آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1401

میخ پرچ و کاربردهای آن

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که از […]

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که از چه روش‌هایی برای اتصال صفحات، لوله‌ها و… استفاده می‌شود؟ پاسخ به این سؤال به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن‌ها اتصال طولانی مدت یا موقت است.

اغلب از روش‌های مختلفی مانند جوشکاری، سفت کردن پیچ و مهره و پرچ کاری برای قطعات استفاده می‌شود که به راحتی از انواع اتصال دهنده‌ها، پرچ‌ها مانند پیچ و مهره جدا نمی‌شوند. فرآیند پرچ کردن میخ پرچ، کاربردها، انواع و محدودیت‌هایی دارد که می‌توانید تا پایان مقاله با همه آنها آشنا شوید.

آشنایی با انواع میخ پرچ

کاربرد پرچ‌کاری به تماس بین دو فلز همگن ختم نمی‌شود. گاهی اوقات ممکن است بخواهیم یک قطعه شکننده‌تر یا با مقاومت کمتر (مانند پلاستیک) را به فلز بچسبانیم.

یا می‌خواهیم یک فلز نرم‌تر را به یک فلز قوی‌تر پرچ کنیم. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت پرچ‌ها و قوانین مناسب، انتخاب میخ پرچ مناسب است. انواع مختلفی از پرچ در بازار وجود دارد. بعضی از آنها عبارتند از:

  • پرچ شان‌های
  • میخ پرچ افشان
  • میخ پرچ ضد زنگ
  • میخ پرچ تو پر
  • میخ پرچ قسمتی خالی و نیمه پر
  • میخ پرچهای کور

هر کدام از این میخ‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند و برای ایجاد اتصالات مختلف طراحی شده‌اند. بنابراین قبل از پرچ کردن، مطمئن شوید که بهترین میخ را انتخاب کرده‌اید. یک راه آسان برای انجام این کار، انتخاب پرچ‌هایی از همان نوع فلز کوپل شده است.

برای این منظور می‌توانید از انواع پرچ‌های فولادی، پرچ‌های مسی، پیچ استیل، آلومینیومی و… که در بازار موجود است، استفاده کنید. همچنین انتخاب اندازه مناسب میخ را فراموش نکنید. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، پرچ برخلاف اتصالات پیچ و مهره، اتصال دائمی است و دیگر امکان باز کردن آن وجود ندارد.

از آنجایی که پیچ‌های صاف یا پیچ استوانه‌ ای آلن پس از نصب کاملاً در قطعه قرار می‌گیرند، برخی افراد ممکن است آن‌ها را با پرچ‌ها اشتباه بگیرند. در حالی که همه آن‌ها کاربردهای مختلفی دارند.

نحوه عملیات پرچ کاری و انتخاب پرچ مناسب

پرچ‌کاری یک فرآیند متداول اتصال قطعات است. در ادامه به شرح مختصری از این کار می‌پردازیم. ابتدا با روش‌های مختلف فشار، سوراخی در ناحیه مورد نظر ایجاد می‌شود. برای قطعات کوچک عمل پرچ کردن را می‌توان با دست انجام داد.

برای سایر کاربردهای صنعتی، پرچ کاری با استفاده از دستگاهی مانند چکش پنوماتیکی انجام می‌شود. چسباندن صفحات نازک آسان‌تر از صفحات ضخیم است. پس از قرار دادن پرچ در موقعیت مورد نظر، با فشار دادن یا برش، دم (ساقه) تغییر شکل می‌دهد که باعث صاف شدن پرچ می‌شود و غالباً دسته یک و نیم برابر ارتفاع پرچ قطر اصلی کشیده می‌شود.

کاربرد میخ پرچ چیست؟ انواع آلیاژ میخ پرچ‌ها

اگر می‌خواهید دو قسمت را به طور کامل به هم وصل کنید، پرچ‌ها می‌توانند کمک کننده باشند. پرچ‌ها ممکن است بهترین و سریع‌ترین گزینه برای اتصال دو صفحه باشند. پرچ دارای دو قسمت میخ و بدنه است که بسته به نوع پرچ استفاده شده، جنس و شکل میخ و بدنه آن متفاوت است.

جنس پرچ‌ها از فولاد، آلومینیوم و استیل است که پرمصرف‌ترین پرچ‌های فولادی با روکش گالوانیزه می‌باشد و بدنه پرچ‌ها از جنس آلومینیوم، مس و استیل است که پرکاربردترین مواد هستند. پرچ‌ها کاربردهای مختلفی در صنعت دارند، به عنوان مثال در صنایع خودروسازی، مبلمان و… کاربرد دارند.

مزایا و معایب پرچ‌کاری

مزایا

پرچ کردن نسبت به سایر روش‌های اتصال مزایایی دارد. در زیر به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

  • انجام پرچ کاری ارزان است.
  • در اتصال فلزهای آهنی و غیرآهنی مانند آلومینیوم و مس و در اتصال مواد غیرفلزی مانند چوب، پلاستیک، ورق آزبست و غیره استفاده می‌شود.
  • یکی از مزایای عمده پرچ‌ها اتصال مواد مختلف است. به عنوان مثال، اتصال صفحات آلومینیومی و صفحات مسی.

معایب

برخی از معایب فرآیند پرچ کردن عبارتند از:

  • شکست برشی
  • خرد شدن صفحات
  • پاره شدن صفحه در حاشیه

پرچ کور چیست؟

پرچ کور چیست؟

از پرچ کور در مواقعی استفاده می‌شود که نمی‌توانیم به پشت قسمت مورد نظر دسترسی پیدا کنیم و برای اتصال مواد سخت مانند صفحات فلزی و اجسام فلزی استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای نصب گلگیر خودرو یا ناودان در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

جنس ابزارهای پرچ

جنس پرچ‌ها باید سفت و سبک باشد. آنها معمولاً از فولاد کم کربن یا فولاد نیکل، برنج یا مس ساخته می‌شوند، اما پرچ‌های فولادی زمانی که استحکام مهم است، استفاده می‌شوند.

فاصله سوراخ‌های پرچ

معمولاً از نوارهای فلزی باریک برای بستن درزهای طولی استفاده می‌شود. این نوار دارای سوراخی به همان اندازه است که با قرار دادن روی صفحه، سوراخ مورد نظر مشخص شده است.

حداقل فاصله بین پرچ‌ها باید سه برابر قطر پرچ‌ها باشد و تقریبا حداکثر فاصله بین آنها نباید باعث ایجاد کمانش صفحات بین آنها شود. روش فاصله‌گذاری سوراخ پرچ‌ها برای اتصال طولی با روش جداسازی سوراخ پرچ برای اتصال یکسان نیست.

نکات مهم در کاربرد میخ پرچ‌ها

هنگام انتخاب پرچ، باید نوع منطقه‌ای را که میخ پرچ برای آن در نظر گرفته شده را، در نظر بگیرید. پایداری کششی و میزان فشار وارد شده به پرچ را در نظر بگیرید تا پرچ انتخابی شما بتواند فشار را تحمل کند. توجه داشته باشید که طول پرچ برابر با ضخامت این دو است.

اگر کوتاه باشد رابطه مطمئنی وجود نخواهد داشت و ممکن است از بین برود و اگر بیشتر از دو قطعه باشد هزینه‌های اضافی غیرضروری به همراه دارد. اگر قصد پرچ دو ماده متفاوت را دارید، سعی کنید قسمتی را که مستحکم‌تر است را، در انتها قرار دهید.

تعیین طول مورد نیاز میخ پرچ

همانطور که در بالا ذکر شد، بهتر است قبل از خرید میخ پرچ، طول میخ پرچ را اندازه گیری کنید تا به درستی این دو را به هم متصل کنید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. طول پرچ برابر با ضخامت قطعه به اضافه اندازه مورد نیاز برای شکل دادن به آن است.

برای خرید میخ پرچ از فروشگاه بولت صنعت از طریق لینک زیر می‌توانید اقدام نمائید.

خرید میخ پرچ

نتیجه گیری

پرچ، نوعی اتصال برای صفحات، لوله‌ها و… است و از نیکل، آلومینیوم، مس و… ساخته می‌شود. همانطور که در این مقاله اشاره شد، پرچ کاری در مواردی که نیازی به جداسازی قطعات نباشد، استفاده می‌شود که دارای ویژگی‌ها و محدودیت‌های دیگری است که در بالا به تفصیل توضیح داده شد.

به طور کلی برای خرید پیچ و مهره در ابتدا باید نوع مصرف و کاربرد خود را مشخص نمائید سپس برای خرید به متریال و جنس مهره، گرید و کلاس و استانداردهای مورد نیازتان توجه نمائید.

چگونه پیچ و مهره مورد نیاز خود را از بولت صنعت تهیه کنیم؟

با توجه به قیمت های نوسانی و اینکه موجودی اجناس در بازار بهتر است استعلام گرفته شود، برای سفارش و خرید پیچ و مهره عمده خودتان از مجموعه بولت صنعت ابتدا مشخصات محصول را اعم از (نوع،قطر و طول و تعداد)، از طریق واتساپ یا تلگرام برای ما ارسال نموده تا بعد از استعلام کالا، قیمت و موجودی به شما اعلام شود و سپس خرید واشر استیل، خرید خار یا خرید مهره استیل خودتان را انجام دهید.

دسته‌بندی: میخ, همه مقالات

نظر شما برای ما با ارزشه

16 دیدگاه

  1. عیسی آزادی 12 خرداد, 1401 در 3:05 ق.ظ - پاسخ

    afarin matlab khobi bood

  2. صادق قهرمانی 13 خرداد, 1401 در 10:05 ق.ظ - پاسخ

    خیلی خوب بود

  3. رحیم نصیری 14 خرداد, 1401 در 7:05 ق.ظ - پاسخ

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  4. ابوالفضل بختیاری 15 خرداد, 1401 در 4:05 ق.ظ - پاسخ

    این محتواتون فوق العاده بود

  5. کاظم رحمتی 15 خرداد, 1401 در 5:05 ب.ظ - پاسخ

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  6. غلامعلی آزادی 19 آبان, 1401 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس

  7. محمدتقی عسگری 19 آبان, 1401 در 5:10 ق.ظ - پاسخ

    کانال تلگرامی هم دارید؟

  8. وحید شجاعی 20 آبان, 1401 در 4:10 ق.ظ - پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

  9. جواد حمیدی 23 آبان, 1401 در 10:10 ق.ظ - پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنید چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم؟

  10. حمید آقایی 29 آبان, 1401 در 9:10 ق.ظ - پاسخ

    شادکام و سلامت باشید

  11. محمدحسین اسکندری 25 خرداد, 1402 در 2:10 ق.ظ - پاسخ

    اینا فوق العادن

  12. غلامعلی خمسه 25 خرداد, 1402 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

  13. عبدالرضا ناصری 2 تیر, 1402 در 7:10 ق.ظ - پاسخ

    دستخوش

  14. علی اصغر میر 2 تیر, 1402 در 3:10 ب.ظ - پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

  15. هادی ایزدی 4 تیر, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    محتوای خوبی بود