آخرین بروز رسانی: 30ام بهمن, 1401

آیا استیل زنگ می‌ زند؟

آیا ورق استیل زنگ می‌زند؟ پایه استیل، آهن است و […]

آیا ورق استیل زنگ می‌زند؟

پایه استیل، آهن است و 2 درصد کربن نیز دارد. استیل در واقع نوعی فولاد است که در مقابل رطوبت هوا لک نمی‌شود و زنگ نمی‌زند. این خاصیت استیل برخلاف سایر فولاد‌های معمولی است؛ اما استیل با توجه به میزان مواد سازنده خود، خاصیت زنگ‌زدگی متفاوتی دارد. از این رو در این مقاله پاسخ سؤال آیا استیل زنگ می‌زند؟ را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

کروم در استیل

استیل نوعی آلیاژ است که از ترکیب آهن و کروم ساخته می‌شود. مقدار استاندارد کروم به کار رفته در استیل، 11 درصد است. وجود کروم در استیل باعث می‌شود که استیل لایه محافظتی داشته و در مقابل خوردگی، مقاومت داشته باشد.

منظور از لایه محافظتی، لایه اکسید کروم است که خاصیت چسبندگی بالا دارد و با ضخامت تقریبی سطح استیل را می‌پوشاند. البته این خاصیت با اکسیژن موجود در هوا ایجاد می‌شود.

در صورتی که درصد کروم در استیل بیشتر شود، یعنی حدوداً 25 درصد تا 30 درصد شود، خاصیت مقاومت به خوردگی در استیل افزایش می‌یابد و مقاومت به اکسیداسیون در استیل به حداکثر خود می‌رسد.

استیل به علت مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد در محیط‌های شیمیایی مختلف استفاده می‌شود. علاوه بر این ویژگی، به دلیل مقاومت در برابر حرارت‌های بالا نیز در مکان‌هایی که دمای زیاد دارند استفاده می‌شود.

آلیاژ استیل

بیشتر مردم استیل را نوعی فلز می‌دانند، در حالی که استیل نوعی آلیاژ است. آلیاژی که از ترکیب آهن و مقدار کمی کربن تشکیل شده است. البته تغییر مقدار کربن، خصوصیات ویژه استیل را نیز تغییر می‌دهد. این آلیاژ مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد و برای کاربرد‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به نظر شما آیا استیل زنگ می‌زند؟ در مورد استیل ضد زنگ چیزی شنیده‌اید؟ استیل ضد زنگ نیز نوعی آلیاژ است که از فولاد، آهن و درصدی از عنصر کربن، سیلیسیوم، منگنز و … تولید می‌شود. هر کدام از این عناصر، خواص و ویژگی‌هایی مخصوص به استیل می‌دهند.

مثلاً زمانی که آهن با کروم ترکیب می‌شود، آلیاژ استیل ضد زنگ تولید می‌شود. این آلیاژ در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار زیادی دارد. نوع و مقدار عناصر موجود در استیل، باعث می‌شود خواص مکانیکی چون شکل‌پذیری و سختی استیل مشخص شود و شکل گیرد.

آیا استیل زنگ می‌زند؟

همانطور که گفته شد استیل، آلیاژی است که از ترکیب آهن و درصدی از عناصر دیگر تولید می‌شود. در واقع زمانی که کروم و آهن با یکدیگر ترکیب شوند، استیل تولید می‌شود. استیل تولید شده بسیار مقاوم بوده و خواص مناسبی دارد، اما با این حال کمبود‌هایی را نیز شامل می‌شود. از جمله این کمبود‌ها می‌توان به خوردگی در برابر رطوبت زیاد اشاره کرد.

اگر همین استیل در شرایط آب و هوایی با رطوبت کم قرار بگیرد، مشکلی ایجاد نمی‌شود. در حالی که در شرایط آب و هوایی مرطوب باید استیل را ضد زنگ نمود. برای اینکه بتوان این آلیاژ را ضد زنگ کرد باید درصد عنصر کروم را تا حدود 11% افزایش دهید‌.

در این صورت هم کروم با آهن ترکیب شده و با اکسیژن هوا واکنش شیمیایی می‌دهد. در نتیجه این واکنش شیمیایی، اکسید کروم تشکیل می‌شود. اکسید کروم روی استیل به عنوان روکش قرار می‌گیرد و نقش عایق را بازی می‌کند.

پروسه تشکیل این عایق دیده نمی‌شود، اما کار مهمی است؛ یعنی به عنوان لایه محافظتی عمل کرده و از آلیاژ استیل در برابر خورندگی و زنگ زدن محافظت می‌کند. در این گونه مواقع برای بالا بردن مقاومت استیل، درصدی از عناصر دیگر چون منگنز، نیکل و … به آن اضافه می‌شود.

مزایای استفاده از ورق استیل

مزایای استفاده از ورق استیل

اگر به اطراف خود دقت کنید، وسایل زیادی را می‌بینید که از ورق استیل تولید شده‌اند. دلیل استفاده از ورق استیل در این موارد، ویژگی‌هایی است که ورق استیل دارد. به نظر شما این ویژگی‌ها چه می‌تواند باشد؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به سؤال آیا ورق استیل زنگ می‌زند؟ پاسخ دهید. در صورتی که کروم به کار رفته در استیل ۱۱ درصد باشد، ورق استیل زنگ نمی‌زند. عدم زنگ‌زدگی این ورق باعث طول عمر بالای آن می‌شود.

این ورق‌ها همچنین بسیار زیبا و شکیل هستند. از آنجایی که قابلیت شستشوی سریع و آسان دارند، همیشه تمیز هستند. این ورق‌ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و از این رو با هر نمای ساختمانی تناسب برقرار می‌کنند. ورق استیل در برابر تغییرات جوی نیز مقاوم است. از این ورق‌ها در مکان‌هایی با رطوبت بالا نیز می‌توان استفاده کرد.

استنلس استیل چیست؟

نام دیگر استنلس استیل، فولاد ضد زنگ است. مقدار عنصر آلیاژی این فولاد، بالا است و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. مقاومت در برابر خوردگی این استیل حتی در محیط‌های خورنده و دماهای بالا هم مشهود است.

یعنی سال‌های سال بدون خوردگی و زنگ‌زدگی باقی می‌ماند. این موضوع باعث شده در بسیاری از ساخت و ساز‌ها از این ورق استفاده شود. یکی از پرکاربردترین مکان‌های استفاده از استیل، صنعت مهندسی است. مقاومت در برابر خوردگی در استیل به دلیل وجود کروم در آن است.

وجود مقدار کمی از کروم حتی پنج درصد باعث می‌شود که آهن به کار رفته در استیل مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی پیدا کند؛ اما اگر هدف شما رسیدن به استیل ضد زنگ است، مقدار کروم باید به 11 درصد برسد. این فولاد آلیاژی از عنصر کروم و نیکل بیشتری نسبت به سایر آلیاژ‌ها تشکیل شده است.

انواع استیل

یکی از رایج‌ترین سؤالات کاربران این است که کدام نوع استیل ضد زنگ است. از آنجایی که استیل در انواع مختلفی وجود دارد برای رسیدن به پاسخ آیا استیل زنگ می‌زند؟ باید انواع آن را مورد بررسی قرار دهید.

چیزی که موجب تفاوت در میزان خوردگی در استیل می‌شود، مقدار کروم و نیکل آن است. استیل به طور کلی به دو دسته استیل بگیر و استیل نگیر تقسیم می‌شود که هر کدام زیر مجموعه‌های خود را شامل می‌شوند.

استیل نگیر از آلیاژ آهن، کروم، نیکل با کربن کمتر از 0.1 درصد تولید می‌شود. خاصیت آهن ربایی دارد و بیش از 65 درصد مصرف جهانی استیل را به خود اختصاص داده است.

استیل بگیر از آلیاژ آهن، کروم با کربن کمتر از 0.1 درصد تولید شده که خاصیت آهن‌ربایی نیز دارد. استیل بگیر در انواع مختلفی تولید می‌شود که عبارتند از:

استنلس استیل 410

این نوع استیل با ویژگی مغناطیسی بودن خود شناخته می‌شود.

  • مقدار کروم: 13 درصد
  • مقدار کربن: 14 درصد
  • مقدار سیلیسیوم: 1 درصد
  • مقدار منگنز: 1 درصد

استنلس استیل 420

این استیل ضد زنگ است، سختی و مقاومت بالایی در برابر سایش دارد و هزینه کمتری را نیز در برمی‌گیرد. این ویژگی‌ها باعث شده برای ساخت ابزارآلات همچون قطعات کوبش صنعتی، قیچی یا چاقو مورد استفاده قرار گیرد. مقدار کربن این استیل بگیر از دو نوع دیگر بیشتر است.

  • مقدار کروم: 13.5 درصد
  • مقدار کربن: 47 درصد
  • مقدار سیلیسیوم: 1 درصد
  • مقدار منگنز: 1 درصد

استنلس استیل 430

این استیل قابلیت فرم پذیری و عملیات حرارتی بالایی دارد، از این رو برای تولید انواع بدنه‌ لوازم‌خانگی استفاده می‌شود. چون قیمت تولید این آلیاژ زیاد است، در هزینه نهایی لوازم‌خانگی نیز تأثیر می‌گذارد.

گرید تولید انواع استیل بگیر با ترکیب شیمیایی متفاوت امکان‌پذیر است. مقدار کربن در این نوع استیل بگیر از دو نوع استیل بگیر دیگر کمتر و مقدار کروم آن از دو نوع استیل بگیر دیگر بیشتر است.

  • مقدار کروم: 17 درصد
  • مقدار کربن: 8 درصد
  • مقدار سیلیسیوم: 1 درصد
  • مقدار منگنز: 1 درصد

رایج‌ترین نوع استیل نگیر، استنلس استیل 300 است. این نوع استیل خود به انواع مختلفی چون استنلس استیل 303، 304، 305، 316، 321، 347 تقسیم می‌شود. استنلس استیل 304 شامل 18 درصد کروم، 8 درصد نیکل و کمتر از 0.8 درصد کربن است. در نتیجه خاصیت آهنربایی ندارد، اما عدم زنگ‌زدگی بالایی دارد.

ارتباط عدم زنگ‌زدگی و کاربرد استیل در صنایع مختلف

در پاسخ به سؤال آیا ورق استیل زنگ می‌زند؟ باید نه بگوییم. این خاصیت عدم زنگ‌زدگی باعث می‌شود که از ورق استیل در مکان‌های متفاوت استفاده شود. از جمله این مکان‌ها عبارتند از:

  • در معماری و ساخت و ساز، نمای بیرونی و دکوراسیون ساختمان‌ها، سقف پوش و … از ورق استیل به دلیلی عدم زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.
  • اتومبیل‌سازی، ساخت و تولید قطعات مختلف خودرو (مانند اگزوزها و …)، صنایع حمل‌ونقل و … از دیگر صنایعی هستند که از استیل بهره می‌گیرند.
  • در صنعت پزشکی، ساخت وسایل جراحی، تجهیزات مورد استفاده در پلنت‌های داروسازی مثل مخازن نگهدارنده، لوله‌ها، دندان‌پزشکی، ساخت مفاصل مصنوعی، ظروف و میزهای مربوط به عمل جراحی، داروسازی و … نیز از استیل استفاده می‌شود.
  • ورق استیل ضد زنگ در صنایع سنگین چون نفت و گاز، ساخت سکوهای نفتی درون دریایی، صنایع انرژی مانند انرژی خورشیدی، بادی، زمین، گرمایی، آبی و … نیز کاربرد دارد.
  • برای ساخت قاشق، بدنه برخی از لوازم آشپزخانه مانند یخچال، اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی، لباسشویی، کارد و چنگال و… نیز از استیل استفاده می‌شود.

ورق استیل را از کجا بخریم؟

امروزه فروشگاه‌ها و مجموعه‌های بسیاری در زمینه فروش ورق استیل فعالیت می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید خریدی به صرفه داشته باشید، بولت صنعت بهترین مجموعه است. این مجموعه با داشتن دو بخش مهندسی محاسباتی و بخش اجرایی، خط مشی فوق‌العاده‌ای دارد و در راستای خواسته‌های مشتریان فعالیت می‌کند.

سخن پایانی

آیا ورق استیل زنگ می‌زند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که استیل به ورق ضد زنگ یا زنگ نزن معروف است. این ورق از مواد اولیه‌ای ساخته می‌شود که در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم هستند.

ورق استیل علاوه بر مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، سطح براقی هم دارد که استفاده از آن را در نماهای مختلف امکان‌پذیر می‌کند. این ورق‌ها چون بازیافت می‌شوند، به محیط‌زیست نیز آسیبی نمی‌رسانند. در نتیجه مزیت‌های این ورق نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است و شما با خیال آسوده می‌توانید آن را استفاده کنید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید پیچ و مهره استیل، خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. سیدعلی جعفری 28 آبان, 1401 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود

  2. صادق کیانی 3 آذر, 1401 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  3. ابوالقاسم شجاعی 7 آذر, 1401 در 10:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  4. ابراهیم کرمانی 24 دی, 1401 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    aaaaliii bood

  5. جواد مومنی 25 خرداد, 1402 در 1:10 ق.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود

  6. علی محمد افتخاری 26 خرداد, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    محتوای خوبی بود

  7. سعید سلطانی 28 خرداد, 1402 در 6:10 ب.ظ - پاسخ

    ایول

  8. امیرحسین کاظمی 28 خرداد, 1402 در 7:10 ب.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس

  9. بهمن ساعی 29 خرداد, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  10. میثم تقوی 9 تیر, 1402 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  11. سعید شیرازی 13 تیر, 1402 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

    احسنت عالی بود

  12. سیدعلی صدر 15 تیر, 1402 در 11:10 ق.ظ - پاسخ

    حرفتون خیلی عالیه

  13. عبدالرضا هدایت 16 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    اینا فوق العادن

  14. مسعود اشرفی 17 تیر, 1402 در 0:10 ق.ظ - پاسخ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  15. صادق وکیلی 19 تیر, 1402 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  16. رضا بیاتی 2 مرداد, 1402 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    چقد خوبین شما