آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

تفاوت پیچ خشکه و آهنی چیست؟

مقایسه پیچ خشکه با پیچ آهنی در صنایع مختلف از […]

مقایسه پیچ خشکه با پیچ آهنی

در صنایع مختلف از پیچ و مهره‌ های مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از این پیچ‌ها دارای ویژگی‌های خاصی بوده و متناسب با این ویژگی‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند. در این میان، پیچ خشکه و پیچ آهنی از جمله پیچ‌های پرکاربرد به شمار می‌آیند.

این محصولات نیز دارای مشخصات منحصر به فردی هستند. به همین جهت نیز از آنها در موارد متفاوتی استفاده می‌شود. کاربران این محصولات ممکن است با تفاوت پیچ خشکه و پیچ آهنی آشنا نبوده و یا از شباهت‌های آنها با هم نیز خبر نداشته باشند.

از این رو در این مطلب قصد داریم به مقایسه این دو نوع پیچ پرداخته، ویژگی‌ها و کاربرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید و اطلاعات خود را در این زمینه، کامل کنید.

پیچ خشکه چیست؟

معرفی کامل پیچ خشکه

 

یکی از پیچ‌هایی که در بازار خرید و فروش انواع پیچ و مهره دارای خریداران زیادی بوده و تقاضا برای مصرف آن بالا می‌باشد، پیچ خشکه است. شاید برای مخاطبان این مطلب، این سؤال پیش می‌آید که منظور از خشکه در نام این نوع پیچ، چیست؟ در جواب باید به این موضوع اشاره کرد که منظور از خشکه، همان فولاد است؛ بنابراین منظور از پیچ خشکه در واقع همان پیچ‌های فولادی هستند.

در ساخت این پیچ‌ها از کربن استیل استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز استحکام و ماندگاری این پیچ‌ها در مقایسه با بسیاری دیگر از انواع پیچ‌ها، بسیار بالا است. شکل ظاهری این پیچ‌ها به صورت استوانه است. اطراف این استوانه نیز شیارهایی مارپیچی طراحی شده است که به این ترتیب، اتصال دو قطعه به هم به صورت مطمئن انجام می‌شود.

مشخصات پیچ خشکه

یکی از مواردی که لازم است برای بررسی تفاوت پیچ خشکه و پیچ آهنی به آن توجه داشته باشیم، مشخصات هر کدام از این پیچ‌ها می‌باشد.

در بررسی مشخصات پیچ خشکه باید به این امر اشاره‌ای داشته باشیم که فولاد مورد استفاده در ساخت آن به صورت ضدزنگ است. از این رو در شرایط مختلفی می‌توان از آنها استفاده نمود.

این پیچ‌ها با توجه به شکل ظاهری، نوع رزوه پیچ و گرید و دیگر خصوصیات به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

به عنوان مثال بر حسب دنده‌های پیچ، می‌توان این نوع از پیچ‌ها را به انواع دنده میلی‌متر، درشت و معمولی تقسیم کرد. در ضمن لازم به ذکر است که پیچ خشکه را می‌توان در دو نوع نیم دنده و تمام دنده در بازار پیدا کرد.

بر اساس گرید نیز پیچ خشکه در گریدهای 10.9، 8.8 و 12 تولید می‌شود. نوع دیگر تقسیم بندی این محصولات مربوط به گالوانیزه سرد و گرم بودن آنها است. در ضمن برای پوشش دهی آنها از داکرومات نیز استفاده می‌شود.

استانداردهای تولید پیچ خشکه

در بررسی تفاوت پیچ خشکه و پیچ آهنی باید در مورد استانداردهای تولید این محصولات نیز بحث کنیم. استاندارد تولید پیچ خشکه عبارتند از:

  • تولید پیچ خشکه در گریدهای مختلف
  • استفاده از کربن متوسط در ساخت آنها
  • تحمل 80 کیلوگرم وزن به ازای هر میلی‌متر مربع از سطح خود
  • استفاده از فولاد ضدزنگ

برای خواندن مقاله استانداردهای پیچ و مهره کلیک کنید.

