آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

مقایسه پیچ و مهره داکرومات و استیل

تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل در چیست؟ در […]

تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل در چیست؟

در یک نگاه کلی، تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل در میزان مقاومت در مقابل کشسانی و همچنین اکسید شدن است. از مهم‌ترین تفاوتی که این دو نوع پیچ و مهره با هم دارند، می توان به نوع آبکاری آن‌ها اشاره کرد.

جنس پیچ‌ های استیل از فلز ضد زنگ استیل است. در حالی ‌که پیچ‌های داکرومات از آهن با روکشی از داکرومات ساخته شده‌اند. روکش داکرومات این پیچ‌ها نیز از مقدار معینی فلز نیکل و روی تشکیل شده است؛ بنابراین می‌توان گفت این دو پیچ‌ها از نظر ساختاری تفاوت زیادی با هم دارند. به طوری که پیچ‌های داکرومات ساختاری چندلایه دارند. در حالی‌ که پیچ‌های استیل به طور کامل از استیل ساخته شده و ساختاری یکنواخت دارند.

به منظور آشنایی مخاطبان عزیز با ویژگی‌های این پیچ و مهره‌ها و مقایسه تفاوت آن‌ها، ابتدا به بررسی پیچ‌های داکرومات و استیل پرداخته و سپس به مقایسه آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پیچ و مهره داکرومات چیست؟

پیچ و مهره داکرومات، جدیدترین نسل پیچ و مهره می‌باشد. این پیچ‌ها کاربردهای فراوان در صنعت دارند. از ویژگی‌های این پیچ‌ها می‌توان به سازگاری بالا با پوشش‌های دیگر اشاره نمود.

تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل در میزان مقاومت بالای پیچ‌های داکرومات در مقابل حرارت و خوردگی می‌باشد. این مقاومت نیز به دلیل وجود روکش خاص بر روی آن است.

نام داکرومات از یک برند گرفته شده است که محصولات آن در عملیات آبکاری کاربرد دارند. آبکاری پیچ‌های داکرومات بر پایه ترکیب آلومینیوم و فلز روی است. این آبکاری سبب بالا رفتن خاصیت چسبندگی، مقاومت در مقابل زنگ زدن و حرارت می‌شود. همچنین شکست هیدروژنی و ترد شدن پیچ‌های داکرومات را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

نحوه آبکاری پیچ و مهره داکرومات

نحوه آبکاری پیچ و مهره داکرومات

پس ‌از آنکه سطح پیچ‌ها توسط فلز روی و آلومینیوم پوشش داده شد، باید بلافاصله اقدامات لازم برای خشک‌کردن پیچ‌ها صورت گیرد. ذرات اضافه موجود بر روی پیچ‌ها نیز به وسیله عملیات سانتریفیوژ جداسازی می‌شوند. حال نوبت به آبکاری این محصولات می‌رسد.

آبکاری پیچ‌های داکرومات، یکی از مناسب‌ترین روش‌های آبکاری بوده و معایب گالوانیزه گرم را ندارد. از این ‌رو سبب افزایش مقاومت پیچ داکرومات می‌شود. در آبکاری پیچ‌های داکرومات، این پیچ‌ها درون محلول آبی تشکیل شده از ذرات ریز کرومات روی و آلومینیوم قرار می‌گیرند؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین موارد تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل در نحوه آبکاری این پیچ‌ها می‌باشد.

پس از قرارگیری پیچ‌ها در محلول، دمای آن را به میزان 100 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهند. اهمیت افزایش دمای محلول به همراه حلال‌های مخصوص، در شکل‌گیری ذرات موجود به‌ صورت پوششی بر روی پیچ‌های داکرومات می‌باشد.

پس از حرارت دهی به محلول، پیچ‌ها و مهره‌های داکرومات درون کوره‌ای با دمای حدود 300 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند. این کار به منظور تثبیت لایه پوششی بر روی پیچ و مهره‌ها و همچنین پخت کامل این لایه انجام می‌گیرد.

نکته: به منظور افزایش مقاومت پیچ و مهره‌ها در مقابل خوردگی، رطوبت و حرارت، عملیات فوق دوباره تکرار می‌شود.

مزایای پیچ و مهره داکرومات

پروسه آبکاری پیچ‌های داکرومات مزایای فراوانی نسبت به آبکاری سرد و گرم دارد. این عملیات باعث حذف ایرادات این روش‌های آبکاری‌ و افزایش کیفیت پیچ‌های داکرومات می‌شود. مزایای استفاده از پیچ‌های داکرومات عبارت‌اند از:

  • این پیچ‌ها و مهره‌ها دچار شکست هیدروژنی نمی‌شوند؛ زیرا در مراحل آبکاری از اسید برای پوشش قطعات پیچ‌های داکرومات استفاده نمی‌شود.
  • لازم به ذکر است یکی دیگر از موارد تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل در این است که استفاده از پیچ‌های داکرومات مشکل زیست‌محیطی ندارد؛ زیرا فاضلاب و مواد آلوده تولید نمی‌کنند.
  • از کروم سه ‌ظرفیتی در ساختار آنها استفاده می‌شود. علاوه بر آن در انواع جدید پیچ‌های داکرومات، عنصر کروم نیز به منظور استفاده از این محصولات در صنایع بهداشتی و غذایی حذف شده است.
  • خواص فیزیکی این پیچ‌ها به دلیل پخته شدن در دمای بالا، حفظ شده و مشکل تمپرینگ پیدا نمی‌کنند.
  • پیچ‌های داکرومات به دلیل عملیات سانتریفیوژ، ساختار و ضخامت پوششی یکسانی در تمام نقاط پیچ دارند.
  • پیچ‌های داکرومات دارای ضخامت پوششی پایین می‌باشند. این امر موجب سهولت در بسته شدن پیچ به مهره می‌شود.
  • پوشش داکرومات این پیچ‌ها دارای چسبندگی فوق‌العاده‌ای هستند.
  • مقاومت بالایی در مقابل عوامل مخرب مانند خوردگی، اکسیداسیون، حرارت و … دارند.
  • دارای ضریب اصطکاک پایین بوده و بنابراین به‌ آسانی باز و بسته می‌شوند.

انواع مختلف آبکاری پیچ و مهره داکرومات

انواع مختلف آبکاری پیچ و مهره داکرومات

همان‌طور که اشاره شد، مهم‌ترین تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل در نوع آبکاری آن‌ها می‌باشد. آبکاری در پیچ‌های داکرومات در 3 پایه انجام می‌پذیرد. این پایه‌ها عبارت‌اند از:

پایه 1: وزن لایه آبکاری 24 گرم بر مترمربع و ضخامت 5 الی 7 میکرومتر
پایه 2: وزن لایه آبکاری 36 گرم بر مترمربع و ضخامت 8 الی 10 میکرومتر
پایه 3: وزن لایه آبکاری 42 گرم بر مترمربع و ضخامت 10 الی 12 میکرومتر

نکته: پیچ‌های داکرومات موجود در پایه 2، در دو مرحله آبکاری شده و توانایی تحمل 1000 ساعت اسپری اسید را دارند.

ضخامت لایه داکرومات

ضخامت لایه داکرومات نسبت به لایه‌ای که در روش گالوانیزه ایجاد می‌شود، بسیار کمتر و در حدود 10 میکرومتر است. در عین‌ حال، دارای مقاومت بالاتری نسبت به سایر لایه‌ها می‌باشد. بر اساس آزمایش‌های انجام ‌شده، هر میکرون از لایه داکرومات می‌تواند 100 ساعت تست اسپری نمک با خاصیت خورندگی بالا را تحمل کند. در حالی ‌که این میزان در ورق‌های آبکاری شده به روش گالوانیزه در حدود 5 برابر ضعیف‌تر است.

کاربرد پیچ و مهره داکرومات در صنایع

شاخص‌ترین تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل، جدید بودن پیچ‌های داکرومات و کاربرد فراوان آن در صنایع مختلف است. برای اطمینان از اصالت این محصول می‌توانید آن را از شرکت بولت صنعت تهیه نمایید. محصولات این شرکت همگی دارای استاندارهای لازم بوده و مقاومت بالایی در مقابل شرایط مخرب دارند. با مراجعه به این شرکت ضمن اطلاع از قیمت پیچ و مهره داکرومات، می‌توانید این محصول را با قیمت مناسب خریداری نمایید.

پیچ‌های داکرومات را برای استفاده در صنایع مختلفی می‌توانید تهیه کنید. از جمله این صنایع عبارت‌اند از:

  • صنایع ساختمانی
  • خودروسازی
  • صنعت کشاورزی
  • صنایع ریلی و دریایی
  • صنایع پتروشیمی

پیچ و مهره استیل چیست؟

معرفی پیچ و مهره استیل

پیچ‌های استیل دارای کیفیت بالا بوده و استحکام زیادی در مقابل خورندگی و پوسیده شدن دارند. این پیچ‌ ها دارای شکل‌های مختلف در ابعاد گوناگون می‌باشند. به همین دلیل کاربرد فراوانی در صنایع مختلف مانند صنایع پتروشیمی و صنایع دریایی دارند.

انواع پیچ‌های استیل

پیچ‌های استیل دارای مدل‌های مختلف می‌باشند. از این رو می‌توان یکی از موارد تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل را در متنوع بودن مدل‌های پیچ استیل دانست. انواع پیچ‌ هایی که دارای جنس استیل هستند، عبارت‌اند از:

  • پیچ آلن استیل
  • پیچ استوانه‌ای
  • پیچ خودکار
  • پیچ سر خزینه
  • پیچ سر شش‌گوش
  • پیچ شیروانی
  • پیچ متری
  • پیچ مغزی

آلیاژ مورد استفاده در پیچ‌های استیل

به ‌طور معمول جنس پیچ و مهره‌ های استیل از فولاد ضدزنگ است. این پیچ‌ها در دو گرید تولید می‌شوند:

گرید 304: این پیچ‌ها از جنس استنلس استیل بوده و در ساختار آن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل وجود دارد. این پیچ‌ها دارای ابعادی بین 3 تا 36 میلی‌متر بوده و به شکل نیم دنده و تمام دنده تولید می‌شوند.

گرید 316: این پیچ‌ها از انواع پرمصرف پیچ استیل بوده و مقاومت بالایی در برابر انواع محلول‌های اسیدی و شیمیایی دارند. همچنین قیمت پیچ و مهره استیل تولید شده در این گرید مناسب بوده و خرید آن بسیار به‌صرفه می‌باشد.

مقایسه پیچ و مهره استیل و داکرومات از نظر اکسیداسیون و مقاومت کشسانی

در مقایسه این دو نوع پیچ و مهره باید بیان کنیم که مهمترین تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل، مربوط به نحوه آبکاری این پیچ‌ها است. در پیچ‌های استیل، تمام سطوح پیچ دارای ساختار یکنواخت هستند. همچنین از یک نوع فلز با ماهیت یکسان در سطح آن‌ها استفاده شده است. به همین جهت مقاومت یکسانی در مقابل اکسیده شدن دارند.

در حالی ‌که در پیچ‌های داکرومات یک لایه خارجی از جنس زینک بر روی لایه‌های دیگر قرار گرفته است. از این‌ رو می‌توان نتیجه گرفت مقاومت پیچ‌های استیل در مقابل اکسیده شدن بیشتر از پیچ‌های دیگر می‌باشد. این در حالی است که مقاومت کشسانی پیچ‌های داکرومات در حدود 5 برابر بیشتر از پیچ‌های استیل خواهد بود.

کلام آخر

آشنایی با ویژگی‌های و مشخصات پیچ‌های داکرومات و استیل، کمک فراوانی به انتخاب و خرید متناسب این محصولات می‌کند. در بسیاری از موارد این پیچ‌ها دارای ویژگی‌های یکسانی هستند؛ اما خرید پیچ‌های داکرومات صرفه اقتصادی بالاتری نسبت به خرید انواع دیگر پیچ دارد. به همین دلیل از پیچ‌های داکرومات در بسیاری از صنایع پل‌سازی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است پس از شناخت تفاوت پیچ و مهره داکرومات و استیل می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام پیچ و مهره با نیاز و بودجه شما مطابقت دارد. برای خرید این محصولات توصیه می‌شود مراکز معتبر را انتخاب کنید تا از کیفیت و اصل بودن آنها آسوده‌خاطر شوید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. سیدعلی شعبانی 7 مرداد, 1401 در 9:05 ق.ظ - پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

  2. حمید رفیعی 9 مرداد, 1401 در 9:05 ق.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  3. حسینعلی نهاوندی 10 مرداد, 1401 در 8:05 ق.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  4. احمد قهرمانی 12 مرداد, 1401 در 10:05 ب.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  5. غلامرضا بابایی 19 مرداد, 1401 در 9:05 ق.ظ - پاسخ

    سلام عالی بود

  6. سجاد هامون 19 مرداد, 1401 در 7:05 ب.ظ - پاسخ

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  7. جلال گنجی 19 آبان, 1401 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  8. محسن جعفری 29 آبان, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  9. اسماعیل عسگری 1 آذر, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید؟ چون دیدم نداشتید

  10. کریم سلطانی 5 آذر, 1401 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  11. جمشیدی 6 آذر, 1401 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  12. جعفر فتاحی 27 خرداد, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنید چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم؟

  13. علی اکبر مرادخانی 15 تیر, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    حرف نداشت👌🏻

  14. سیدعلی صادقی 20 تیر, 1402 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی خوب بود

  15. یعقوب تهرانی 22 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره