آخرین بروز رسانی: 29ام خرداد, 1402

گام سیم بکسل و نحوه محاسبه آن

روش محاسبه گام سیم بکسل از ترکیب نمودن مغزی، لایه […]

روش محاسبه گام سیم بکسل

از ترکیب نمودن مغزی، لایه سیم و سیم، طناب فولادی یا سیم بکسل شکل می‌گیرد. سیم بکسل معمولا از جنس فولاد یا استیل است و در گام‌های مختلف تولید و بنابر شرایط گوناگون از هر یک از گام‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت طریقه پیچیده شدن چندین رشته سیم به دور هسته مرکزی سیم بکسل، گام سیم بکسل نام دارد که در ادامه مطلب قصد داریم تا به ارائه توضیحات کاملی در ارتباط با گام سیم بکسل و نحوه محاسبه آن بپردازیم.

قسمت‌های سیم بکسل

  • مفتول: از پیچیدگی چندین مفتول به دور هم استرند به‌وجود می آید. آهن ، فولاد ، برنز، فولاد ضد زنگ و … با عنوان مفتول در سیم بکسل‌ها به کار گرفته می‏شوند.
  • استرند: یکی از اصلی‌ترین اجزا در همه سیم بکسل‌ها است و به صورت مارپیچی به دور هسته یا همان مغزی تابانده شده است.
  • هسته یا همان مغزی: قسمت اصلی و مرکزی سیم بکسل است که سیم‌های دیگر در شکل‌های مختلف به دور آن تابانده شده‌اند.

معرفی گام سیم بکسل

سیم بکسل با ویژگی‌ها، مشخصات فنی و گام‌های مختلف که کاربردهای متعددی دارند، ساخته می‌شوند. اما باید گفت؛ اصلی‏ترین نقش سیم بکسل‌ها مهار، کنترل و نگهداری کردن بار است. نحوه پیچیده شدن چندین رشته سیم به دور هسته مرکزی سیم بکسل را گام سیم بکسل می‌گویند و دارای انواع گوناگونی می باشد که در زیر به‌آن اشاره می‌کنیم.

محاسبه گام‌های سیم بکسل

اندازه، تعداد و آرایش سیم‌ها، تعداد رشته‌ها، محل قرارگیری و نوع هسته در یک سیم بکسل، گام سیم بکسل نامیده می‌شود. برای تعیین اینکه چه گامی برای چه موقعیتی کاربرد دارد، انعطاف پذیری و سایش مهمترین ملاحظه است. عوامل دیگری مانند شرایط بار، سرعت طناب، لرزش، خرد شدن و طراحی تجهیزات نیز باید در نظر گرفته شوند.

وقتی که یک کلاف سیم بکسل یک دور به دور هسته سیم می‌زند، مسافتی را طی می‌کند که به آن گام سیم بکسل گفته می‌شود، به عبارت دیگر فاصله بین شروع و پایان یک دور کامل پیچش استرند را به دور هسته یا مغزی، طول گام می‌گویند. همه عیوب سیم بکسل بر روی یک گام محاسبه می‎شود و می‌توان گفت؛ سیم بکسل ایمن‌ترین اسلینگ و انعطاف پذیرترین زنجیر است.

محاسبه گام‌های سیم بکسل

انواع گام‌های سیم بکسل

سیم بکسل‏ها دارای گام‌های مختلفی هستند و همانطور که گفته شد، گام سیم بکسل تکرار یک الگو دور هسته است و حد پارگی سیم بکسل، مقاومت، میزان کشش و دیگر معایب و مزایای یک سیم بکسل را می‎توان از روی گام آن تشخیص داد. بنابراین گام سیم بکسل نقش مهمی در تعیین ایمنی آن دارد.
انواع و اقسام گام سیم بکسل عبارتند از:

گام نامنظم یا Regular Lay

سیم بکسل با گام‌های نامنظم با توجه به اینکه احتمال پیچ خوردگی و جدا شدن کم است و دارای مقاومت بالایی است، یکی از رایج ترین انواع گام‌ها در سیم بکسل به حساب می‌آید. در این گام، سیم را در یک جهت و رشته در جهت مخالف بر روی هسته پیچیده می‌شود و به همین علت به آن گام نامنظم گفته می‌شود.

گام لنگ یا Lang Lay

در سیم بکسل با گام لنگ، رشته‌های سیم و رشته‌های سیم بکسل در یک جهت هستند و همین امر باعث افزایش مقاومت در مقابل سایش، انعطاف پذیری و مقاوت بیشتر در مقابل پارگی شده است.

گام راست یا Right Lay

در سیم بکسل با گام راست، رشته سیم‌ها در اطراف هسته به جهت راست پیچیده شده اند.

گام چپ یا Left Lay

در سیم بکسل با گام چپ، رشته سیم‏ها در اطراف هسته به سمت چپ پیچیده شده‌اند و بیشتر در ابزارها استفاده می‌شود.

گام متناوب یا Alternate Lay

در سیم بکسل با گام متناوب، رشته‌های متناوب از جهت راست به شکل کاملا منظم و با گام لنگ راست به‌وجود آمده‌اند و بیشتر در انواع جرثقیل و یا وینچ استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

سیم بکسل در انواع گوناگونی تولید می‌شوند و انواع گوناگون آن در تاب، بافت، پیچ، تعداد رشته و کلاف، نوع مغزی و گام با هم متفاوت هستند. گام سیم بکسل یکی از مشخصه‌های اصلی در تعیین میزان ایمنی و سلامت سیم بکسل است. چنانچه سیم بکسل دچار پارگی، سائیدگی، لهیدگی، دفرمه شدن، زنگ زدگی و برق زدگی دچار خرابی شود، از طریق گام آن می‌توان میزان آسیب را شناسایی کرد و با در نظر گرفتن تعداد رشته‌ها و پارگی‌های سیم در طول یک گام می‌توان تعیین کرد که یک سیم بکسل چه زمان نیاز به تعمیر دارد. با توجه به این توضیحات محاسبه میزان آسیب یا سلامت گام سیم بکسل نقش بسزایی در ایمنی استفاده از سیم بکسل دارد.

برای خرید سیم بکسل باید به این نکته اشاره کرد که حتما سیم بکسل را از فروشگاهی تهیه نمایید که از کیفیت و استاندارد آن اطمینان داشته باشید، چرا که بی‌کیفیت بودن یک سیم بکسل ممکن است خرابی و آسیب‏های زیادی به بارآورد. بولت صنعت یکی از معتبرترین فروشگاه‌های ارائه دهنده سیم بکسل در گام‌های مختلف با بهترین کیفیت است. می‌توانید قبل از خرید میزان کیفیت این ابزار مکانیکی را تست کرده و سپس با اطمینان خاطر سفارش محصول را انجام دهید. با خرید آنلاین می‌توانید سفارش خود را از سراسر کشور انجام داده و در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت نمایید.

مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت بولت صنعت؛ انواع جرثقیل برقی، زنجیر و یا انواع قلاب، انواع سیم بکسل در سایزهای مختلف، زنجیرهای باربرداری، انواع جرثقیل دستی، اتصالات و سایر محصولات را با کیفیت عالی و قیمتی فوق‌العاده سفارش و تهیه نمایند.

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. اصغر آشوری 23 خرداد, 1402 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  2. مرتضی طالقانی 26 خرداد, 1402 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود

  3. صادق بابایی 28 خرداد, 1402 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    اینا فوق العادن

  4. امید تهرانی 29 خرداد, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    چقد خوبین شما

  5. غلامحسین سلطانی 6 تیر, 1402 در 5:10 ب.ظ - پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  6. ابوالقاسم کلانتری 9 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  7. رمضان میر 16 تیر, 1402 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

  8. محمود سلیمانی 17 تیر, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    مرسی

  9. قربانعلی ایمانی 18 تیر, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  10. نادر عرب 26 تیر, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    عاااااااااااالی

  11. علی رضا دهقانی 5 مرداد, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  12. میثم نعمتی 6 مرداد, 1402 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  13. اکبر محمد 8 مرداد, 1402 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

  14. یوسف مددی 10 مرداد, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود

  15. یعقوب داوودی 12 مرداد, 1402 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید؟ چون دیدم نداشتید

  16. محمدعلی نعمتی 14 مرداد, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی