آخرین بروز رسانی: 22ام خرداد, 1402

تفاوت انکربولت و رول بولت

بولت‌ها، پیچ‌هایی هستند که از میلگرد ساخته شده‌اند و مهمترین […]

بولت‌ها، پیچ‌هایی هستند که از میلگرد ساخته شده‌اند و مهمترین کاربرد آن‌ها استفاده در صنعت ساختمان‌سازی است. با توجه به اهمیت بولت‌ها، این مدل از پیچ‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید شده اند. یکی از پرکاربردترین انواع بولت ها، انکر بولت است. این قطعات که در پروژه‌های ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارند، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه این قطعه مهم اتصال دهنده و تفاوت انکر بولت با رول بولت را بیشتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت انکر بولت با رول بولت

بهتر است در ابتدای مقاله و قبل از معرفی انکر بولت، تفاوت انکر بولت با رول بولت را عنوان کنیم. کسانی که در زمینه خرید و فروش اتصالات، از جمله انکر بولت‌ها فعالیت دارند، تفاوت این دو کلمه را می‌دانند اما برای کسانی که در این حوزه تخصص کافی ندارند باید متذکر شویم که جمله «تفاوت انکر بولت و رول بولت» اشتباه است! در واقع رول بولت نام دیگر انکر بولت مکانیکی است. در ایران انکر بولت مکانیکی را با نام رول بولت می‌شناسند که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

انکر بولت چیست؟

در معرفی انکر بولت به طور ساده می‌توان گفت نوعی اتصال دهنده است که برای اتصال یک یا چند قطعه به سطح بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن در عین سخت بودن می‌تواند شکننده باشد، از این رو این قطعه می‌تواند برای اتصالات به بتن مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این قطعه کاربردی، اطمینان حاصل می‌شود که قطعه به خوبی در جای خود قرار گرفته است. طراحی منحصر به فرد آن‌ها کمک می‌کند تا اتصال ایمن و قطعات ثابت و مستحکم باشند.

این قطعات در برابر خرابی‌ها مصون نیستند و می‌توانند با قرار گرفتن در معرض برخی از شرایط دچار خرابی شوند. اما همچنان نسبت به سایر پیچ‌ها و اتصال دهنده‌ها کمتر احتمال دارد دچار خرابی شوند. در نتیجه این قطعه، از انتخاب‌های اول برای پیمانکاران جهت اتصال قطعات به سطوح بتنی است. این محصول در انواع مختلفی طراحی شده است که تمام آن‌ها برای اتصال به بتن نیز کاربرد دارند.

معرفی انکر بولت شیمیایی

انکر بولت شیمیایی

با انتخاب انکر بولت شیمیایی می‌توانید بین بتن و انکر بولت چسبندگی بیشتری ایجاد کنید که این موضوع کمک می‌کند تا میزان بار بیشتری را نیز تحمل کنند. رزین‌ها از گزینه‌های بسیار محبوب و مقرون به صرفه هستند و برای اتصال انکر بولت می‌توانند مفید واقع شوند. آن‌ها کاملا ضد هوا و ضد آب هستند و تمام منافذ حفره را به خوبی پر می‌کنند. در نوع شیمیایی عمق تعبیه نامحدود است، بنابراین می‌توان یک انکر بولت را با طول‌های بیشتر در حفره قرار داد تا ظرفیت بار افزایش پیدا کند، اگر میزان حفره را بزرگتر در نظر بگیرید باید از انکر بولت‌های ضخیم‌تر استفاده کنید که قطعاً بارهای بیشتری را نیز تحمل می‌کند.

مراحل نصب انکر بولت شیمیایی

  1. مرحله اول حفاری: بر روی سطح مورد نظر که می‌تواند بتن، آجر یا سنگ باشد، حفره‌ای را به اندازه طول و قطر پیچ انکر بولت ایجاد کنید.
  2. مرحله دوم تمیز کردن: بعد از این که حفره در سطح مورد نظر ایجاد شد، باید گرد و غبار حاصل از حفاری کاملاً تمیز شود.
  3. مرحله سوم تزریق: در این مرحله باید از چسبی که برای اتصال انتخاب کرده اید، استفاده کنید. در حفره ایجاد شده کمی از چسب را ریخته تا سطح پایینی حفره پر شود.
  4. مرحله چهارم قرار دادن انکر بولت: در این مرحله پایه پیچ انکر بولت را در داخل حفره قرار داده تا رزوه‌های آن به طور دقیق در حفره قرار گیرند. اجازه دهید تا چسب کاملاً خشک شود و تا خشک نشدن کامل به پیچ دست نزنید. زمانی که انکر بولت در داخل حفره قرار می‌گیرد پس از سخت شدن، منبسط شده و این انبساط باعث می‌شود تمامی فضاهای خالی حفره پر شده و یک اتصال قوی ایجاد شود.

انواع چسب انکر بولت شیمیایی

چسبی که برای نوع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع رزین هستند که از طریق یک ابزار به سطح مورد نظر پمپاژ می‌شوند. از انواع رزین‌ها می‌توانید برای انکر بولت استفاده کنید:

  • رزین پلی استر: برای انکر بولت‌هایی که بر روی سطوح بتنی یا آجری استفاده می‌شوند، رزین پلی استر می‌تواند انتخاب مناسب و مقرون به صرفه باشد. همچنین برای مهار بارهای متوسط یک گزینه ایده آل خواهد بود.
  • رزین سوپر هیبرید: برای سطوحی که در فضای بسته قرار دارند و می‌خواهید از انکر بولت شیمیایی استفاده کنید، این رزین به دلیل کارایی بالایی که دارد انتخاب مناسبی است. هیچ گونه مواد افزودنی در ساخت آن به کار نرفته است، با محیط زیست سازگار است و فاقد بو است.
  • رزین اپوکسی خالص: اگر قصد دارید بارهای سنگین را مهار کنید بهترین نوع رزین، رزین اپوکسی است. این رزین قوی در محیط‌های سخت می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.
  • رزین زمستانی: همانطور که از نام این رزین مشخص است، برای سطوحی که در دماهای بسیار پایین قرار دارند، می‌تواند بسیار موثر واقع شود چرا که زمان پخت آن و به عمل رسیدن آن بسیار سریع است و در زمان کوتاهی می‌توانید به درجه سختی مورد نظر برسید. این محصول نه تنها در بتن بلکه در سایر مصالح ساختمانی نیز سازگاری دارد.

معرفی انکر بولت مکانیکی

انکر بولت مکانیکی چیست

از انواع انکر بولت‌ها می‌توان به نوع مکانیکی اشاره کرد. این محصول از چند قطعه از جمله یک میله استوانه ای، مهره، واشر و یک پیچ با سر مخروطی شکل تشکیل شده است و در بسیاری از سطوح از جمله سطوح بتنی کاربرد دارد. در اینجاست که باید نام رول بولت را آورد، نام دیگر انکر بولت مکانیکی، رول بولت است. بنابراین نباید گفت “فرق انکر بولت با رول بولت چیست”، رول بولت یک انکر بولت مکانیکی است.

مراحل نصب انکر بولت مکانیکی

تفاوت انکر بولت با رول بولت برای نصب انکر بولت مکانیکی چند مرحله‌ را باید طی کنید:

  1. مرحله اول حفاری: در اولین اقدام باید بر روی سطح بتن حفاری انجام شود. از طریق دریل و مته مخصوص باید یک حفره به عمق و قطر انکر بولت موجود ایجاد شود. دقت داشته باشید اندازه حفره باید متناسب با سایز انکر بولت باشد. در نتیجه برای به دست آوردن یک حفره دقیق بهتر است از عمق‌سنج که بر روی سطح دریل است استفاده کنید.
  2. مرحله دوم تمیز کاری: در ایجاد حفره ایجاد شده گرد و خاک وجود دارد که قبل از نصب انکر بولت باید کاملا حفره از هرگونه گرد و غبار پاک شود. بهترین روش استفاده از پمپ‌های باد است که به راحتی حفره را از هرگونه گرد و غبار پاک می‌کنند.
  3. مرحله سوم قرار دادن انکر بولت: پس از ایجاد حفره، انکر بولت را در حفره قرار داده و با چند ضربه آن را به داخل حفره هدایت کنید. با توجه به عمق و ضخامت حفره، قطعه باید دقیق در حفره جاگذاری شود. یکی از ابزارهایی که کمک می‌کند تا انکر بولت به راحتی در جای خودش قرار بگیرد، ابزار HS-SC است. این ابزار کمک می‌کند تا بدون خرابی در مهره، انکر بولت در جای خودش قرار بگیرد. این امکان وجود دارد بر اثر ضربات چکش رزوه یا مهره قطعه دچار خرابی شود، اما از طریق ابزار HS-SC در کمترین زمان ممکن انکر بولت به درستی در جای خودش قرار می‌گیرد.
  4. مرحله چهارم محکم کردن انکر بولت: دقت داشته باشید نصب باید به گونه‌ای انجام شود که هیچ گونه فاصله‌ای بین واشر و سطح مورد نظر وجود نداشته باشد. از طریق آچار ترکمتر می‌توانید انکر بولت را به درستی محکم کنید. به هیچ عنوان نباید از آچار تخت برای سفت کردن انکر بولت استفاده کنید.

تفاوت انکر بولت شیمیایی و مکانیکی

زمانی که از انکر بولت شیمیایی استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد تا قبل از خشک شدن چسب، اگر تنظیماتی باید تغییر کند، آن را انجام دهید. در حالی که اگر از انکر بولت مکانیکی استفاده کنید نمی‌توانید حتی تغییرات جزئی را در آن اعمال کنید و برای هر نوع تغییری در زاویه باید سوراخ کاری را مجددا انجام دهید. به طور کلی انکر بولت‌های شیمیایی نسبت به مکانیکی، از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار هستند.

تفاوت دیگر نوع شیمیایی این است که هیچ گونه محدودیتی برای ایجاد حفره وجود ندارد. شما می‌توانید حفره بزرگتر ایجاد و انکر بولت با میله بزرگتر استفاده کنید. از این طریق ظرفیت بار را می‌توانید افزایش دهید. در صورتی که با استفاده از انکر بولت مکانیکی شما باید متناسب با قطر و طول پیچ، ظرفیت بار را در نظر بگیرید.

با توجه به فرق انکر بولت با رول بولت، نصب انکر بولت شیمیایی دارای کمی پیچیدگی است، بنابراین افراد غیر متخصص و کسانی که در این کار هیچ گونه تبحر و تجربه‌ای ندارند بهتر است از نوع مکانیکی یا رول بولت استفاده کنند.

سخن پایانی

انکر بولت‌ها در دسته پیچ و مهره‌ ها قرار دارند و برای کسانی که در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند، این قطعات می‌توانند بسیار مهم به شمار بیایند. در نتیجه خرید این محصول با کیفیت بالا و استانداردهای لازم می‌تواند سرنوشت یک پروژه را رقم بزند. بولت صنعت از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی فروش پیچ و مهره است که انواع انکر بولت را نیز در دو نوع مکانیکی و شیمیایی با متریال درجه یک به فروش می‌رساند. پس از آشنایی با فرق انکر بولت با رول بولت، تنها کافیست به این سایت مراجعه و با ویژگی‌های این محصول بیشتر آشنا شده و خریدی مقرون به صرفه داشته باشید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: پیچ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. غلامعلی ابراهیمی 23 آبان, 1401 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  2. روح الله مرادی 24 آبان, 1401 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  3. غلامحسین شیرازی 25 آبان, 1401 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  4. محمدحسن محمدزاده 27 آبان, 1401 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  5. بهروز صمدی 27 آبان, 1401 در 4:10 ب.ظ - پاسخ

    احسنت عالی بود

  6. عبدالرضا آزاد 29 آبان, 1401 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    حرفتون خیلی عالیه

  7. ابوالفضل توسلی 30 آبان, 1401 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  8. رضا زنگنه 1 آذر, 1401 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    دمتون گرم

  9. میلاد دستغیب 2 آذر, 1401 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    شادکام و سلامت باشید

  10. غلامحسین پارسا 15 دی, 1401 در 11:10 ب.ظ - پاسخ

    ایول خیلی دوست داشتم تفاوتشون رو بدونم مرسی از شما

  11. علی اصغر حجتی 17 دی, 1401 در 8:10 ق.ظ - پاسخ

    عاااااااااااالی

  12. امید بهاور 25 خرداد, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    حرف نداشت👌🏻

  13. عبدالرضا منصوری 30 خرداد, 1402 در 9:10 ق.ظ - پاسخ

    دست مریضاد استاد

  14. علی بهرامی 10 تیر, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  15. خلیل پناهی 14 تیر, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  16. جمشید شفیعی 17 تیر, 1402 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