آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

آشنایی با صنعت پیچ و مهره و استانداردهای آن

  آشنایی با صنعت پیچ و مهره و استانداردهای آن […]

 

آشنایی با صنعت پیچ و مهره و استانداردهای آن

پیچ و مهره از تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف است، زیرا این تجهیزات به منظور ایجاد اتصالات در موارد مختلف به کار برده می‌شوند. با توجه به نقش اتصالات در زندگی، می‌توان به اهمیت طراحی و ساخت دقیق این محصولات پی برد. بر همین اساس تولیدکنندگان از استانداردهای پیچ و مهره استفاده کرده و سعی در تولید بهترین نوع این تجهیزات دارند.

اما لازم به ذکر است که هر کدام از این پیچ و مهره‌ها برای یک کاربری خاص در نظر گرفته شده و به همین جهت نیز استانداردهای به کار رفته برای تولید آنها با هم فرق دارد. از این رو لازم است تا به هنگام خرید این محصولات با این استانداردها، آشنایی ضمنی داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید پیچ و مهره‌ای با کیفیت ساخت بالا، طراحی مناسب و طول عمر و مقاومت بالا را خریداری کنید.

مشخصه‌های شناخت انواع پیچ و مهره

خرید پیچ و مهره در صنایع مختلف با توجه به نیازها، انجام می‌شود. از آنجایی که امروزه به دلیل پیشرفت‌هایی که در صنعت تولید پیچ و مهره صورت گرفته، سبب افزایش تنوع این محصولات شده است، کار انتخاب و خرید این تجهیزات تا حدودی دشوارتر می‌شود؛ اما اگر با انواع و استانداردهای این محصولات آشنا باشید، این دشواری از بین خواهد رفت.

به این موضوع دقت کنید که بر اساس استانداردهای پیچ و مهره، انواع پیچ با توجه به 4 شاخصه اصلی تشخیص داده می‌شوند. این شاخصه‌ها به شرح زیر هستند:

  • نوع دنده و گام پیچ
  • قطر پیچ
  • نوع کله پیچ
  • طول پیچ

با توجه به این مسئله می‌توان چنین گفت که پیچ‌ها در دو دسته بی سر و با سر دسته‌بندی می‌شوند. پیچ‌های با سر دارای دو قسمت تنه و گل پیچ هستند. از جمله این نوع پیچ‌ها می‌توان به انواع پیچ آلن و پیچ شش گوش (پیچ شش گوش خشکه و پیچ شش گوش آهنی) اشاره نمود. این در حالی است که پیچ‌های بی سر دارای مارپیچ‌هایی به دور خود هستند و معمولاً از آنها به همراه مهره استفاده می‌شود. پیچ‌های بولت و انکر بولت در این دسته قرار می‌گیرند.

معرفی انواع استاندارد مقاومتی در پیچ

پیچ‌ها را می‌توان جزو مهمترین تجهیزات برای اتصال و نگهداری اشیا در کنار هم دانست. این پیچ‌ها متشکل از سر پیچ، پای پیچ که بخش مابین سر و نوک پیچ را تشکیل می‌دهد و نوک پیچ است. بخشی از پای پیچ به صورت رزوه شده می‌باشد که باعث می‌شود تا پیچ‌ها قادر باشند اشیاء را در کنار هم نگهدارند. نکته دیگر در مورد پیچ‌ها، آشنایی با گام پیچ است. منظور از گام پیچ، فاصله میان شیارهای موجود در پای پیچ است.

حال که با این مفاهیم آشنا شدید باید به این موضوع دقت نمایید که انواع پیچ با درجه مقاومتی مختلف ساخته می‌شوند. درجه مقاومت این پیچ‌ها نشان دهنده قدرت پیچ در نگهداری اشیاء و ایجاد اتصالات است. بر اساس استانداردهای پیچ و مهره، رده مقاومتی پیچ‌ها با استفاده از اعداد 9/12، 8/8، 9/10 نشان داده می‌شود. در ضمن این استاندارد با علامت اختصاری DIN نمایش داده می‌شوند.

معرفی جنس متریال به کار رفته در انواع پیچ

معمولاً در تولید انواع پیچ و مهره از فلز فولاد استفاده می‌شود. البته این بدان معنا نیست که تمامی پیچ و مهره‌ها با استفاده از این فلز ساخته شده‌اند، زیرا در بازار این محصولات می‌توان پیچ و مهره‌هایی با جنس آلومینیوم، مس و برنج یافت؛ اما اغلب پیچ و مهره‌ها به منظور بالا بودن کیفیت ساخت آنها با استفاده از فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل و فولاد با کربن بالا ساخته می‌شوند.

توجه داشته باشید که به جز تغییر ویژگی‌های و طول عمر پیچ و مهره‌های ساخته شده با استفاده از متریال نام برده شده در قسمت بالا، استفاده از این متریال سبب می‌شود تا قیمت نهایی تولید این تجهیزات نیز با هم فرق داشته باشد. به این صورت که پیچ و مهره‌های ساخته شده با استفاده از فولاد دارای قیمت بیشتری می‌باشند، اما مقاومت بالای محصولات به دلیل به حداقل رساندن حباب‌های هوای موجود در آنها و کاهش احتمال ترک خوردگی به دلیل برخورداری از سطح مقطع یکنواخت‌تر، توجیهی مناسب برای قیمت بالای آنها به شمار می‌آیند.

انواع پیچ مورد استفاده در صنعت

انواع پیچ مورد استفاده در صنعت

پیچ‌هایی که با توجه به استانداردهای پیچ و مهره ساخته شده‌اند و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند. این دسته‌بندی به شرح زیر است:

پیچ انتقال حرکت: برخی از پیچ‌ها به سبب نوع طراحی خود، برای انتقال حرکت مورد استفاده می‌گیرند. سطح مقطع این پیچ‌ها به صورت مربعی یا ذوزنقه‌ای بوده و می‌توان از آنها جهت تبدیل حرکت دورانی به مستقیم و تغییر سرعت استفاده کرد. از موارد کاربرد این پیچ‌ها می‌توان استفاده از آنها در فرزها، میزهای صفحه تراش و سوپرت ماشین‌ها را نام برد.

پیچ محکم کننده: این پیچ‌ها نیز برای اتصال دو قطعه به هم و نگهداری آنها کنار هم کاربرد دارند. فرم دندانه این پیچ‌ها به صورت مثلثی می‌باشد.

روش‌های استاندارد کردن سیستم پیچ

تولیدکنندگان انواع پیچ و مهره به منظور استانداردسازی این پیچ و مهره‌ها از دو روش استفاده می‌کنند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از سیستم ISO: منظور از این سیستم استانداردسازی پیچ و مهره‌ها همان روش بین‌المللی است. این نوع از سیستم استانداردهای پیچ و مهره، امروزه مورد توجه بسیاری از برندهای بزرگ تولیدکننده این تجهیزات قرار گرفته و معمولاً در اکثر موارد از آن استفاده می‌کنند.
  • استفاده از سیستم DIN: یکی از سیستم‌های استانداردسازی پیچ و مهره که در گذشته نه چندان دور معمولاً از آن برای تولید پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شد، سیستم DIN بود. این روش همان فرم صنعتی آلمان است. در این سیستم، طراحی پیچ‌ها به گونه‌ای بود که نوک آنها بسیار تیز در نظر گرفته می‌شد که این امر، عاملی برای کوتاه بودن طول عمر این تجهیزات به شمار می‌آید.

جهت گردش دندانه در انواع پیچ

یکی از نکات مهمی که با توجه به آن می‌توان انواع پیچ و مهره‌ها را دسته‌بندی کرد، جهت گردش دندانه‌های این محصول می‌باشد. بر همین اساس، پیچ‌هایی که دندانه‌های آن به طرف راست چرخش دارند به صورت راست گرد و پیچ‌هایی که دندانه‌های آن به طرف چپ می‌چرخند، چپ گرد نامیده می‌شوند.

با این که تولید هر کدام از این پیچ و مهره‌ها بر اساس اصول و استانداردهای پیچ و مهره انجام شده است؛ اما به دلیل ویژگی‌هایی که هر کدام از آنها دارند معمولاً از پیچ‌های راست گرد در صنایع مختلف بیشتر استفاده می‌شود. استفاده از پیچ‌های چپ گرد نیز به منظور ایجاد اتصال میان لوله‌های گاز قابل اشتعال رواج دارد.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. علی اکبر توکلی 12 خرداد, 1401 در 1:06 ق.ظ - پاسخ

    بله لینکش داخل فوتر موجوده

  2. عبدالحسین عباسی 13 خرداد, 1401 در 7:05 ق.ظ - پاسخ

    مقالاتتون عالین واقعا!

  3. علی جعفری 13 خرداد, 1401 در 9:05 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  4. مصطفی رضا 7 مرداد, 1401 در 4:05 ق.ظ - پاسخ

    متشکرم

  5. قربانعلی هاشمیان 9 مرداد, 1401 در 2:05 ب.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  6. رحیم مجد 2 شهریور, 1401 در 5:05 ق.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود سپاسگذارم

  7. یوسف قربانی 18 آبان, 1401 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

  8. پرویز علیزاده 19 آبان, 1401 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    ایول

  9. حبیب عسکری 21 آبان, 1401 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  10. محمود خلیلی 23 آبان, 1401 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    حرفتون خیلی عالیه

  11. مجد 27 آبان, 1401 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

  12. ناصر شریفی 23 خرداد, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    حرف نداشت👌🏻

  13. حبیب رضوی 27 خرداد, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    حرف نداری

  14. سجاد قهرمانی 28 خرداد, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  15. حمیدرضا ابراهیمی 1 تیر, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  16. یعقوب اشرفی 2 تیر, 1402 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم