آخرین بروز رسانی: 12ام شهریور, 1402

انواع گریدهای ورق استیل کدام است؟

گرید ورق های استیل و ویژگی های آن

یکی از متریال‌ها که برای ساخت ورق استفاده می‌شود، استیل است. مهمترین ویژگی ورق استیل مقاومت در برابر خوردگی است. علاوه بر اینکه قابلیت جوشکاری دارد، می‌تواند به راحتی فرم بگیرد. ورق استیل ضد زنگ بیشتر از دو فلز کروم و نیکل در ضخامت‌های مختلف برای اهداف متفاوت تولید می‌شود.

با توجه به این موضوع، ورق استیل را در گریدهای متفاوتی تولید می‌کنند تا صنایع مختلف بتوانند از این ورق در ساخت تجهیزات استفاده کنند. در ادامه شما را با انواع گریدهای استنلس استیل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

انواع گریدهای ورق استنلس استیل

به طور کلی گریدهایی که برای ورق استیل در نظر گرفته شده است، گرید ۳۰۴، ۳۰۹، ۳۱۰،۳۱۶، ۳۲۱ و ۴۳۰ است که به اختصار هر یک از گریدها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

ورق استیل گرید ۴۳۰

ورق استیل ۴۳۰ به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و شکل‌پذیری خوبی را ارائه می‌دهد. گرچه در برابر خوردگی و حرارت بسیار مقاوم است، اما در برابر عملیات‌های حرارتی نسبت به گریدهای استیل دیگر کمی ضعیف تر عمل می‌کند. از دیگر مشخصات ورق استیل گرید ۴۳۰ ماشین کاری و جوش‌پذیری بالا است.

همچنین این ورق به دلیل اینکه در برابر اسید نیتریک بسیار مقاوم است، برای کاربردهای شیمیایی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این ورق، جذابیت ظاهری دارد و کاملاً قابل بازیافت است. نسبت به وزنی که دارد از استحکام بالایی برخوردار است. اگر در برابر خوردگی مقاومت بالا دارد به دلیل وجود ۱۸ درصد کروم است.

ورق استیل گرید ۴۳۰ قابلیت سخت شدن ندارد، در نتیجه می‌توانید برای بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد. ورق 430 را که با نام ورق بگیر نیز می‌شناسند، دارای خواص مغناطیسی است. بدین معنا که با نزدیک شدن آهنربا آن را به خود جذب می‌کند. برای تولید لوازم خانگی یا خودرو نیز ورق 430 کاربردهای بسیاری دارد. در ماشین ظرفشویی، یخچال، اجاق گاز، دودکش‌ها و موارد دیگر می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

ورق استیل گرید ۳۲۱

از دیگر گریدهای ورق استیل، گرید ۳۲۱ است. این ورق که نمی‌تواند به آهن‌ربا جذب شود، در برابر گرما بسیار مقاوم بوده و حتی برای صنایعی که حرارت ۹۰۰ درجه تولید می‌کنند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت در برابر دمای ۹۰۰ درجه باعث شده است تا برای ساخت هواپیما، کوره‌ها و مبدل‌های حرارتی مورد استفاده قرار بگیرد. خاصیت جوش‌پذیری و شکل‌پذیری از مشخصات ورق استیل گرید ۳۲۱ است.

این ورق را که به اسم استیل نسوز می‌شناساند در سه مدل H، L و ساده تولید می‌شود. نکته قابل توجه برای استفاده از این نوع ورق این است که برای جوشکاری نباید از تیتانیوم استفاده کرد. همچنین به دلیل اینکه ورق استیل گرید ۳۲۱ نمی‌تواند به خوبی پرداخت شود، از این رو برای ساخت لوازم دکوراتیو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به دلیل اینکه ورق ۳۲۱ تثبیت کننده تیتانیوم دارد برای قطعاتی که گرما می‌تواند مشکل ساز باشد، بهترین عملکرد را نشان می‌دهد.

ورق استیل گرید ۳۱۶

گریدهای ورق استیل
یکی دیگر از گریدهای استیل، گرید ۳۱۶ است. این گرید به عنوان دومین گرید رایج در میان ورق‌های استیل شناخته می‌شود و در دو مدل ساده و L وجود دارد. ورق ۳۱۶، یک ورق زنگ نزن است که حاوی مولیبدن است. مولیبدن کمک می‌کند تا مقاومت ورق در برابر خوردگی افزایش پیدا کند و در محیط‌هایی که کلرید وجود دارد، مقاومت آن کاهش پیدا نکند.

ورق استیل گرید ۳۱۶ فاقد خواص مغناطیسی است، به این دلیل آن را ورق استیل نگیر نیز می‌نامند چرا که توسط آهنربا جذب نمی‌شود. مهمترین مشخصات این ورق مقاومت در برابر زنگ زدگی، گرما و جوشکاری است. اگر در فضایی اسید سولفوریک وجود داشته باشد، هیچ تغییری در خاصیت ورق ایجاد نخواهد شد.

مقاومت تا ۹۲۵ درجه سانتی گراد از مهم‌ترین مشخصات ورق استیل گرید ۳۱۶ است.

از این‌ رو بیشتر برای ساخت کوره، موتور جت، مبدل‌های گرمایشی، پمپ، محفظه‌ها و سایر تجهیزات استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای مهم ورق 316 ساخت لوله است، لوله‌هایی که با ورق استیل ۳۱۶ ساخته می‌شوند، ضد زنگ بوده و به دو صورت درزدار و بدون درز قابل خریداری هستند.

ورق استیل گرید ۳۱۰

ورق استیل گرید ۳۱۰ با کربن متوسط برای کاربردهایی همراه با دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان قطعات کوره‌ها و تجهیزات حرارتی این گرید بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد، تا جایی که در برابر ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد حرارت به صورت مداوم و در برابر ۱۰۳۵ درجه حرارت به صورت متناوب می‌تواند، همچنان مقاومت داشته باشد.

از مهمترین خواص ورق استیل گرید ۳۱۰ وجود ۲۵ درصد کروم و ۲۰ درصد نیکل است. این دو عنصر کمک می‌کنند تا ورق 310 در برابر خوردگی و اکسیداسیون بسیار مقاوم باشد. وجود نیکل و کروم کمک کرده است تا این ورق را برای محیط پتروشیمی قابل استفاده کند.

برای کوره‌‏ها، دیگ‌های سربی، محفظه‌های نسوز، دیگ‌های بخار، تجهیزات پردازش مواد غذایی و ساختارهای برودتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

دقت داشته باشید که به این ورق نباید شوک حرارتی وارد شود. گرچه در برابر حرارت بسیار مقاوم است اما با حملات حرارتی سخت نمی‌شود و معمولا در عملیات‌هایی که دما پایین است، ورق استیل گرید ۳۱۰ می‌تواند سخت شود اما این حالت نیز به ندرت رخ می‌دهد.

از گریدهای استیل این گرید در دو مدل S و معمولی تولید می‌شود که مدل S کربن کمتری دارد و احتمال شکنندگی در این نوع از گرید بیشتر است.

ورق استیل گرید ۳۰۹

از گریدهای استیل، ورق استیل ۳۰۹ نسبت به ۳۰۴ از مقاومت بیشتری برخوردار است و در برابر خوردگی استحکام بیشتری دارد. این ورق همه‌کاره از ۲۳ درصد کروم و ۱۴ درصد نیکل تهیه می‌شود. در محیط‌هایی که عناصر خورنده وجود داشته باشد، ورق استیل گرید ۳۰۹ ایستادگی و مقاومت زیادی دارد، در برابر حرارت نیز می‌تواند ۱۳۷۷ درجه سانتی گراد را تحمل کند. ورق استیل گرید ۳۰۹ در دو مدل ساده و S تولید می‌شود که هر یک از این مدل‌ها کاربردهای متفاوتی دارند.

هر دو مدل از استاندارد ضد زنگ برخوردار هستند و به عنوان ورق نسوز شناخته می‌شوند. به دلیل وجود کروم و نیکل این ورق در برابر مواد شیمیایی و آب بسیار مقاوم است. مهمترین کاربرد ورق استیل گرید ۳۰۹ استفاده برای ساخت کوره، دیگ، کپسول آتشنشانی و تجهیزاتی است که با دمای بالا در ارتباط هستند.

ورق استیل گرید ۳۰۴

در میان انواع گریدهای استنلس استیل، گرید ۳۰۴ ورق استیل دارای ۲۰ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل است و به عنوان یک ورق ضد زنگ شناخته می‌شود. این ورق بدون خواص مغناطیسی به صورت رول، لوله و ورق ساخته و در بازار به فروش می‌رسد. گرچه این ورق ضد زنگ است، اما نسبت به ورق ۳۱۶ در برابر زنگ زدگی مقاومت کمتری دارد. برای صنایع مختلفی از جمله صنعت مواد غذایی، پتروشیمی، نفت و گاز این ورق برای ساخت تجهیزات بهترین عملکرد را نشان می‌دهد.

ورق استیل ۳۰۴ در دو مدل L و H تولید می‌شود که هر دو مدل این گرید از کربن تشکیل شده‌اند و در برابر اسیدها بسیار مقاوم هستند. کشش پذیری، طول عمر بالا و جوشکاری آسان از مهمترین ویژگی‌های ورق استیل گرید ۳۰۴ است. ورق استیل ۳۰۴ را می‌توانید در دو نوع مات و براق خریداری کنید. با توجه به صنایع مختلف هر دو مدل از این ورق، کیفیت و دوام بالایی دارند.

نکته قابل توجه در ورق ۳۰۴ این است که اگر به نقطه ذوب نزدیک شود خاصیت کششی خود را بیشتر از دست می‌دهد. می‌توانید ورق استیل گرید ۳۰۴ را به صورت رول و یا شیت خریداری کنید. این ورق بگیر که آهنربا را جذب می‌کند، اگر به طور متناوب در دمای ۸۷۰ درجه سانتیگراد قرار بگیرد همچنین اگر به صورت مداوم دمای ۹۲۵ درجه وجود داشته باشد، مقاومت خود را حفظ می‌کند. جوش‌پذیری بالا و شکل‌پذیری بالا از دیگر مشخصات ورق 304 است.

چگونه محصول مورد نیاز خودمان را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

سخن پایانی

ورق استیل با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو در گریدهای مختلف از جمله ۳۰۴، ۳۰۹، ۳۱۰، ۳۱۶، ۳۲۱ و ۴۳۰ تولید و به فروش می‌رسد. رایج‌ترین و مهمترین گریدها در میان گریدهای ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ هستند که کاربردهای گسترده‌تری دارند و صنایع بسیاری از این دو ورق برای ساخت تجهیزات خود استفاده می‌کنند.

بولت صنعت انواع ورق استیل را در انواع گریدها با قیمت‌های بسیار مناسب به فروش می‌رساند. تضمین کیفیت و ارسال به سراسر کشور از جمله تعهدات این مجموعه به خریداران است. تنها کافیست به فروشگاه اینترنتی بولت صنعت مراجعه و با سایر محصولاتی که در این مجموعه به فروش می‌رسد، بیشتر آشنا شوید.

دسته‌بندی: پیچ, مهره, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. ناصر مدنی 22 خرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  2. امیر تبریزی 23 خرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  3. بهروز جلیلی 31 خرداد, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    حرف نداری

  4. اسماعیل کرمانی 7 تیر, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    متشکرم

  5. پرویز گنجی 10 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی عالی بود

  6. عبدالرضا بردبار 10 تیر, 1402 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  7. میلاد حاتمی 21 تیر, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنید چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم؟

  8. اصغر مهرابی 22 تیر, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید؟ چون دیدم نداشتید

  9. یوسف رسولی 23 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  10. ایمان توکلی 28 تیر, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  11. محمود شکیبا 31 تیر, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    نویسنده این متن کیه؟

  12. مرتضی مرادخانی 1 مرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

  13. وحید تقی زاده 6 مرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    عاااااااااااالی

  14. رامین پناهی 8 مرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  15. علیرضا گنجی 11 مرداد, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    مهندس جان عالی بود

  16. عبدالرضا راد 12 مرداد, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه