آخرین بروز رسانی: 6ام تیر, 1402

انواع مهره صنعتی

مهره صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟ مهره ها دسته […]

مهره صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مهره ها دسته ای از اتصالات هستند که اغلب به شکل یک حفره یا استوانه ای تو خالی طراحی شده اند و از پرکاربردترین مدل اتصالات در صنایع گوناگون می باشد. ماهیت اصلی مهره ها بدین گونه است که به محکم نمودن پیچ های آهنی و بستن آن کمک خواهند کرد و به تبعیت از جنس پیچ که آهنی است از جنس آهن ساخته می شود.

مهره ها همانگونه که می‌دانید از جنس آهن بوده و به صورت کاملا گالوانیزه و سیاه ساخته شده است، و از آنجایی که هنگام تولید آن از کربن کمتری استفاده شده در اصطلاح عامیانه به آن مهره های کم کربن نیز می گویند.

کاربرد و مزایای مهره چیست؟

برای پاسخ به این سؤال باید بدانید که در اصل مهره های آهنی از چه جنسی ساخته شده اند و برای چه کاری استفاده می شوند. مهره های آهنی به طور معمول دارای خاصیت چکش خواری هستند که انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته و به دلیل استفاده کم از کربن نسبت به مهره های خشکه نرم تر می باشند.

اگر بخواهیم از کاربرد مهره های آهنی بگوئیم باید به این نکته اشاره داشته باشیم که این مهره ها بیشتر در اتصالاتی که دارای فشار کم هستند به کار می روند. مهره های آهنی معمولا در وسایل خانگی و صنایع خاص با طراحی های منحصربفرد استفاده شده و برای قرار گیری در شرایط محیطی سخت طراحی و تولید نشده است.

با اینکه در برابر خوردگی مقاوم است اما این خوردگی خیلی دوام ندارد و با ایجاد خراش و سائیدگی از بین می رود.
استفاده در حوزه های صنعتی و خاص.
استفاده از مهره های آهنی برای استفاده در محیط های با رطوبت متوسط مناسب نخواهد بود و به دلیل آبکاری شدن با روکش گالوانیزه ارزان قیمت تر خواهند بود.

توضیحات مهره شش گوش آهنی Hex Nut

مهره شش گوش آهنی

مهره شش گوش آهنی

از آنجایی که هنگام طراحی مهره ها به فرم و زاویه آچارخور آن توجه می شود، استفاده از فرم شش گوشه در پیچ و مهره ها باعث تسهیل در استفاده آچار بوده، با این حال هرچه تعداد سطح هایی که آچارخور کوچکتر و بیشتر باشد امکان هرز شدن بالاتر خواهد بود.

در مهره آهنی فرم های شش گوشه تنها 6/1 دور گردش برای دسترسی به سطح بعدی لازم است و فرم های چند ضلعی بیشتر از 6 تا ضلع تماس کمتری با آچار داشته و با این حساب هرز شدن در آن کمتر اتفاق خواهد افتاد.

توضیحات مهره کاسه نمدی یا قفلی Hex Nylon Insert Lock

شناخت مهره کاسه نمدی

شناخت مهره کاسه نمدی

شاید از شنیدن نام این مهره کمی تعجب کنید اما جالب است بدانید که مهره کاسه نمدی نوعی از مهره است که مشابه با مهره های معمولی بوده و تفاوت اصلی آن در شکل ظاهری و ساختار آن است.

مهره کاسه نمدی حالت استوانه ای شش ضلعی دارد که درون آن دنده هایی طراحی شده است و دنده های داخل آن نیز اشکال متفاوتی دارد که هر کدام برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند.

از بزرگترین تفاوت مهره کاسه نمدی می توان به حالت برآمدگی سر مهره اشاره کرد که در داخل آن نیز یک واشر تفلونی قرار می گیرد و استحکام آن به پیچ نیز بیشتر می شود.

توضیحات مهره واشردار یا فلنجی Flange Nut

مهره فلنجی واشردار

مهره فلنجی واشردار

مهره واشردار یا همان مهره فلنجی مانند مهره های معمولی بوده و تنها تفاوت آن واشر متصل شده به یک سر آن می باشد، این واشر گاهی به صورت ثابت و در برخی موارد به صورت چرخان قرار میگیرد و دلیل استفاده از آن نیز استحکام بیشتر مهره به پیچ خواهد بود.

توضیحات مهره خشکه

مشخصات مهره خشکه

مشخصات مهره خشکه

لازم است بدانید که مهره خشکه در لغت به معنای مهره فولادی می باشدبوده و به منظور مهره فولادی می باشد، از آنجایی که مهره ها براساس ماده ای که هنگام ساخت آنها استفاده می شود دسته بندی می شوند به چند گروه مختلف تقسیم می شوندخواهند شد، در ساخت مهره خشکه نیز از فولاد ضد زنگ استفاده شده است.

این مهره از مقاوم ترین نوع مهره به حساب می آید که از نظر شکل ظاهری، گرید، رزوه و … به مدل های دیگری تفکیک تقسیم می شود. در هر حال هر مدل مهره ای که از فولاد ضد زنگ ساخته شود را خشکه می نامند و هیچ تغییری در ماهیت اصلی آن که استحکام فوق‌العاده آن است نخواهد داشت.

توضیحات مهره سربسته یا گنبدی Cap Nut

مشخصات مهره سر بسته

مشخصات مهره سر بسته

مهره سر بسته یا مهره گنبدی جز آن دسته از اتصالاتی است که دارای کلاهکی گنبدی بوده که این کلاهک گنبدی بخش انتهایی مهره را از خوردگی و خرابی نجات خواهند داد.

کلاهک گنبدی این مهره از سوی دیگر جلوه ی زیبایی داشته و کاربرد بسیاری در صنعت به‌خصوص صنعت دوچرخه سواری، پزشکی و سیکلت سازی دارد. این مهره ها به صورت فولادی، گالوانیز و آهنی طراحی و تولید می شوند و در نهایت بستگی به سفارش‌ها مشتری داشته است. نحوه ی اتصالات این مهره ها با پیچ شش گوش و پیچ اتاقی و سپری ممکن خواهد بود.

توضیحات مهره چاکدار یا شیاردار Slotted Nut

مشخصات مهره چاکدار

مشخصات مهره چاکدار

مهره چاکدار جز آن دسته از مهره ها به حساب می آید که در قسمت بالایی آن زائده هایی قرار دارد که با استفاده از آن ها مهره را به درون پیچ قفل می کنند و از باز شدن مهره جلوگیری می کنند. مهره چاکدار به دو صورت Slotted و Castle ساخته می شود و کاربرد آن در صنایع خودروسازی و ماشین آلات کشاورزی می باشد.

توضیحات مهره جوشی Welded Nut

مشخصات مهره جوشی

مشخصات مهره جوشی

مهره جوشی برای استحکام بیشتر میان قطعات استفاده می شود، در این نوع مهره پس از محکم شدن مهره با اتصالات آن را جوش داده تا به هیچ عنوان باز اتصالات آن شلباز نشود. این مهره در انواع مختلف چهارگوش، شش گوش و استانداردهای مختلفی تاکنون طراحی و تولید شده است.

توضیحات مهره خاردار يا مهره تی Tee Nut

مهره خاردار يا مهره تى

مهره خاردار يا مهره تی

مهره خاردار یا مهره تی نوعی از مهره آهنی است که به دلیل داشتن خارهایی در قسمت بالایی خود از آن برای فرو رفتن در چوب یا تخته های نئیوپان، پلیمرها و پلاستیک ها استفاده می شود. این مهره ها با فرو رفتن در پلاستیک و دیگر قطعاتی که از آن ها نام برده شده است خود را محکم نگه داشته و به دلیل استحکامی که داشته با نام مهره تی نیز شناخته شده است.

نحوه اتصال این مهره ها بسیار ساده‌تر از رول پلاک بوده و برهمین اساس در سازه های چوبی بسیار پر کاربرد بوده است. اتصال این مهره به این صورت است که داخل محدوده چوبی مورد نظر با دریل سوراخ شده و با استفاده از چکش، مهره تی یا خار دار را از قسمت خارهای آن داخل حفره فرو می کنند.

توضیحات مهره چهارگوش یا مربعی Square Nut

مشخصات مهره مربعی

مشخصات مهره مربعی

مهره های چهارگوش یا مهره مربعی جز مهره هایی است که در صنایع ریلی مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل سطح تماس زیاد مهره با اتصالات استحکام اتصال نیز بیشتر از دیگر اتصالات خواهد بوداست، مهره های چهارگوش در دو نوع استیل و فولادی در بازار موجود می باشد.

توضیحات مهره كوپلينگ یا بلند(مهره عريض شش پر) Coupling Nut

مشخصات مهره بلند

مشخصات مهره بلند

مهره کوپلینگ یا مهره بلند مهره ای است که می تواند به عنوان یک متصل کننده بین دو نرگی رزوه قرار گرفته و دو قطعه را به یکدیگر متصل می کند، این مهره علاوه بر نقش یک متصل کننده گاهی به عنوان کمکی در اسپیسر عمل خواهد کرد.

توضیحات مهره چشمی Eye Nut

مهره چشمی

مهره چشمی

مهره چشمی یا مهره قلاب دینام (مهره قلابی) از جمله مهره های مشهور در صنعت اتصالات است که بنا به استفاده به صورت آهنی، فولادی و استیل در بازار موجود می باشد. معمولا در محیط های که رطوبت بالا بوده یا مواد شیمیایی در آنجا استفاده می شود از مهره چشمی از جنس استنلس استیل استفاده خواهد شد.

توضیحات مهره ریلی Rail Nut

مشخصات مهره ریلی

مشخصات مهره ریلی

مهره ریلی معمولا برای کار در شیار یا فضاهایی که نیاز به حالت گیره وجود دارد و فضا محدود است مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام مهره ریلی پیدا است کف مهره حالتی تخت و ریلی داشته است که برای حرکت لوکوموتیو وار طراحی و تولید شده است.

توضیحات مهره چاکنت Check Nut

مشخصات مهره چاکنت

مشخصات مهره چاکنت

اگر به دنبال مهره ای هستید که در آن خاصیت قفل کنندگی بالا باشد یا برای فضاهای ارتعاشی زیاد دنبال مهره ای مناسب هستید به شما استفاده از مهره چاکنت را پیشنهاد می کنیم. این مهره در فضاهایی با ارتعاش زیاد و فضاهای محدود کاربرد بسیاری دارد، شما می توانید این مهره را در وب سایت رسمی ….. تهیه نمائید.

توضیحات مهره قفل کننده Lock Nut

جالب است بدانید که خیلی مواقع به دلیل نیروی ارتعاشی بالا ممکن است اتصالات پیچ و مهره ای شما شل شود که در این حالت از مهره ای به نام مهره قفل شونده استفاده خواهد شد.

این مهره به سه دسته تقسیم می شود که شامل: مهره همراه با حلقه پلاستیکی (عدم شل شدگی اتصال)، مهره هایی برای ثابت نگه داشتن مهره های معمولی و مهره های فلزی که اتصالات محکمی داشته اند.

توضیحات مهره خروسکی یا بالدار Wing Nut

مهره خروسکی یا بالدار

مهره خروسکی یا بالدار

مهره های پروانه ای یا  مهره خروسکی کاربردهای خاص داشته که برای باز و بسته کردن توسط دست طراحی شده اند، این مهره ها از جنس فولاد بوده و از نوع بالدار در جهت باز و بسته کردن سریع هستند. این مهره در استاندارد DIN315 و سایزهای M4,M5,M6,M8 در بازار موجود می باشد.

توضیحات مهره اسپیسر

مهره اسپیسر

مهره اسپیسر

مهره اسپیسر از جمله ابزاری است که کاربرد بسیاری داشته و از آن ها در جهت کم کردن وزن وسایل و دستگاه هایی که در دست طراحی هستند استفاده می شود، از این مهره ها در تجهیزات پزشکی و انواع مختلف اسباب بازی ها استفاده می شود.

توضیحات مهره پرچی

مشخصات مهره پرچی

مشخصات مهره پرچی

از مهره پرچی برای یک رزوه سریع بر روی یک ورق یا نصب روی ورقه های نازک فلزی، پلاستیک های صنعتی و گاهی نصب مهره یا پیچ در قطعات تو خالی و رزین کاری و پروفایل ها استفاده می شود.

این مهره در صنایع نظامی، هوافضا، بازارهای صنعتی تحت استانداردهای مشخصی مانند NAS 1329 و MS 27130 و NAS 1330 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مهره های پرچی از بهترین روش ها برای ایجاد رزوه داخلی و خارجی در جهت نصب قطعات روی ورق های نازک فلزی و سرامیک می باشد.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره صنعتی استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. میلاد اسلامی 13 خرداد, 1401 در 3:05 ق.ظ - پاسخ

    با اجازتون بازنشر شد

  2. عیسی فاطمی 14 خرداد, 1401 در 10:05 ق.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  3. علیرضا رضوی 8 مرداد, 1401 در 7:05 ب.ظ - پاسخ

    مهندس جان عالی بود

  4. خلیل شریعتی 9 مرداد, 1401 در 6:05 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  5. محمدتقی احمدی 11 مرداد, 1401 در 2:05 ب.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  6. حسن حبیبی 29 مرداد, 1401 در 11:05 ب.ظ - پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود

  7. محمدحسن مرادخانی 19 آبان, 1401 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس

  8. عزیز جاوید 21 آبان, 1401 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  9. یوسف افشاری 22 آبان, 1401 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  10. رمضان خمسه 24 آبان, 1401 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  11. علیرضا رضوی 25 آبان, 1401 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    چه مطلب خوبی

  12. ناصر رحیمی 30 خرداد, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  13. مهدی شکری 4 تیر, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    آدرس دفترتون کجاست؟

  14. علیرضا بردبار 6 تیر, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود

  15. رامین عبادی 17 تیر, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    حرفتون خیلی عالیه

  16. رضایی 19 تیر, 1402 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    چقد خوبین شما