌ای که در این پیچ بدون گل وجود دارد این است که قسمت ساده نسبت به قسمت رزوه دار از قطر کمتری برخوردار است. معمولاً برای فوندانسیون‌ها از این پیچ استفاده می‌کنند. استاندارد به کار رفته در این اتصال din 797 است و در گروه استاد بولت‌ها تولید می‌شود.

Stud

تشخیص این پیچ بی سر در میان سایر پیچ‌ها، کار آسانی است. یک استوانه که ابتدا و انتهای آن دارای رزوه است و قسمت میانی آن بدون رزره و ساده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که قسمت ساده این پیچ به هنگام اتصال به قسمت رزوه دار کمی مخروطی شکل می‌شود. هر دو سمت این پیچ صاف است و در نوع استاد بولت‌ ها طبقه‌بندی می‌شود. این پیچ با استاندارد din 835 بیشتر برای قطعاتی که از جنس آلومینیوم هستند کاربرد دارد.

Slotted Headless Screw with full dog point

بیشتر از این پیچ برای ماشین آلات مختلف در صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی و خودرو استفاده می‌شود. شکل ظاهری این پیچ یک استوانه است که قسمت انتهای آن بدون رزوه است و از قطر کمتری برخوردار است. یک سر آن در قسمت رزوه تخت و دارای یک شیار است. طول این پیچ بسیار کوتاه است و از استاندارد din 926 برخوردار است.

Slotted Shoulder Screw with threaded end

این پیچ بی سر جزو پیچ‌های کوتاه است. یک سمت آن دارای رزوه است و از قطر کمتری برخوردار است و سمت دیگر آن ساده و قطر بیشتری دارد. شیار این پیچ برای باز کردن و بستن، در قسمت بدون شیار قرار دارد. استاندارد din 927 برای این پیچ لحاظ شده است.

Treaded Rod

در میان استاد بولت‌ها این نوع پیچ یک استوانه بلند است که تمام آن دارای رزوه است. بیشترین کاربرد این پیچ برای سازه‌های چوبی است. این پیچ‌ها را به عنوان پیچ‌های متری نیز می‌شناسند. استاندارد به کار رفته در آن din 975 است و برای استحکام بیشتر از مهره نیز استفاده می‌شود.

Double end Stud

برای معرفی این پیچ بدون گل می‌توان گفت یک استوانه است که دو انتهای آن دارای رزوه است و قسمت میانی آن صاف، بدون رزوه و بلند است. قسمت اتصال ساده به قسمت رزوه از قطر کمتری برخوردار است. نکته مهم این است که در یک انتهای این پیچ یک راهنما وجود دارد.

 

سخن پایانی

اگر به پیچ‌های بدون سر نیاز دارید، از بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات صنعتی، بولت صنعت تهیه کنید. این فروشگاه بزرگ با تکمیل سبد محصولات فروش خود نیاز بسیاری از صنعتگران را برای تهیه انواع اتصالات از جمله پیچ بدون گل برآورده کرده است. ارسال به تمام نقاط ایران، تضمین کیفیت و قیمت مناسب برخی از خدمات این مجموعه است. با مراجعه به سایت بولت صنعت سفارشات خود را در حجم بالا ثبت کنید.

دسته‌بندی: پیچ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. ابراهیم تقوی 17 دی, 1401 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  2. جمشید احمدی 23 دی, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحات خوبتون

  3. حیدر ترابی 24 دی, 1401 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  4. غلامحسین شکیبا 24 دی, 1401 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  5. رمضان طالب زاده 24 دی, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  6. حامد عبدی 25 خرداد, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    اینا فوق العادن

  7. بهنام حسین زاده 28 خرداد, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    متشکرم

  8. بهروز وکیلی 1 تیر, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    چقد خوبین شما

  9. حسین قربانی 11 تیر, 1402 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  10. حمیدرضا طباطبائی 13 تیر, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا!

  11. عبدالرضا شکیبا 13 تیر, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

  12. محمدعلی حبیبی 15 تیر, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    aaaaliii bood

  13. جواد مومنی 24 تیر, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  14. مسعود هامون 28 تیر, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    عاااااااااااالی

  15. میثم تابش 30 تیر, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید