آخرین بروز رسانی: 1ام اسفند, 1401

نکات مهم در مورد رول بولت

  در این مقاله قصد داریم به تعریف رول بولت […]

 

در این مقاله قصد داریم به تعریف رول بولت بپردازیم و نکات مهم در مورد رول بولت را به طور اجمالی شرح دهیم. با ما همراه باشید.

رول بولت چیست؟

رول بولت، اتصال پیچ و مهره‌ ای است که از طریق افزایش حجم صورت می‌گیرد. البته نام‌های دیگری هم برای رول بولت در بازار مانند اکسپنشن بولت و انکربولت گفته می‌شود.

مشخصات ظاهری رول بولت

اجزای تشکیل دهنده رول بولت در همه‌ انواع آن دارای سه بخش است. اگر از قسمت انتهایی رول بولت شروع کنیم شامل مهره و واشر، استوانه‌ فلزی چاک‌دار، پیچ سر مخروطی می‌شود. نمای ظاهری پیچ رول بولت به این صورت است که از یک طرف، مخروطی شکل و از طرفی دیگر رزوه است.

جنس رول بولت معمولاً از آهن یا فولاد است که با روکش گالوانیزه‌ ای که دارد مانع از اکسید شدن آهن و فلز می‌شود.

موارد استفاده از رول بولت

هنگامی که صحبت از نکات مهم در مورد رول بولت به میان می‌آید باید بدانید که از رولت بولت‌ها می‌توان در صنعت، ساخت سازه‌های مهندسی در ابعاد بزرگ استفاده کرد. همچنین از موارد استفاده از رول بولت‌ها می‌توان به استفاده در علائم راهنمایی و رانندگی، تابلو‌ها و اعلانات، پایه‌‌های متصل شونده به دیوار در دوربین‌های مداربسته، صندلی‌های مخصوص تالار‌های اجتماعات و تجهیزات صخره‌نوردی اشاره کرد.

اتصال شاسی آسانسور به دیوار چاله‌ آسانسور، سرهم کردن پله‌برقی، اتصال اسکلت ساختمان به بتن، محکم کردن نرده، محکم نمودن ریل‌های مترو و راه‌آهن، نصب سقف کاذب و پارتیشن، احداث جان‌پناه، نصب نگه‌دارنده‌های تأسیسات و دکل‌های مخابرات و برق از موارد دیگر استفاده از رول بولت می‌باشند. به طور کلی از رول بولت می‌توان در صنعت حمل‌ونقل، ماشین‌سازی، ساختمان‌سازی بهره برد.

انواع رول بولت

اقسام رول بولت‌ها بسته به این که در چه مکانی و برای چه موردی استفاده خواهید کرد بسیار متنوع است. همچنین عمق کار نیز حائز اهمیت است. برای مثال می‌توان به رول بولت HSA، رول بولت سقفی، رول بولت دیواری و … اشاره کرد‌.

همچنین اگر بخواهیم به ابعاد رول بولت اشاره کنیم‌، از ۵*۵۰ شروع می‌شود که اندازه‌ جیبی آن است و تا طول یک متر هم ادامه دارد که در سازه‌های مهندسی با ابعاد بزرگ استفاده می‌شود. همچنین باید به شرایط محیطی و آب‌وهوایی هم توجه کرد. مثلاً اینکه چقدر در معرض رطوبت و عوامل خورنده مانند اسید‌ها قرار می‌گیرد.
در ادامه به توضیح هر کدام از انواع رول بولت‌ها می‌پردازیم:

رول بولت HSL

معرفی رول بولت HSL

روش کاشت این نوع رول بولت با انواع دیگر بسیار متفاوت است. در اینجا ابتدا باید سازه را در محل کاشت قرار داد و سپس رول بولت را استفاده کرد. این نوع رول بولت مناسب نصب سنگ‌های ساختمانی و بتن‌های بدون ترک است. همچنین از مزایای استفاده رول بولت HSL این است که فضای کمی را اشغال می‌کند. نام دیگر رول بولت HSLشش‌گوش است که دلیل نام‌گذاری آن به خاطر سر شش‌ضلعی رول بولت است.

رول بولت HST

معرفی رول بولت HST

رول بولت HST مناسب آب‌وهوای مرطوب است. دلیل این امر هم به خاطر پوشش روی، روی بدنه‌ فلزی رول بولت است. همچنین به دلیل تحمل بالای بار و مقاومت و استحکام زیاد آن در سدسازی قابل استفاده است. رول بولت HST در بتن‌های ترک‌دار نیز قابل استفاده است.

رول بولت HSC

معرفی رول بولت HSC

این رول بولت در سازه‌هایی با حرکت محدود و در کناره‌ها کاربرد دارد‌. بهترین عملکرد خود را در بتن‌های ترک‌خورده و باریک دارد. همچنین از ویژگی این رول بولت، عمق متوسطی است که برای انجام کار نیاز دارد.

رول بولت سقفی

معرفی رول بولت سقفی

رول بولت سقفی انواع مختلفی دارد که شامل رول بولت سقفی ضربه‌ای، رول بولت سقفی هالوکور، رول بولت سقفی پروانه‌ای می‌شود. از این نوع رول بولت نمی‌توان برای بارهای سنگین استفاده کرد و معمولاً تا ۱۵ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. موارد استفاده‌ آن در نصب لوستر، پنکه سقفی، تاب و … می‌باشد. مکانیسم اتصال رول بولت سقفی شامل اصطکاک یا انبساط و چسبندگی است.

رول بولت دیواری

معرفی رول بولت دیواری

هدف از رول بولت دیواری سوراخ کردن دیوار و قرار دادن رول بولت است. این نوع رول بولت سر مخروطی دارد و جنس آن از آهن است.

رول بولت توخالی

رول بولت تو خالی HKD

این رول بولت استوانه‌ توخالی دارد و پیچ باید از داخل رزوه شود. موارد استفاده از آن برای نصب و نگه داری سازه‌های سبک است. همچنین ضخامت و عمق سوراخ ایجاد شده عمیق نمی‌باشد.

مراحل کاشت رول بولت

کاشت رول بولت در سه مرحله صورت می‌گیرد. مرحله‌ اول به این صورت است که ابتدا باید مکان کاشت رول بولت آماده شود. باید سوراخی به اندازه‌ ضخامت رول بولت ایجاد کرد که بهترین ابزار برای انجام این عمل، مته و دریل است. در این مورد باید حتماً قطر مته برابر با قطر رول بولت باشد. بدین منظور حتماً باید به نکات مهم در مورد رول بولت توجه نمود.

مرحله‌ دوم کاشت به این صورت است که باید رول بولت را در سوراخ قرار داد و اتصال را برقرار کنیم. در مرحله‌‌ پایانی با استفاده از ابزارآلات به ویژه آچار رول بولت را سفت می‌کنیم تا اتصال محکمی برقرار شود. رعایت اصول کلیدی در این مراحل باعث اتصال بادوام و باکیفیت می‌شود.

مزایای رول بولت

عدم آسیب به مصالح

رول بولت باعث ترک‌خوردگی و یا شکستگی سازه و مصالح نمی‌شود و بدون آسیب به آن اتصالی بادوام را ایجاد می‌کند.

عدم خوردگی توسط مواد شیمیایی

رول بولت چون دارای روکش است به راحتی دستخوش تغییرات نمی‌شود و بسیار مقاوم است.

نصب راحت

بدون دانش فنی زیاد می‌توان از رول بولت استفاده کرد. نصب آن بسیار آسان بوده و با صرف زمان بسیار کمی، قابل اجرا است.

اتصال بادوام

مقاومت خمشی و کششی رول بولت بسیار بالا بوده و جنس آن از فولاد است که باعث می‌شود سازه‌ها در هنگام اتصال شل یا جدا نشوند.

سخن پایانی

رول بولت از طریق افزایش حجم باعث اتصال و نگه داری سازه‌ها می‌شود. انواع رول بولت‌ها در بازار هستند که بسته به هدف استفاده می‌توان آن را به کار برد. کاربرد‌های رول بولت بسیار متنوع است. ما در بولت صنعت قصد داشتیم نکات مهمی را در مورد رول بولت ارائه دهیم تا با اطلاعات کافی بتوانید از رول بولت استفاده کنید برای خرید رول بولت از فروشگاه پیچ و مهره بولت صنعت می توانید در ابعاد مختلف اقدام نمائید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

 

سوالات متداول:

رول بولت چیست و موارد استفاده آن چه می باشد؟

رول بولت اتصال پیچ و مهره‌ ای است که از طریق افزایش حجم صورت می‌گیرد و در صنعت، ساخت سازه‌های مهندسی در ابعاد بزرگ استفاده کرد.

انواع رول بولت در صنعت پیچ و مهره کدام است؟

اقسام رول بولت‌ها بسته به این که در چه مکانی و برای چه موردی استفاده خواهید کرد بسیار متنوع است. همچنین عمق کار نیز حائز اهمیت است. برای مثال می‌توان به رول بولت HSA، رول بولت سقفی، رول بولت دیواری و … اشاره کرد‌.

دسته‌بندی: پیچ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. روح الله غفاری 5 مرداد, 1401 در 9:05 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

  2. کاظم حاجی 6 مرداد, 1401 در 2:05 ب.ظ - پاسخ

    محتوا خوبی بود

  3. غلام افتخاری 10 مرداد, 1401 در 12:05 ب.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  4. مسلم رضا 15 مرداد, 1401 در 6:05 ب.ظ - پاسخ

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  5. حسین اخوان 19 مرداد, 1401 در 2:05 ق.ظ - پاسخ

    مهندس جان عالی بود

  6. محسن طالب زاده 1 شهریور, 1401 در 7:05 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  7. داوود عسگری 19 آبان, 1401 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

  8. حمیدرضا فراهانی 26 آبان, 1401 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  9. سجاد مهدوی 28 آبان, 1401 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  10. خلیل امین 30 آبان, 1401 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  11. حسین امامی 24 خرداد, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    afarin matlab khobi bood

  12. احمد کشاورز 28 خرداد, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  13. اسماعیل رستمی 30 خرداد, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    سایتتون محشرههههه

  14. عباسعلی انصاری 31 خرداد, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    یه سؤال داشتم خرید حضوری هم دارید

  15. علی منصوری 3 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    aaaaliii bood