آخرین بروز رسانی: 30ام بهمن, 1401

تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست؟

  در حالت کلی وقتی واژه استیل به گوش‌تان برسد، […]

 

در حالت کلی وقتی واژه استیل به گوش‌تان برسد، شاید تصویر کلی از یک فلز در ذهن‌تان نقش می‌بندد در حالی که دنیای استیل بسیار وسیع‌تر از این حالت است. بد نیست این مقاله آموزشی را با این سؤال شروع کنیم که تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست؟ شاید تا به حال این اسامی را هم نشنیده باشید و ما قصد داریم شما را با دنیای کمتر شناخته شده استیل بیشتر آشنا کنیم. پیش از آشنایی با تفاوت استیل بگیر و نگیر، بهتر است هر کدام از این دو نوع استیل، کاربردها و ویژگی‌های آن‌ را بشناسیم.

ساختار و ترکیبات ورق استیل

استیل، فلز یا آلیاژی است که از ترکیب فلز خالص آهن به عنوان پایه اصلی در آن و از ترکیب عناصری دیگر که مقدار کمتر از 2 درصد کربن است، تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق فلزی که با نام استنلس استیل هم شناخته می‌شود، دارای خاصیت ضد زنگ است و به همین دلیل رونق بسیار زیادی را به صنایع متعدد وارد کرده است اما با وجود ویژگی‌ها و امتیازاتی که دارد، توجه به دسته بندی و انواع آن خالی از لطف نیست و این شناخت به انتخاب درستی که برای استفاده از انواع استیل خواهید داشت، کمک بزرگی می‌کند. در ادامه با دو دسته کلی استیل و تفاوت استیل بگیر و نگیر آشنا می‌شوید.

کاربرد ورق استیل

استیل بیشترین کاربرد را در بخش صنعت دارد. در این زمینه می‌توان به خدماتی که در صنایع داروسازی، مخازن نگهدارنده سوخت در دمای پایین، صنایع تولید شکر، صنایع غذایی، صنایع آسیاب، مخازن سوخت هوافضا، صنایع پتروشیمی، صنایع ساختمانی، لوازم خانگی، صنعت مکانیکی، حمل و نقل، خطوط ریلی، صنعت خودرو، صنعت پوشاک و غیره اشاره کرد.

ابعاد و وزن ورق استیل

قبل از اینکه وارد بحث تفاوت استیل بگیر و نگیر شویم، بد نیست آشنایی نسبی با ابعاد و وزن این ورق ضروری پیدا کنیم. ورق‌های استیل در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی برش داده می‌شوند، اما اغلب با توجه به نیاز بازار و مخاطبان، در ابعاد 1 * 2 ، 1.25 *2.50، 1.22 * 2.44، 1.5 * 3، 1.5 * 6، 2*6 متر وارد مرحله تولید و عرضه می شوند و از آنجا که آهن پایه اصلی آن را تشکیل می‌دهد، وزن ورق استیل ارتباط مستقیمی با میزان آهن به کار رفته در آن دارد.

استیل بگیر و نگیر چیست و چه کاربردی دارد؟

نامگذاری بگیر برای این نوع استیل به دلیل قابلیت جاذبه و مغناطیسی که دارد است، در واقع این استیل به آهنربا جذب می‌شود. استیل بگیر با وجود ارزان‌ قیمت بودن نسبت به استیل نگیر، کاربردهای ویژه خود را دارد و ارزان بودن هم از امتیازاتی است که آن را در بین گزینه انتخابی قرار می‌دهد. آن دسته از ورق‌هایی که در صنعت خودرو استفاده می‌شوند در گروه استیل بگیر قرار دارند. تفاوت استیل بگیر و نگیر نشان می‌دهد که استیل بگیر علاوه بر صنعت و قطعات خودرو که امتحانش را خوب پس داده است، در دکل‌های نفتی و لوازم فلزی غذاخوری هم کاربرد دارد.

در طرف مقابل استیل نگیر است که قابلیت جاذبه و کشش مغناطیسی ندارد. از آنجا که ورق استیل در کشور تولید نمی‌شود، از گذشته تا به امروز این نوع ابزار کاربردی از کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان و ژاپن، چین، آمریکای جنوبی و تایوان وارد کشور می‌شود.

انواع ورق استیل بگیر و نگیر

انواع ورق استیل بگیر و نگیر

یکی از مواردی را که می‌توان در قالب تفاوت‌ استیل بگیر و نگیر عنوان کرد، انواع و نوع دسته بندی آن‌ها است. استیل بگیر دسته بندی کوچک‌تری را به خود اختصاص می‌دهد و به سه گروه ورق استیل 410، ورق استیل 420 و ورق استیل 430 تقسیم‌بندی می‌شوند اما استیل نگیر خانوده بزرگ‌تری دارد و ورق‌های استیل 304، 309، 310، 316 ، 321 و 4841 در این نوع استیل قرار می‌گیرند. در ادامه به صورت مختصر در مورد کاربرد هر کدام از انواع استیل بگیر و نگیر اشاره می‌کنیم.

معرفی انواع استیل بگیر

قابلیت استیل بگیر 410 را می‌توان در برابر مواد غذایی، اسیدهای خفیف، مواد قلیایی، بخار، هوای خشک، گازهای گرم، آب شیرین و رطوبت مشاهده کرد که این مقاومت و دوام از طریق سخت شدن به وجود می‌آید. تفاوت‌ استیل بگیر و نگیر در این بخش نیز نمایان است که در سازه‌های نفتی، بولت و پیچ، پمپ، شیرآلات، انواع توربین‌های گازی استیل بگیر 410 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ترکیبات استیل 420 از کربن و کروم استفاده شده و از آن جهت که خاصیت ضد زنگی دارد، در عملیات حرارتی، تولید کارد و چنگال، تجهیزات جراحی، دریچه‌های سوزنی، تیغه‌های ورزشی و نظیر آن، از آن استفاده می‌شود. عوامل مخرب یا محرک مانند دما، حرارت، رطوبت، هوا، آب، اسیدها و مواد قلیایی تاثیر خاصی بر روی استیل 420 ندارند.

در خصوص ورق استیل 430 باید گفت که در ترکیبات این نوع ورق استیل، از مقدار زیادی کروم استفاده شده و خاصیت ضد زنگ دارد. با اشاره به تفاوت استیل بگیر و نگیر، این موضوع حائز اهمیت است که در این نوع استیل بگیر، مقاومت بالا در برابر ضربه و شکستگی باعث شده در اولویت لیست صنایع پرکاربرد قرار گیرد، همچنین از آنجا که در برابر اسیدهای آلی و نیتریک هم مقاوم است، به نوعی در فرمول‌ها و کاربردهای شیمیایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقاومت در برابر حرارت هم از دیگر امتیازات این نوع استیل فریتی محسوب می‌شود. جالب است بدانید این نوع استیل توانایی تحمل 1598 درجه فارنهایت یا اکسیداسیون تا میزان 870 درجه سانتیگراد را دارد. البته شاید در دمای اتاق امکان شکستگی داشته باشد اما با راهکار پختن این مشکل بر طرف می‌شود. کاربرد این استیل را می‌توان در پانل‌های کابینت، یخچال و فریزر، واشرهای کششی، اتصال دهنده‌ها، سیم‌های برق، حلقه‌های اجاق، آستر دودکش و غیره ببینیم.

معرفی انواع استیل نگیر

ممکن است گاهی در کنار نام استیل 316، نام L 316 هم بشنوید. دلیل این نامگذاری نمونه دوم این است که کربن کمتری در ترکیبات آن نوع استیل به کار رفته است اما هر دو نمونه در برابر دما و حرارت مقاومت بالایی دارند و مشکل پوسیدگی هم بر روی آن‌ها تاثیری ندارد. در صنعت جوشکاری از استیل نگیر 316 استفاده می‌شود.

اطلاعات در خصوص تفاوت استیل بگیر و نگیر به این موضوع اشاره دارد که این مصداق در خصوص کاربرد استیل نگیر 321 در صنعت جوشکاری نیز وجود دارد با این تفاوت که پایه ترکیبات آن تیتانیوم است و این موضوع باعث می‌شود در برابر فشار زیاد جریان آب، دمای بالا (تا میزان 925 درجه سانتیگراد)، ضربه، اکسیداسیون و تغییر شرایط جوی از خود مقاومت نشان دهد. از طرفی دیگر این مقاومت دما در استیل 309 به میزان 1038 درجه سانتیگراد می‌رسد و استحکام و مقاومت بالا در برابر دما و محیط‌های حاوی گوگرد، را در این نوع ورق نگیر به وضوح می‌توان دید.

در این نمونه ورق میزان کروم در سطح بالا و بالعکس میزان نیکل در سطح پایینی وجود دارد. در همین گروه ورق استیل 4841 نیز نمره قابل قبولی در برابر رطوبت، دما، انواع ضربه و خمیدگی دریافت می‌کند. جالب است بدانید این استیل برای دماهای بالای 550 درجه طراحی و تولید شده است.

تفاوت استیل بگیر و نگیر

همانطور که عنوان شد ورق استیل بگیر قابلیت کشش آهنربایی دارد حال آنکه این قابلیت در ورق استیل نگیر موجود نیست. در نگاهی دیگر می‌توان گفت مقدار ماده کروم موجود در ساختار ورق استیل نگیر نسبت به ورق استیل بگیر بسیار بالا بوده است. همچنین در فاکتور قیمت نهایی و میزان مقاومت این دو نوع ورق در برابر رطوبت، حرارت، دما، تغییر شرایط جوی، فرمولاسیون فیزیکی و شیمیایی، ضربه و غیره نیز متفاوت است.

نتیجه گیری

با وجود اینکه تفاوت بسیاری بین ورق‌های استیل وجود دارد و امکان انتخاب را برای مخاطب تسهیل می‌کند، اما در اکثر موارد مخاطب انتخاب اشتباهی انجام می‌دهد و یا در هنگام خرید بر سر دو راهی قرار می‌گیرد. با این حال راه‌های بسیاری برای کسب اطلاعات و مشاوره پیش از خرید وجود دارد که در نهایت منجر به افزایش سطح رضایتمندی در کارفرما و مشتریان می‌شود. از کنار این موضوع نباید بی تفاوت گذشت و از همه مهم‌تر انتخاب یک مشاور متخصص و کارآمد به عنوان برگ برنده‌ای برای خریدار محسوب می‌شود.

ثبت سفارش و خرید ملاک نیست، بلکه درست و اصولی خریدن بسیار حائز اهمیت است. شناخت تفاوت استیل بگیر و نگیر، ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام از آن‌ها در موفقیت یا عدم موفقیت صنعت شما تاثیر گذار خواهد بود. تیم بولت صنعت با دارا بودن کارنامه ای درخشان در زمینه تولید و عرضه انواع ورق‌های فلزی، آمادگی هر گونه مشاوره تخصصی و تضمینی و پاسخگویی به سوالات مشتریان را دارد. این تیم از ابتدا تا انتهای فرآیند مشاوره، خرید و استفاده متقاضیان و مشتریان را همراهی خواهد کرد.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. عباسعلی بهشتی 2 آذر, 1401 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  2. سیدعلی فرد 8 آذر, 1401 در 8:10 ب.ظ - پاسخ

    matlab khobi bood sepas

  3. حمیدرضا صالحی 15 دی, 1401 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    بی نظیر هستید

  4. حبیب الله کریمی 17 دی, 1401 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    دستخوش

  5. حبیب شاکری 19 دی, 1401 در 6:10 ق.ظ - پاسخ

    گل گفتید دست مریضاد

  6. مرتضی شهبازی 19 دی, 1401 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    چه مطلب خوبی

  7. علی اکبر راستاد 21 دی, 1401 در 9:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  8. حبیب بهشتی 22 دی, 1401 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  9. حسین زنگنه 23 خرداد, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

  10. حامد مدنی 27 خرداد, 1402 در 2:10 ب.ظ - پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  11. اسماعیل رضوانی 29 خرداد, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود

  12. علی دستغیب 30 خرداد, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  13. احسان عسکری 3 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

  14. حمید نادری 5 تیر, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  15. امیر ملک 7 تیر, 1402 در 3:10 ق.ظ - پاسخ

    محتوای خوبی بود

  16. نادر شریفیان 10 تیر, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی