آخرین بروز رسانی: 24ام اردیبهشت, 1402

پیچ معمولی چیست و چه کاربردی دارد؟

ویژگی پیچ های معمولی کدام است؟ در صنایع مختلف و […]

ویژگی پیچ های معمولی کدام است؟

در صنایع مختلف و پروژه‌های ساختمانی آنچه بیشتر به چشم می‌آید، ماشین آلات بزرگ هستند. اما کسانی که در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند، می‌دانند ضروری‌ترین قطعات پیچ و مهره‌ها هستند. هر چه متریال‌ها با دوام و مستحکم باشند و ماشین آلات راندمان بالایی داشته باشند، اما بدون پیچ و مهره‌ ها هیچ صنعتی نمی‌تواند ادامه فعالیت بدهد. تنوع در پیچ‌ها از نظر کاربرد، متریال و سایز بسیار متنوع است. در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور اجمالی آنچه باید در مورد پیچ‌ معمولی بدانید را توضیح دهیم.

 

پیچ معمولی چیست؟

پیچ معمولی چیست؟ برای اتصال سازه‌ها به یکدیگر می‌توان از فرایند جوشکاری نیز استفاده کرد، اما استفاده از پیچ و مهره‌ها برای اتصال قطعات به یکدیگر علاوه بر اینکه استحکام سازه را افزایش می‌دهند، از ایمنی بالاتری نیز برخوردار هستند. یکی از انواع پیچ‌ ها که کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد، پیچ معمولی است. پیچ معمولی را که با عنوان پیچ غیر خودکار نیز می‌شناسند، از نظر ظاهری یک استوانه رزوه دار است که دارای گل پیچ‎ های متنوع است. به دلیل کاربرد گسترده، تولیدکنندگان پیچ معمولی این پیچ را در طول و قطرهای متنوع تولید می‌کنند تا در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

 

کاربرد پیچ معمولی

پیچ‌های معمولی که بیشتر از فولاد نرم ساخته می‌شوند، در سازه‌های موقتی و سازه‌های سبک بیشترین کاربرد را دارند. علاوه بر این از دیگر کاربردهای مهم این پیچ می‌توان به عنوان یک اتصال دهنده کمکی اشاره کرد. برای سازه‌هایی که قطعات آن‌ها از طریق جوش به یکدیگر وصل شده‌اند، از پیچ معمولی برای مقاومت بیشتر در کنار اتصال جوش استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید، برای استحکام بیشتر این پیچ‌ها باید از مهره استفاده کرد.

 

کاربرد پیچ معمولی

 

 

انواع پیچ معمولی

به طور کلی می‌توان گفت پیچ‌های معمولی در انواع اتاقی، جوشی، شش گوش، استوانه‌ای و آلن طراحی و تولید می‌شوند.

 

پیچ اتاقی

می‌توان گفت این پیچ، از سه قسمت تشکیل شده است، قسمت پایینی دارای رزوه و بلندتر است و قسمت بالایی بدون رزوه و به صورت مربع است که به گل پیچ متصل شده است. قسمت سوم گل پیچ است که شبیه به یک قارچ یا یک عدس دیده می‌شود. بخش مربع زیر گل پیچ گرد، این امکان را فراهم می‌کند تا پیچ به طور کامل در فضای مورد نظر قرار گرفته و دچار هرزگی نشود. پس از اتصال دو قطعه به یکدیگر توسط این پیچ باید توسط مهره اتصال را محکم‌تر کنید.

تنوع در پیچ‌های اتاقی از نظر متریال و سایز بسیار است و شما می‌توانید با توجه به نوع نیاز خود پیج مورد نظر را خریداری کنید. تولید کنندگان طول این پیچ را تا ۲۰ سانتیمتر و قطر آن را تا ۱٫۵ سانتیمتر در نظر گرفته اند. پیچ‌های اتاقی را می‌توانید در دو نوع سیاه و گالوانیزه، در گرید پایین ۴٫۶ و گرید بالا ۸٫۸ خریداری کنید. در میان انواع پیچ معمولی، پیچ اتاقی آهنی و استیل جز پرکاربردترین پیچ‌ها محسوب می‌شوند، چرا که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند.

در ابتدا این پیچ با هدف ساخت اتاق چوبی برای کامیون‌ها تولید شد که از آن به بعد این پیچ به عنوان پیچ اتاقی شناخته می‌شود. اما امروزه این پیچ علاوه بر صنعت خودروسازی، به دلیل طراحی خاصی که دارد، در صنعت چوب برای اتصال میز و صندلی، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اتصال گاردریل خیابان‌ها نیز از این پیچ استفاده می‌شود و به همین دلیل این پیچ را با نام پیچ گاردریلی نیز می‌شناسند. معمولاً برای اتصال گاردریل‎ها، از نوع آبکاری گالوانیزه استفاده می‌کنند تا از زنگ زدگی آن جلوگیری شود.

 

پیچ جوشی

شکل ظاهری پیچ جوشی با سایر پیچ‌ها بسیار متفاوت است. یک استوانه رزوه دار با یک کلاهک مدور صاف که هیچ شیاری برای استفاده از آچار بر روی آن وجود ندارد، چرا که این پیچ‌ها باید از طریق جوشکاری توسط دستگاه‌های مخصوص به سطح مورد نظر متصل شوند. زمانی که پیچ بر روی یک سطح فولادی یا برنجی توسط دستگاه‌های مخصوص با جوشکاری متصل شد، قطعه مورد نظر بر روی پیچ قرار گرفته و با مهره اتصال محکم می‌شود. از مزیت این پیچ‎ها عدم نیاز به سوراخکاری و اتصال سریع است.

در میان انواع پیچ معمولی، این پیچ در دو جنس مختلف، با روکش مسی و استیل تولید می‌شود.
از جمله صنایع مهم که از پیچ‌های جوشی در تعداد بالا استفاده می‌کنند، صنایع الکترونیک و مخابرات هستند.

 

پیچ شش گوش

پیچ‌های شش گوش را با نام پیچ آچار خور نیز می‌شناسند. از مشخصات ظاهری پیچ شش گوش این است که یک استوانه تمام رزوه است که بر روی آن یک گل پیچ شش گوش قرار گرفته است. گل پیچ این پیچ‌ها می‌تواند درشت یا ریز باشد یا استوانه آن‌ها می‌تواند تمام رزوه یا نیمه رزوه باشد. دقت داشته باشید گل پیچ‌هایی که از ارتفاع و عرض بیشتری برخوردار هستند، در برابر فشار‌ها مقاومت بیشتری دارند.

از نظر متریال پیچ‌ های شش گوش در انواع آهنی، فولادی و استیل تولید می‌شوند که هر یک دارای گریدهای متفاوتی هستند. تنوع در پیچ‌های شش گوش بسیار است، بنابراین قبل از خرید توصیه می‌شود، علاوه بر قطر و ارتفاع به جنس و کلاس پیچ نیز دقت کنید.

در میان انواع پیچ معمولی، معمولا از پیچ شش گوش استیل برای فضاهایی که رطوبت وجود دارد، استفاده می‌شود تا دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود.

 

پیچ استوانه‌ای

پیچ استوانه را با نام پیچ ماشینی یا سرگرد نیز می‌شناسند. به دلیل اینکه این پیچ‌ها دارای نوک تیز نیستند و سطح صافی دارند به آن‌ها پیچ ماشینی گفته می‌شود. شکل ظاهری این پیچ یک استوانه کاملاً رزوه دار و فاقد نوک تیز است.

گل پیچ‌ها به صورت آلنی یا دو سو هستند و می‌توانید در دو گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ آن‌ها را خریداری کنید.

برای بسیاری از اتصالات در صنایع مختلف از جمله هواپیماسازی، کشتی سازی، صنعت چوب، بافندگی و چاپ از این پیچ معمولی استفاده می‌کنند. این پیچ در نوع استیل بیشتر در صنایع دریایی استفاده می‌شود. همچنین در صنعت برق و صنعت لوازم خانگی نیز کاربرد بسیاری دارد.

 

پیچ آلنی

ظاهر این پیچ یک استوانه تمام رزوه یا نیمه رزوه است که گل پیچ‌های آن بیشتر به صورت سر تخت یا سر استوانه‌ای است. این محصول در گرید‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شود. نسبت به سایر پیچ‎ها، پیچ‌های آلن اتصال راحت‌تری را ایجاد می‌کنند. به این معنا که برای باز و بسته کردن سایر پیچ‌ها باید از آچار فرانسه استفاده کرد اما برای پیچ‌های آلن بدون نیاز به فضای زیاد، می‌توان با آلن پیچ را محکم کرد. همچنین سرعت کار با پیچ آلن بیشتر می‌شود، چرا که آلن از جای خود خارج نمی‌شود. تنوع در پیچ‌های آلن نیز بسیار زیاد است، می‌توانید آن‌ها را با گل پیچ‌های متنوع خریداری کنید.

مهم‌ترین کاربرد این نوع پیچ‌ معمولی در اتصالات ماشین آلات نیروگاه‎ها، کارخانه‌ها و صنعت خودروسازی است.

 

سخن پایانی

پیچ‌ معمولی دارای طیف گسترده‌ای است که متناسب با نوع کاربردی که دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بولت صنعت از جمله فروشگاه‌های قدرتمندی است که توانسته تنوع بی‌نظیری از انواع پیچ و مهره‌ها را برای فروش در اختیار داشته باشد. با توجه به اینکه صنایع مختلفی در حال فعالیت هستند و هر یک از صنایع برای اتصالات به پیچ‌های مختلفی نیاز دارند، بولت صنعت این توانایی را دارد که انواع پیچ و مهره‌های مورد نیاز صنعتگران را فراهم و در حجم بالا به فروش برساند.

تنها کافیست با مراجعه به سایت بولت صنعت با لیست بلند بالای انواع پیچ‌ها آشنا شوید و سفارش خود را ثبت کنید. ارسال به سراسر کشور، قیمت پایین به دلیل حذف واسطه‎ها، تضمین کیفیت و ارسال به موقع از جمله تعهدات این مجموعه بزرگ به صنعتگران است.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. غلامحسین عسگری 23 دی, 1401 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  2. سعید صادقی 23 خرداد, 1402 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    حرفتون خیلی عالیه

  3. مجتبی محسنی 24 خرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    afarin matlab khobi bood

  4. احمد قنبری 26 خرداد, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    اینا فوق العادن

  5. محمدجواد فرهادی 26 خرداد, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    ایول

  6. بهمن مرتضوی 31 خرداد, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    شادکام و سلامت باشید

  7. بهنام علیزاده 31 خرداد, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  8. حبیب حمیدی 1 تیر, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  9. اکبر رحمانیان 6 تیر, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    دستخوش

  10. حبیب الله ملک 12 تیر, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  11. حسینعلی نعمت زاده 18 تیر, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    متشکرم

  12. رحیم کلانتری 19 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    مرسی

  13. امین 19 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    حرف نداشت👌🏻

  14. شهرام منصوری 20 تیر, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  15. سیدحسین باستانی 22 تیر, 1402 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  16. فرهاد خلیلی 29 تیر, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره