آخرین بروز رسانی: 30ام بهمن, 1401

انواع مهره شش‌ گوش کدام است؟

مهره شش‌ گوش چیست؟ سؤال اصلی‌ این است که مهره […]

مهره شش‌ گوش چیست؟

سؤال اصلی‌ این است که مهره شش‌گوش چیست؟ شاید با شنیدن نام مهره شش‌گوش، اولین تصویری که در ذهنتان ایجاد شود شش‌گوش بودن مهره باشد. باید بگوییم که درست است، زیرا نام این مهره با توجه به شکل ظاهری آن اعمال شده است. مهره شش‌گوش با استفاده از متریال پلاستیک، pvc،  فولاد و آهن تولید می شود.

به همین دلیل به این مهره‌ها مهره‌های پلاستیکی نیز می‌گویند. از انواع مهره شش‌گوش می توان به مهره شش‌گوش فولاد آلیاژی، مهره شش‌گوش استنلس استیل و مهره شش‌گوش کربن استیل اشاره کرد. این مهره جزو متداول‌ترین مهره‌ها است که در صنعت پیچ و مهره استفاده می شود. یکی از دلایل  پرکاربرد بودن آن، این است که این مهره استحکام بالایی دارد.

آشنایی با انواع مهره 

در قسمت قبل در جواب مهره شش‌ گوش چیست؟ آن را معرفی کردیم. در این قسمت به معرفی انواع مهره شش گوش می‌پردازیم.

مهره در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی داشته و گاهی در همه‌ صنایع کاربرد عمومی دارد. مهره، قطعه فلزی شکل است که دارای یک سوراخ بوده و قطعات دیگر را با یکدیگر با استفاده از پیچ متصل می کند.

از انواع مهره می توان به مهره آهنی و خشکه، مهره قفلی و مهره کاسه نمد، مهره واشر دار، مهره پرچی و… اشاره کرد. انواع مهره در ابعاد مختلف به صورت نازک و کوچک‌ و آلیاژی و… تولید شده‌اند. بولت صنعت عرضه‌کننده همه این محصولات است.

مهره آهنی

معرفی مهره آهنی

مهره آهنی با استفاده از متریال آهن تولید شده و کیفیت بالایی دارد. این مهره در ارتفاع و ضخامت‌های مختلف تولید شده است. این مهره به صورت گالوانیزه یا سیاه تولید شده و در شرایط محیطی مختلف استفاده می‌شود. همچنین بر اساس استاندارد DIN 934 تولید می‌شود. این مهره در صنعت کاربرد فراوانی دارد.

مهره خشکه

معرفی مهره خشکه

در بررسی مهره شش‌گوش چیست؟ لازم است مهره خشکه را نیز معرفی کنیم. مهره خشکه با استفاده از متریال فولاد تولید شده و دارای سایزبندی‌های مختلف است. این مهره با استفاده از استاندارد DIN 934 تولید شده و دارای قابلیت تراش خوردن است. هرچه مهره خشکه، گوگرد بالاتری داشته باشد میزان تراش خوری آن بالاتر می‌رود. همچنین استحکام بالایی داشته و خاصیت چکش‌خواری قابل‌ توجهی دارد. مقاومت مهره خشکه در برابر خوردگی بالا است.

زیبایی ظاهری این مهره از دیگر خصوصیات مثبت آن به شمار می‌رود. به علاوه مهره خشکه به روکش محافظ نیاز ندارند؛ اما دارای خاصیت مغناطیسی ضعیفی است. این مهره‌ها به آهنربا جذب نمی‌شوند. معمولاً این مهره‌ها به دلیل داشتن ظاهر زیبا در لوازم‌خانگی و اتومبیل‌ها و… استفاده می‌شوند.

مهره قفلی 

معرفی مهره قفلی

برای استحکام بیشتر از مهره قفلی استفاده می‌کنند. نام دیگر این مهره، کاسه نمدی است. بیشتر صنعت‌کاران ترجیح می‌دهند از مهره‌های قفلی بهره ببرند. به مجموعه‌ای از مهره، مهره‌های قفلی می‌گویند که یک قسمت مخروطی در بالای آنها وجود داشته باشد. این قسمت مخروطی از باز شدن پیچ و مهره جلوگیری می‌کند. جنس این مهره از فولاد خشکه و آهن بوده و طبق استاندارد DIN 980 تولید می‌شود. با توجه به شرایط محیطی این مهره به صورت گالوانیزه و سیاه کاربرد دارد.

مهره کاسه نمد

مهره کاسه نمدی در انتهای خود یک قسمت پلاستیکی دارد و از باز شدن مهره جلوگیری می‌کند. این مورد نیز جزو انواع مهره شش‌گوش به شمار می‌رود.

مهره واشر دار 

معرفی مهره واشردار

در انتهای مهره واشردار، یک واشر قرار دارد. بیشترین کاربرد این مهره در صنعت خودروسازی است. مهره واشر دار در جنس‌های استیل و فولادی و آهنی تولید می‌شود. مهره واشر دار با استفاده از استاندارد DIN 6923  تولید می‌شود. این مدل از مهره به واشر اضافی نیاز نداشته و سبب ایجاد یک اتصال محکم و خوب می‌شود. در داخل واشر یکسری اشیا وجود دارد که سبب سفت شدن مهره می‌شود. با وجود این شیارها مهره به راحتی باز یا شل نمی‌شود.

مهره پرچی 

معرفی مهره پرچی

این مهره‌ها در انواع مختلف تولید شده و مصارف گوناگونی دارند. جایگذاری مهره پرچی در قطعاتی که دارای قسمت‌های توخالی و ضخامت کم هستند بسیار راحت است. استفاده از این مهره‌ها بهترین راه برای ایجاد یک اتصال محکم است. به راحتی می‌توانید با استفاده از ابزارهای دستی این مهره‌ها را جایگذاری کنید. از جمله مزایای استفاده از این نوع مهره را می‌توان به امکان نصب بر روی ورقه فلزی و ایجاد مطمئن رزوه بر روی ورق اشاره کرد. همانطور که اشاره کردیم می‌توانید بر روی قطعات توخالی پروفیل یا مکان‌هایی که دسترسی به پشت‌کار وجود ندارد از این مهره‌ها استفاده کنید.

مهره Hv

معرفی مهره HV

در این بخش از مقاله مهره شش‌گوش چیست نوع دیگری از مهره را معرفی خواهیم کرد. مهره HV برای متصل کردن پیچ کاربرد داشته و شش‌گوشی هستند. اندازه آچارخور مهره HV بیشتر بوده و به آنها مهره گل درشت می‌گویند. معمولاً در بازار ایران این مهره‌ها با استفاده از متریال فولاد با کربن متوسط تولید می‌شوند. این مهره مطابق با استاندارد ISO 898-2 تولید شده است.

مهره باریک 

معرفی مهره باریک

مهره باریک با استفاده از متریال آهن تولید شده و دارای انواع مختلف نظیر داکرومات و گالوانیزه و سیاه است. این مهره دارای تنوع در جنس است و علت آن شرایط مختلف آب و هوایی اقلیم‌های گوناگون است. این مهره با استاندارد DIN431 تولید می‌شود.

همچنین در ابعاد مختلف تولید شده و با استفاده از متریالی نظیر فولاد و استیل آهن و تیتانیوم تولید و عرضه می‌شود.

مهره جوشی

معرفی مهره جوشی

به اتصالاتی که به صورت حفره رزوه شده و چهارپر است مهره جوشی می‌گویند. این مهره را می‌توانید به محل مورد نظر جوش دهید. همچنین برای فیکس کردن اتصالات پیچ و مهره ای می‌توانید از مهره جوشی بهره ببرید. جنس آن از آهن یا استنلس استیل است. با توجه به شرایط محیطی به صورت گالوانیزه یا سیاه و استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مهره بر اساس استانداردهای din 928 و Din 929 تولید می‌شود. مهره جوشی در صنایع کاربردهای بسیار زیادی دارد. متأسفانه مهره جوشی قابلیت باز شدن مجدد ندارد و به همین دلیل در مکان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به باز کردن دوباره نباشد.

مهره بلند

معرفی مهره بلند

در مکان‌هایی که به ارتفاع زیاد نیاز باشد از این مهره بلند استفاده می‌شود. این مهره با استانداردهای DIN 1479، DIN 9071 ‌و DIN 1479، DIN 6334 تولید می‌شود. این مهره در سایزهای مختلف نظیر M16*40,M8*25-M6*25 و … تولید می‌شود.

مهره چاکدار

معرفی مهره چاکدار

یکی از انواع مهره شش‌گوش، مهره چاکدار است. مهره یک سری زوائد در قسمت بالای خود دارد و به همین دلیل از باز شدن مجدد مهره و پیچ جلوگیری می‌کند. این مهره دارای انواع مختلفی نظیر Slotted و Castle است.

مهره سربسته

معرفی مهره سربسته

در جواب مهره شش‌گوش چیست اشاره کردیم این که مهره‌ها دارای انواع مختلفی هستند و یکی از این مهره‌ها، مهره سربسته است. این مهره دارای ظاهر زیبایی‌ است و به عنوان تزیین استفاده می‌شود. به عنوان مثال در صنایع ساخت لوازم‌خانگی و موتور سازی دوچرخه‌سازی و صنایع آب و… استفاده می‌شود. این مهره دارای یک کلاه گنبدی شکل می‌باشد.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

 

 

سوالات متداول

پرفروش ترین محصولات مهره های شش گوش Hex Nuts چیست؟

از پرفروش ترین مهره های شش گوش در بولت صنعت می توان به مهره آهنی، خشکه، واشردار و کاسه نمد اشاره کرد.

انواع مهره شش گوش کدام است؟

از انواع مهره های شش‌گوش می توان به مهره شش‌گوش فولاد آلیاژی، مهره شش‌گوش استنلس استیل و مهره شش‌گوش کربن استیل اشاره کرد. این مهره جزو متداول‌ترین مهره‌ها است که در صنعت پیچ و مهره استفاده می شود. یکی از دلایل پرکاربرد بودن آن، این است که این مهره استحکام بالایی دارد.

دسته‌بندی: مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. سیدحسین ایرانی 13 مرداد, 1401 در 0:05 ق.ظ - پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  2. جلال کریمی 13 مرداد, 1401 در 9:05 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  3. امیرحسین رضوی 15 مرداد, 1401 در 10:05 ق.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا

  4. جعفر بابایی 15 مرداد, 1401 در 5:05 ب.ظ - پاسخ

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  5. مجید آدینه 20 مرداد, 1401 در 3:05 ق.ظ - پاسخ

    شادکام و سلامت باشید

  6. غلام حسین زاده 23 مرداد, 1401 در 10:05 ب.ظ - پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

  7. روح الله صمدی 20 آبان, 1401 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  8. محمدرضا طباطبایی 20 آبان, 1401 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود

  9. جلال نعمتی 21 آبان, 1401 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  10. سیدمحمد مختاری 24 آبان, 1401 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  11. جعفر خوئینی ها 23 خرداد, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    متشکرم

  12. محمدحسین مقدم 24 خرداد, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  13. غلامرضا جلالی 27 خرداد, 1402 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  14. حبیب میرزایی 31 خرداد, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    عاااااااااااالی

  15. عزیز احمدیان 1 تیر, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    aaaaliii bood