کاربرد پیچ خشکه

برای این که بتوانیم تفاوت پیچ خشکه و معمولی را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا با کاربرد هر کدام از آنها نیز آشنایی داشته باشیم.

از موارد کاربرد پیچ خشکه می‌توان به موارد زیر اشاره‌ای داشت:

  • استفاده در صنعت ماشین سازی
  • استفاده در صنعت ساختمان سازی
  • استفاده در صنایع نفتی
  • استفاده در ساخت سوله‌های مختلف
  • استفاده برای ساخت قطعات دستگاه‌های مختلف
  • استفاده در صنعت کشتی سازی
  • استفاده در صنعت پتروشیمی
  • و …

پیچ آهنی چیست؟

معرفی کامل پیچ آهنی

 

نوع دیگر پیچ‌های پرمصرف موجود در بازار، پیچ‌ آهنی می‌باشد. این پیچ‌ها همان‌گونه که از نام آنها هم پیدا است با استفاده از آهن تولید می‌شوند. به همین دلیل نیز می‌توان گفت که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند.

قیمت این نوع از پیچ در مقایسه با قیمت پیچ خشکه، کمتر است. به همین سبب نیز در مقایسه با آن، بیشتر مورد توجه صنعتگران در صنایع مختلف قرار می‌گیرند.

از این رو تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد است؛ اما در بیان تفاوت پیچ خشکه و پیچ آهنی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این محصول دارای مقاومت پایین و در نتیجه، طول عمر کمتری می‌باشد.

با توجه به این مسئله از پیچ آهنی در مواردی که نیاز است تا اتصالات به صورت مستحکم و برای طولانی مدت به هم وصل شوند، نمی‌توان استفاده نمود.

مشخصات پیچ آهنی

از مشخصات بارز پیچ‌های آهنی می‌توان به شکل ظاهری آنها اشاره نمود. این پیچ‌ها دارای سرهایی به شکل شش گوش هستند.

این سر به استوانه‌ای که به صورت مارپیچ دنده شده است می‌چسبد. البته در گذشته این پیچ‌ها به صورت درشت دنده تولید می‌شدند؛ اما با توجه به محدودیت‌های استفاده از آنها، امروزه استفاده از این پیچ‌ها منسوخ شده است.

در ساخت آنها از مفتول‌های پیچ و مهره استفاده می‌شود. بعد از کشیدن این مفتول‌ها، این پیچ‌ها قالب گیری می‌شوند. تولید این پیچ‌ها در گرید 8/5 رایج است. شما می‌توانید این محصولات را در دو نوع نیم دنده و تمام دهنده تهیه کنید. البته استفاده از نوع تمام دنده این پیچ‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند بسیار رایج می‌باشد.

توجه داشته باشید که امروزه تولید انواع پیچ آهنی گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات نیز رواج یافته است. با توجه به شرایط و محل استفاده از این پیچ‌ها می‌توانید هر نوع از آن را تهیه کنید. پیچ آهنی داکرومات در مقایسه با انواع دیگر دارای کیفیت و در نتیجه، طول عمر بیشتری است.

این پیچ‌ها به تناسب نوع تولید خود دارای استحکام خمشی و کششی پایینی بوده و ممکن است در صورت قرار گرفتن تحت فشار زیاد به سرعت بشکنند.

استانداردهای پیچ آهنی

از استانداردهایی که در تولید پیچ آهنی به آنها توجه می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده از کربن کمتر نسبت به پیچ‌های خشکه
  • تولید در کلاس 4.6، 4.8 و 5.6 و 5.8 تولید
  • تولید به صورت رزوه بلند و تمام دنده
  • عدم اعمال عملیات حرارتی و سخت کاری
  • استفاده از روش گالوانیزه سرد برای پوشش دهی

کاربرد پیچ آهنی

آشنایی با کاربرد پیچ آهنی از دیگر مواردی است که باید در بررسی تفاوت پیچ خشکه و پیچ آهنی به آن توجه کنیم.

در ذکر کاربرد پیچ آهنی باید به این مورد اشاره نمود که به دلیل متریال به کار رفته در تولید این محصولات و ویژگی‌های ساختاری که دارند نمی‌توان از آنها در صنایعی که استحکام و دوام اتصالات، مد نظر قرار می‌گیرد استفاده نمود.

از این رو از این پیچ‌ها معمولاً برای ساخت قطعات و برقراری اتصال میان قطعاتی که در آنها نیاز نیست تا پیچ‌ها، فشار زیادی را تحمل کنند استفاده می‌شود.

شباهت‌های پیچ خشکه و پیچ آهنی

اغلب کاربران تصور می‌کنند که این دو نوع پیچ، هیچ گونه وجه تشابهی با هم ندارند. این در حالی است که طبق نظر کارشناسان و نتایج مقایسه پیچ خشکه و پیچ آهنی، شباهت‌هایی هم میان این نوع محصول وجود دارد.

یکی از این شباهت‌ها، آسیب پذیر بودن هر دوی آنها در برابر عوامل مخربی چون عوامل شیمیایی و خورنده است. برای رفع این مشکلات نیز تولیدکنندگان از پوشش گالوانیزه بر روی آنها استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید این دو نوع پیچ را به صورت آبکاری با داکرومات و گالوانیزه تهیه کنید. در ضمن تولیدکنندگان این پیچ‌ها، هر دوی آنها را در گرید های مختلفی تولید کرده و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

تفاوت‌های پیچ خشکه و پیچ آهنی

حال نوبت به آشنایی با تفاوت پیچ خشکه و پیچ آهنی می‌رسد. اگر تا به این قسمت از مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید حتماً با موارد تفاوت این دو محصول، آشنایی خواهید داشت؛ اما اگر بخواهیم به صورت کلی این تفاوت‌ها را مرور کنیم باید موارد زیر را نام ببریم:

  • در تولید پیچ آهنی از کربن کمتری استفاده می‌شود. این در حالی است که متریال اصلی به کار رفته در تولید پیچ خشکه، کربن متوسط می‌باشد.
  • پیچ خشکه به همراه عملیات حرارتی و در کلاس 8.8 تولید می‌شود؛ اما پیچ آهنی با کلاس 4.8 و 5.6 تولید شده است.
  • پیچ آهنی به دلیل استفاده کربن کم در ساختار آن به صورت نرم بوده و قابلیت چکش خواری دارد؛ اما پیچ خشکه این خاصیت را ندارد.
  • به دلیل انعطاف پذیری پیچ آهنی می‌توان از آن در اتصالات کم تنش مورد استفاده قرار داد اما پیچ خشکه برای اتصالات پرفشار و سنگین، گزینه مناسبی است.

کلام آخر

پیچ‌های آهنی و خشکه از جمله پیچ‌های پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. این پیچ‌ها با استفاده از متریال مختلف و با روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

از این رو موارد استفاده از آنها با هم فرق دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا کاربران قبل از اقدام به خرید هر کدام از آنها با موارد تفاوت پیچ خشکه و پیچ آهنی آشنا باشند. در این حالت می‌توانند متناسب با کاربری مد نظر، بهترین گزینه را انتخاب کنند.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. یدالله مرتضوی 12 خرداد, 1401 در 2:05 ق.ظ - پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین موفق باشین

  2. بهزاد اخوان 14 خرداد, 1401 در 3:05 ق.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  3. حسن گلپایگانی 15 خرداد, 1401 در 2:05 ب.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  4. یدالله شهبازی 16 مرداد, 1401 در 6:05 ب.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  5. اکبر خمسه 21 مرداد, 1401 در 8:05 ق.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا!

  6. رضا عزیزی 19 آبان, 1401 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  7. سجاد فتاحی 20 آبان, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  8. یوسف پناهی 21 آبان, 1401 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  9. مصطفی نوروزی 1 آذر, 1401 در 5:12 ق.ظ - پاسخ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  10. میثم عبادی 2 آذر, 1401 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  11. امیرحسین عبدالهی 23 خرداد, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    aaaaliii bood

  12. جمشید خلیلی 27 خرداد, 1402 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنید چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم؟

  13. محمد نامور 5 تیر, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

  14. اصغر تقوی 5 تیر, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    نویسنده این متن کیه؟

  15. میثم کاظمی 11 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    مهندس جان عالی بود